Miniștrii britanici vor lua în considerare o ameliorare a regulilor de imigrație post-Brexit, pe fondul presiunii crescânde a lanțurilor de supermarketuri. Acestea se plâng că duc lipsă de nu mai puțin de 100 000 de șoferi de camioane.
Revizuirea regulilor de imigrare era programată anul viitor, dar ea s-ar putea produce mai curând, din cauza presiunilor care vin din partea marilor lanțuri comerciale. Guvernul a încercat să reziste apelurilor de relaxare a regulilor de imigrare pentru șoferi. Potrivit The Times, o sursă guvernamentală a afirmat că marile lanțuri comerciale ar trebui să ofere șoferilor britanici salarii mai bune și să investească în formare, mai degrabă decât să se bazeze pe „forță de muncă ieftină din străinătate”.
O criză de mari proporții
În Marea Britanie există 516.000 de șoferi de camioane calificați. 237.300 dintre aceștia lucrează, însă, pe alte posturi, în timp ce firmele de transport au o lipsă de forță de muncă de aproximativ 100.000 de șoferi. Lipsa de personal este cu atât mai greu de acoperit, cu cât, după Brexit, 14.000 de șoferi europeni s-au întors în țările lor și numai 600 dintre ei s-au mai întors.
Numărul de șoferi angajați este cu 7% mai mic decât în 2019, când lucrau 300.100, iar asta exercită o presiune imensă asupra lanțurilor de aprovizionare. Mai mult, pandemia a determinat un număr mare de șoferi să se retragă, în vreme de carantina a blocat pregătirea noilor șoferi.
Condițiile lasă de dorit pentru britanici
Tinerii britanici nu se înghesuie să ocupe locurile vacante, pentru că nu li se par atrăgătoare condițiile de muncă. Din 2015, salariul mediu pe oră al șoferilor a crescut cu 10%- sub media de 16% din alte sectoare- ajungând până la 11,80 lire sterline, dar ultimele modificări fiscale nu sunt în favoarea șoferilor de camioane. Nici condițiile de muncă nu sunt ce și-ar dori britanicii, Șoferii de camioane pot conduce doar nouă ore în fiecare zi, dar mulți sunt plecați de acasă până la 15 ore pe zi.
Lipsa șoferilor ar putea antrena scumpirea alimentelor
Supermarketurile și transportatorii i-au avertizat pe cumpărătorii că ar putea avea loc creșteri de preț pe termen lung la alimente ca urmare a modificărilor sistemice aduse lanțului de aprovizionare.
Asociația Road Haulage a spus că majorările salariale „substanțiale” oferite de firmele care au nevoie de șoferi noi ar putea obliga șefii supermarketurilor să transfere aceste costuri către clienți.
Singura soluție, șoferii din UE
Un șef de supermarket a declarat pentru Daily Mail că o creștere a salariilor pentru șoferi va duce la presiuni inflaționiste pentru comercianții cu amănuntul. În opinia lui, soluția este asucerea de șoferi din Europa. „Pentru a ușura presiunea, avem nevoie ca guvernul să ne permită rapid accesul pe piața forței de muncă din UE, în timp ce industria trebuie să ofere programe rapide de instruire pentru șoferi.” De altfel, reprezentanții companiilor de comerț cu amănuntul și transport s-au adresat guvernului cerând miniștrilor să instituie un sistem de urgență pentru a permite șoferilor din UE să intre în țară cu vize de muncă temporare pentru a menține aprovizionarea cu alimente.
Un purtător de cuvânt al Guvernului a declarat săptămâna trecută că lipsa șoferilor din UE este rezultatul Brexitului, iar întreprinderile din Marea Britanie ar trebui să facă mai mult pentru a pregăti lucrătorii britanici. „Britanicii au votat în mod repetat pentru a pune capăt liberei circulații și a prelua controlul asupra sistemului nostru de imigrație, iar angajatorii ar trebui să investească în forța noastră de muncă internă în loc să se bazeze pe forța de muncă din străinătate.
Oficiul pentru Statistică Națională (ONS) a declarat că recentul său sondaj de afaceri a constatat că 27 la sută din firmele care oferă servicii de alimentație publică și cazare au raportat niveluri de stoc mai mici decât cele normalee.
Nivelurile scăzute de stocuri au fost, de asemenea, raportate de 23% dintre producători și 25% din firmele din comerțul cu ridicata și cu amănuntul, repararea autovehiculelor etc
Mai mult de una din șapte firme de construcții - 15,4% - au declarat că nu au reușit să obțină materialele de care au nevoie în ultimele săptămâni.
Aproape una din cinci firme de producție - 18,4% - a trebuit să schimbe furnizorii sau să găsească modalități alternative de a obține materiale, bunuri sau servicii, 16,5% dintre firmele de construcții și 11,4% din companiile de produse alimentare și hoteliere au raportat același lucru, potrivit ONS-urile.
S-a constatat că mai puțin de jumătate dintre constructori și firme de ospitalitate au declarat că au reușit să furnizeze toate materialele, bunurile și serviciile de care aveau nevoie fără probleme - la 42,1 la sută și, respectiv, la 46,2 la sută.
Puțin mai mult de jumătate dintre producători - 51,4% - au declarat că au reușit să obțină materialele și bunurile de care aveau nevoie în cadrul sondajului între 26 iulie și 8 august.
Liderii industriei de transport și comerț cu amănuntul solicită guvernului să ia măsuri urgente în temerea temerilor că livrările cruciale de Crăciun vor fi întrerupte.
Aceștia susțin că șoferii HGV ar trebui adăugați la o listă de lucrători esențiali și calificați, astfel încât persoanelor din UE să li se ofere vize și să li se permită să intre în țară pentru a păstra mâncarea pe farfurii.
Președintele Tesco, John Allan, a susținut ideea de a oferi șoferilor UE vize pentru a ajuta la menținerea Marii Britanii în mișcare. „Cea mai bună și mai simplă soluție ar fi ca industria să aducă șoferi calificați din alte părți”, a spus el.
"Cred că ar putea exista unele lipsuri la Crăciun. Dar, din nou, nu aș vrea să dramatizez excesiv", scrie Daily Mail.