Președinții Kazahstanului, Kasîm-Jomart Tokaev, și cel al Azerbaidjanului, Ilham Aliev, au discutat, la Astana, probleme ale colaborării economico-comerciale, de tranzitare și de transport, precum ale colaborării în domeniul umanitar.
La Baku a avut loc ieri forumul de business al reprezentanților din cele două țări, în finalul căruia au fost semnate contracte în valoare de 55 de milioane de dolari. Una dintre temele - cheie ale convorbirilor la nivel înalt au fost problemele livrărilor de petrol kazah în Azerbaidjan, cu ieșirea pe mai departe pe piețele occidentale.
Kasîm-Jomart Tokaev acordă o mare atenție dezvoltării rutelor alternative de livrare a petrolului kazah pe piețele externe, întrucât cea mai mare parte a petrolului extras merge prin teritoriul rusesc. Kazahstanul ar vrea să livreze aproximativ 8% din petrolul său prin teritoriul kazah. Negocierile cu Baku au început încă anul trecut, când Tokaev a făcut o vizită în Azerbaidjan.
Anul trecut părțile s-au înțeles în ceea ce privește livrările a 1,5 milioane de tone de petrol pe an la terminalul "Sangaceal", cu pomparea ulterioară pe conducta Baku–Tbilisi–Ceyhan. Până la sfârșitul lunii aprilie pe această rută s-au pompat 125 mii de tone din zăcământul "Tengiz", a comunicat serviciul de presă al "KazTransOil". Petrolul kazah este mult inferior, din punct de vedere al calității, resursei de hidrocarburi din Azerbaidjan. De aceea partea azeră a încercat prin toate mijloacele să nu amestece petrolul său cu cel kazah, întrucât calitatea materiei prime se reflectă în prețul acesteia.
Noi rute ale petrolului din Kazahstan
Anul acesta este preconizată punerea în funcțiune a rutei Aktau - Baku, pe care se va pompa aproximativ 3,5 milioane de tone de petrol.
Problema este însă că volumul livrării de petrol pe această conductă este minim, deși perspective sunt. Potrivit datelor specialiștilor, potențialul portului Aktau poate fi majorat până la 20 de milioane de tone. "Pentru aceasta partea kazahă trebuie nu numai să investească în extindrea conductei, dar și să facă o modernizare de aploare a întregii economii a portului și, cel mai important, să construiască două terminale maritime în Marea Caspică și să cumpere o flotă de tancuri, întrucât Kazahstanul nu are conductă pe fundul Mării Caspice. Deja se lucrează în acest sens", a afirmat, pentru "Nezavisimaia Gazeta", Dosîm Satpaev, director al Grupului de evaluare a riscurilor. Pe viitor acest port poate îndeplini două funcții.
Prima este majorarea exportului de produse energetice kazahe prin Azerbaidjan, Turcia și mai departe în Europa. Și a doua funcție a portului Aktau este majorarea volumului de tranzit al încărcăturilor din China prin Kazahstan în Europa. China a lansat deja o rută alternativă prin Marea Caspică, cu ocolirea Rusiei. Aceasta este o rută mai puțin comodă, dar ca alternativă va fi folosită mult mai intens, este de părre Satpaev. În planurule imediate ale Kazahstanului este să pompeze prin teritoriul Azerbaidjanului aproximativ șase milioane de tone de petrol. Potrivit informațiilor agenției Reuters, Baku a propus Astanei să folosească conducta Baku-Supsa, pomparea petrolului caspic pe aceasta fiind oprită în primăvara anului trecut.
Baku-Supsa este o conductă pentru transportarea petrolului caspic de la terminalul Sangaceal din apropiere de Baku, pe Marea Caspică până la portul georgian Supsa, situat pe malul Mării Negre. Deocamdată este vorba de pomparea a cinci milioane de tone de petrol din zăcământul "Kașagan" din platforma continentală kazahă a Mării Caspice.
Se ocolește Rusia
În acest fel Kazahstanul face consecvent pași pentru majorarea exportului de petrol cu ocolirea Rusiei, reorientându-se spre Azerbaidjan. Experții consideră că transportarea petrolului pe traseul transcaspic constituie cea mai de perspectivă variantă pentru redirecționarea fluxurilor de petrol și de mărfuri. După începerea operațiunii militare speciale în Ucraina, Ruta transcaspică internațională de transport a devenit o prioritate nu numai pentru Kazahstan. Tokaev a început să discute mai des la nivel oficial despre potențialul de transport al Kazahstanului și despre exportul de produse kazahe prn Azerbaidjan", a remarcat Satpaev.
La succesele colaborării pe Ruta transcaspică internațională de transport s-a referit vicepremierul, ministrul comerțului și integrării al Kazahstanului, Serik Jumangarin, în cursul celei de a 19-a ședințe a Comisiei interguvernamentale Azerbaidjan-Kazahstan, a comunicat resursa Trend.az. Jumangarin este și copreședinte al acestei comisii. Partea azeră a fost reprezentată de ministrul energiei, Parviz Șahbazov. După cum a declarat Jumangarin, Kazahstanul construiește calea ferată Dostîk-Moiîntî la frontierele sale din est, ceea ce va permite majorarea numărul trenurilor care merg din China de la 12 la 60 pe zi. În portul Aktau va începe să funcționeze în curând un hub de containere, care va avea și el o influență pozitivă asupra influenței rutei.
Au fost semnate mai multe contracte
Ministrul kazah a comunicat, de asemenea, că în cadrul misiunii comerciale care a avut loc zilele acestea, la Baku, s-au semnat opt contracte în valoare de peste 55 de milioane de dolari. Totodată el a apreciat că volumul de 400-500 de milioane de dolari al comerțului este unul scăzut și a adăugat că "Baku și Astana au un mare potențial care trebuie realizat". El a comunicat că părțile lucrează la livrarea pe piețele Azerbaidjanului a 110 tipuri de mărfuri kazahe în valoare de peste 304 milioane de dolari. Este vorba de produse de metalurgie, petrochimie, industrie alimentară, construcții de mașini, produse farmaceutice, bunuri de construcții. După cum a precizat Serik Jumangarin, s-a ajuns la un acord privind extinderea cooperării în domeniul transporturilor feroviare intermodale de marfă în direcțiile Azerbaidjan-Kazahstan-Azerbaidjan și Kazahstan-Turcia/Europa-Kazahstan prin tranzit prin Azerbaidjan. În cadrul proiectului "Drumul Mătăsii Digital" s-a ajuns la un acord pentru continuarea realizării proiectului construirii în comun a unor linii de comunicații cu fibră optică pe fundul Mării Caspice, care să lege Kazahstanul și Azerbaidjanul.
Ministrul energiei al Azerbaidjanului, Parviz, Șahbazov, a remarcat importanța tratatului de cinci ani semnat între companiile de petrol și gaze naționale ale Azerbaidjanului și Kazahstanului - SOKAR și "KazMunaiGaz", referindu-se la energia verde, Șahbazon a spus că Azerbaidjanul și Kazahstanul fac un eficient schimb de experiență în domeniul energiei curate. El a remarcat disponibilitatea Azerbaidjanului de a colabora cu companii din Kazahstan atât în domeniul energiei tradiționale, cât și al celei regenerabile".
sursa: RADOR