Fabricat ultima dată în urmă cu două decenii, o revenire surpriză pentru Moskvich - care se traduce prin „moscovit” - este acum în joc din cauza exodului producătorilor de mașini occidentali din Rusia. Cu farurile sale atrăgătoare, grila frontală elegantă și modelele de volan atrăgătoare, legendara mașină din epoca sovietică, Moskvich, era mândria oricărui rus care deținea una.
Când producătorul francez de mașini Renault și-a anunțat plecarea, primarul Moscovei, Serghei Sobyanin, s-a aruncat, subliniind planurile de naționalizare a fabricii sale din Moscova - care fusese cândva centrul de producție pentru Moskvich - pentru o revigorare modernă a mărcii de mașini clasice.
În ciuda „istoriei lungi și glorioase” a lui Moskvich - așa cum a spus Sobyanin - entuziaștii au declarat pentru Reuters că sunt împărțiți cu privire la planurile de repornire a unei mașini despre care mulți au presupus că a fost trimisă în trecut.
„Am auzit că Moskvich este pe cale să fie readus la viață... și sunt foarte bucuros de asta”, a spus Alexander Bondarenko, purtând un tricou cu marca Moskvich. „Dacă vor introduce o versiune modernă a modelului 2140, o voi cumpăra imediat”.
Moskvich revine
Unii entuziaști Moskvici sunt sceptici în privința planurilor, simțind motivații politice. „Renașterea lui Moskvici este o decizie populistă”, a spus Serghei, locuitorul Moscovei, care a refuzat să-și dea numele de familie, adăugând: „Nu este clar ce vom obține din asta”.
Pe fondul unui exod larg al companiilor occidentale, președintele Vladimir Putin a spus că rușii ar trebui să fie mândri de moștenirea industrială a țării și dorește să stimuleze baza de producție internă a Rusiei. Alți fani ai mașinii au spus că povestea mult iubitului Moskvich ar trebui să rămână în trecut.
„Moskviciul nu trebuie atins: a murit; a fost ucis”, a spus Stanislav Tsibulsky, referindu-se la dispariția dureroasă a fabricii auto din Moscova care producea mașinile. El a spus că lucrătorii fabricii nu au primit salarii de ani de zile și mii și-au pierdut locurile de muncă.
„Uzina a fost dărâmată, nu există muzeu, iar acum plănuim să restaurăm Moskvich”, spune el. „Mi se pare o blasfemie”. Există doar zeci de modele de Moskvich, care a început prima producție în 1946 și a rezistat la căderea Uniunii Sovietice înainte de a fi desființat în 2001.
În perioada de glorie a mașinii, oamenii așteptau în mod regulat un deceniu pentru a putea achiziționa unul dintre cele mai populare modele, Moskvich 412, despre care fanii spun că ar fi costat în jur de 5.000 de ruble sovietice în 1975, când salariul mediu lunar era de 150 de ruble.
Pentru nostalgicul proprietar al Moskvici Serghei Ushakov, revenirea la viață a mașinii este o veste binevenită, dar el spune că țara ar trebui să se concentreze, totuși, pe fabricarea de mașini moderne. „Acesta este un obiect rar pe care îl păstrez în stare de funcționare”, spune el, radiant în timp ce își prezintă modelul Moskvich 400, dar nu este nevoie să producem aceleași mașini”.