Vineri seară, într-o atmosferă underground, dintr-o sală a recent restauratului Han Gabroveni, din Centrul vechi, a avut loc festivitatea de premiere a concursului “Reporter şi Blogger European”, patronat de reprezentanţa Comisiei Europene din România. În total, la eveniment, s-au strâns circa 40 de oameni, inclusiv organizatorii, presa şi cei şase premiaţi. Oricum, lista câştigătorilor fusese anunţată încă din decembrie anul trecut, aşa că nu mai exista niciun element surpriză. Nici din punct de vedere publicistic nu mai prezenta interes, decât dacă evenimentul era reliefat din alt punct de vedere. Ar fi fost de aşteptat să participe un număr consistent de bloggeri şi ziarişti, dar nu s-a întâmplat. Dacă reporteri erau câţiva printre participanţi, la capitolul bloggeri, în sală, au fost prezeţi doar doi: bloggerul Cristian China-Birta, alias Chinezul, cunoscut pentru blogul său de succes chinezul.ro – în calitate de prezentator şi fostul nostru coleg, publicistul Călin Hera, în prezent profesor de jurnalism, în calitate de câştigător al secţiunii „Blog”. Cu ei doi am provocat o dezbatere.


Bloggerul zice că nu are şefi şi şabloane editoriale

Am vrut să aflăm ce cred bloggeri despre ei, se cred ziarişti, sau nu? Care e diferenţa, din punctul lor de vedere, dintre ce fac ei şi munca unui reporter? Fac concurenţă presei? Câştigă bani şi dacă da, cât de mulţi şi de greu, sau uşor? Plus altele. Răspunsuri ne-au dat şi Chinezul, în fapt unmamaramureşean pursânge, din Baia Mare şi Călin Hera, fostul nostru coleg de lea Evenimentul zilei.

La întrebarea dacă sunt bloggerii ziarişti, Cristian China-Birta a răspuns, hâtru, cu accent şi articulare specifică unui moroşan: “Şi da şi nu! Blogerrul îi jurnalist pentru că trimite o informaţie către public prin intermediul unui <<media>>. Iar mediul lui este blogul. Or, asta face şi jurnalistul! Ce îmi place cel mai mult, în ultima vreme, e că bloggeri au îmrumutat tehnici jurnlistice. Mai un interviu cu nu-ştiu-cine, mai un reportaj la mare, la Vama Veche… Io m-am dus special la Roşia Montană şi am făcut un reportaj acolo, pe stilul meu, lejereanu, relaxat şi nervos unde era cazul”. Chinezul spune că unul din avantajele blogului este că nu trebuie să te încadrezi într-o anumită politică editorială, că scapi de şabloanele impuse de şefii ierarhici dintr-o redacţie. “Poţi folosi orice cuvânt, orice stil… Relaţia dintre blogger şi cititor este directă. Nu există intermediarul care este instituţia de presă. Eu dacă o dau de gard mi-o fur direct! La tine, ca reporter, instituţia acţionează!”, e de părere Cristian China-Birta.

Chinezul: „Am câţi bani am nevoie!”

Şi tot el recunoaşte franc: “Io sunt blogger, nu ziarist! Dar jurnalismul ma ajutat mult! Ajută dacă ai fost reporter înainte de a fi blogger. Arzi nişte etape”. Se uită fix la carneţelul şi pixul cu care notez ce spune şi exclamă: “Ce frumos! Eşti printre ultimii. Eşti pe cale de dispariţie! Păcat…”.

Dar bani, bani face din bloggăreală?  Râde, destins: “Da! Dacă îl faci ca business. Cu poezie, îl faci de amorul artei ”. Recunoaşte că a depăşit de mult timp faza poeziei: “Am opt angajaţi! Am devenit un publisher de presă online, cu cooperativa2.0! Am 30 de site-uri şi de bloguri!. A strâns oare, la 42 de ani, şi peste un deceniu de blogging, destul ca să aibă o bătrâneţe îndestulătoare? “Nu chiar cum aş vrea io, dar am asigurat traiul de zi cu zi. E lejereanu! E beton! Cumpăr ce vreau, îmi fac concediul unde vreau, nu contează unde şi, în general, fac tot ce vreau!”.

“Foarte multe subiecte care bubuie în presă pornesc de la bloggeri!”

Un altfel de publicist, diferit de Chinezul este publicistul Călin Hera, profesor de jurnalism, blogger şi poet şi la propriu şi la figurat. Până la urmă ce este el? Cum se definşte? Oftează: “Sunt de toate… Blogger acasă şi ziarist prin vocaţie. Cred că nu mai e o diferenţă foarte mare între cele două categorii”. Spune că ş-ia certat studenţii că nu cumpără ziare de la chioşc: “Apoi, mi-a părut rău… Că nici eu nu mai cumpăr… Citesc pe net”. Are explicaţii. “Acum când presa din România s-a dus în cap, foarte mulţi jurnalişti au evadat în blogăreală. Sunt bloguri de nişă din toate zonele: beautz, fashion…, care sunt interesante pentru genţiile de PR”.

Şi, face bani din blogul său? “Da. Dar e vorba de venituri pe proiect. Poţi să iei pentru un proiect, un articol, 200 de euro, spre exemplu. Câştig bani, dar insignifiant…”, e modest fostul senior editor al “Bulinei roşii”. Crede că blogurile ajută jurnaliştii şi, pe undeva, are dreptate: “Foarte multe subiecte care bubuie în presa tradiţională pornesc de la bloggeri. Sunt bloggeri serioşi care provin din zona foştilor ziarişti. Fac investigaţii, analize politice şi economice serioase”. Când vine vorba de exemple oferă unul din zona culturii: “Cred că cel mai bun jurnalist cultural din România este bloggerul Alexandru Pătraşcu, un IT-ist pasionat de operă!”. La final e împăciuitor: „Nu vreau să-i supăr pe colegii jurnalişti”.

Premii şi premianţi europeni

La festivitatea de premiere, Angela Filote, şefa reprezentanţei Comisiei Europene în România, a punctat câteva idei: “Ce este relevant pentru presă este negativ. (…)Limbajul UE etse instituţional. De asta avem nevoie de ziarişti pasionaţi. Jurnaliştii ar trebui să fie cei mai liberi oameni de pe pământ!”.

Premianţii au primit de la forul european o diplomă, un trofeu şi un Ipad. În total s-au înscris 43 de autori, cu 186 de materiale, concurând la cele 8 secţiuni ale concursului. Caştigătorii sunt:

Presă audio: Mircea Oprea – RFI

Presă scrisă/online: Martin Matei – Dilema Veche

Opinie/editorial: Liviu Iancu – EuroPunkt.ro

Reportaj/anchetă/interviu: Claudiu Zamfir – Hotnews

Blog: Călin Hera – calinhera.wordpress.com

Social media: Răzvan Cârcu – România TV, ex Adevărul

Pentru secţiunile “presă video”şi “galerie” nu au fost desemnaţi câştigători.

 

 

 

Te-ar putea interesa și: