Scapati-ne de stampila!

Scapati-ne de stampila!

De anul acesta, stampila nu mai este obligatorie pe facturi. In Uniunea Europeana, astfel de prevederi au fost eliminate de ani buni.

Romanii au scapat pentru prima data anul acesta de birocratia in ceea ce priveste facturile. Firmele pot sa-si tipareasca singure facturile, deci nu vor mai fi obligate sa le ridice de la Imprimeria Nationala.

Stampila se va practica in continuare pe contracte, desi avocatii sustin ca nu exista nicio lege care sa impuna acest lucru. Codul Fiscal, intrat in vigoare in prima zi a lui 2007, defineste, preluand prevederile europene, ce trebuie sa contina o factura: date de identificare a cumparatorului, a vanzatorului, a operatiunii. Stampila nu se afla printre elementele obligatorii. In trecut, regulile prevedeau ca fiecare factura sa fie stampilata si semnata. Culmea birocratiei: era necesara si seria de buletin a cumparatorului.

Cum prevederile privind bonurile fiscale nu erau incluse in Codul Fiscal, stampila este in continuare necesara pentru a deconta bonuri de benzina si de la restaurante.

Cu ani in urma fata de UE

Ceea ce pare o mare „usurare” in Romania este de fapt o situatie obisnuita in tarile din vestul Europei sau in Statele Unite. „In tarile din Europa de Vest si America de Nord, stampila nu e obligatorie de 20-30 de ani”, spune Petru Buzescu avocat din Baroul Bucuresti si cel de la New York.

Aici, daca ati fi cerut stampila pe o factura de la hotel sau de la cumparaturi, vanzatorii ar fi ridicat din sprancene fiindca existenta stampilei nu mai este obligatorie de ani buni. In Anglia, de exemplu, au trecut cinci-sase ani de cand a fost eliminata obligativitatea stampilelor.

La fel si in Statele Unite, unde nu este nicio problema ca o firma sa deconteze bunuri si servicii achizitionate pe internet, in conditiile in care nu s-a auzit de stampila pe paginile web.

Probleme

Noile reglementari, putin cunoscute

Nu toata lumea stie noile reglementari, asa ca au fost semnalate cazuri in care:

> contabilii cer pentru decont facturi- tip de la Imprimeria Nationala care sa aiba si stampile

> clientii cer vanzatorilor sa stampileze facturile

> institutiile de stat nu deconteaza lucrarile, cheltuielile sau TVA-ul in baza facturilor pe tip nou

Solutie: invocati articolul 155, alineatul 6 din noul Cod Fiscal, unde scrie negru pe alb ca „semnarea si stampilarea facturilor nu sunt obligatorii”. Codul este accesibil pe site-ul Ministerului Finantelor. (www.mfinante.ro)

Istoric

Peste 200 de ani cu stampila pe documentele oficiale

Stampilele au inceput sa fie utilizate pe documentele oficiale si de afaceri in timpul razboiului civil din Statele Unite, din 1861-1865, sustin istoricii.

La vremea aceea, unionistii (statele din Nord) au finantat razboiul prin introducerea unor prevederi prin care stampila era obligatorie pe aproape fiecare document de afaceri - facturi, pro forma, cecuri.

In Romania, „meritul” pentru obligativitatea stampilelor apartine regimului comunist.

In 1959, in reglementarile privind „receptia, expeditia si transportul marfurilor” a fost introdusa obligativitatea stampilei pe documentele de transport, iar in 1964, stampila cu „achitat” pe chitante.

Doi inventatori isi disputa meritul pentru inventarea stampilei utilizate in zilele noastre - cu amprenta de cauciuc.

Primul este L.F. Witherell, din Illinois SUA, care sustine ca ideea i-a venit in 1866, iar cel de-al doilea este James Orton Woodruff, din New York, care sustine ca a vazut o stampila cu litere de lemn lipite pe cauciuc in 1864 si apoi a trecut la productia de masa.

Ramanem fideli stampilelor

Chiar daca hotararea conform careia facturile de la Imprimeria Nationala si stampilele nu mai sunt obligatorii a fost publicata in Monitorul Oficial, se pare ca unele institutii inca mai cer documente parafate. Dan Jurca, medic de familie, se plange ca i s-au cerut facturi pe format vechi de la Casa Nationala de Asigurari de Sanatate.

„Trebuie scoase in continuare facturi de la Imprimeria Nationala. La Casa de Asigurari de Sanatate mi-au cerut factura personalizata. Sunt foarte multe formulare si schimbari acum, dar nimeni nu se misca de la sine. Noi trebuie sa stim tot, pentru ca aici nu ne spune nimeni dinainte ce ne trebuie sau ce sa facem. Singurul lucru bun pe care l-am observat e ca nu se mai accepta cadourile. Cred ca au camere de luat vederi pe aici. In rest, cu hartiile nu s-a schimbat nimic”, isi roteste ochii Dan Jurca, medic de familie, care a suferit de pe urma birocratiei intarziate.

La intrebarea fireasca pe care omul si-a pus-o: „Unde s-a dus birocratia daca e tot aici?”, raspunsul e pe drum, eventual de la biroul central catre sediile locale sau de sector ale Administratiei Financiare.  (Andreea Ciuperca)

Tot inainte

„Apare ceva care sa compenseze”

Firmele producatoare de stampile sustin ca debirocratizarea nu le va lovi prea tare: „Oricum, astea reprezentau doar 5-10 la suta” din procentul de vanzari. „Imposibil sa nu apara ceva care sa compenseze”, spune Cristi Neacsu, director de vanzari pe Bucuresti al firmei Trodat, una dintre cele mai mari producatoare de stampile de pe piata din Romania. Alternativele sunt stampilele pentru avocati sau notari, dar si cele pentru comunicarea interna din firme.

Care?

Unii n-au aflat

„Habar n-aveam ca s-au scos stampilele pe facturi. Acum va aud”, se declara uimita Nicoleta Dragne, administrator al unui bloc din sectorul 3 al Capitalei. „Stampila contine codul fiscal, si asta trebuie neaparat. Nu stiam ca se scot. Sa vedem ce o sa facem cu chitantele pe care le eliberam”, continua femeia, a carei viata de administrator de pana acum a fost legata de stampila care imprima codul fiscal. Nici pentru ea nu s-a schimbat nimic.

Firme castigate

Odata cu stampila, au zburat grijile

Calin Fusu, directorul general al Neogen, respira usurat ca s-au eliminat stampilele. Principala sursa de incasari a afacerii sunt anunturile de pe BestJobs.ro, pentru care firmele platesc. La introducerea anuntului se emite o factura pro forma, iar apoi cea finala era trimisa prin posta. „Neogen emite cam 200 de facturi pe zi, deci noile reglementari ne-au usurat semnificativ munca”, spune Fusu. Pana acum avea un angajat special pentru completat si trimis facturi, pe care-l va putea folosi pentru altceva, sustine acesta. Sistemul informatic al Neogen, cu foarte putine modificari, va permite si emiterea si gestiunea noilor facturi. Pana atunci, firma va termina formularele comandate la Imprimeria Nationala.

Ne puteți urmări și pe Google News