Guvernul Rusiei amenință postul Radio Europa Liberă/ Radio Libertatea cu amenzi în valoare de milioane de dolari și cu eventuale acuzații cu caracter penal la adresa angajaților săi, existând posibilitatea ca această instituție de presă cu fonduri americane să fie scoasă din Rusia tocmai când președintele Biden caută să-și reorienteze relațiile cu Kremlinul.

Postul REL/RL, una dintre cele mai mari instituții de presă online din Rusia, care nu respectă linia oficială, afirmă că, în ultimele săptămâni, guvernul l-a notificat în legătură cu zeci de contravenții ale angajaților săi legate de recentele restricții care fac ca întreg conținutul materialelor sale să fie etichetat ca fiind produs de ‘agenți străini’.

Redactorii afirmă că, în cazul în care Kremlinul nu-și schimbă atitudinea, ei vor fi siliți să renunțe la poziția lor oficială în țară pentru prima oară de la dezmembrarea Uniunii Sovietice.

„Pentru noi, este un moment existențial”, a declarat Daisy Sindelar, redactor-șef al REL/RL, într-un interviu telefonic acordat din sediul central al postului de la Praga. „Este foarte clar că guvernul rus caută, în termeni care nu lasă nicio îndoială, retragerea noastră din Rusia”.

Demersurile crescânde ale guvernului din ultima vreme în cadrul unei îndelungate campanii de presiuni la adresa postului, demonstrează cum președintele Vladimir V. Putin mărește miza conflictului său cu Washingtonul chiar în momentul când Biden își preia funcția. În ultimele zile, Kremlinul s-a angajat să ignore apelurile Occidentului vizând eliberarea liderului opoziției, Alexei Navalnîi, care, duminică, a fost arestat imediat după revenirea sa în Rusia, și a precizat totodată că se va retrage dintr-un tratat care permite avioanelor militare să survoleze spațiul aerian al unor țări în condiții de reciprocitate.

Rusia forțează plecarea unui post de radio finanțat de SUA

Toate astea mai survin într-un moment când, în țară, nemulțumirea față de Putin este în creștere grație internetului din Rusia care în general nu e cenzurat. REL/RL și canalul său video în limba rusă, Current Time, a transmis revenirea în țară a lui Navalnîi și arestarea sa, intenționând totodată să transmită în direct protestele pe care susținătorii lui Navalnîi le pregătesc, sâmbătă, prin țară.

„Kremlinul pare să profite de haosul de la posturile SUA din străinătate”, a declarat Jamie Fly, fost șef al postului REL/RL, care a fost concediat de Trump, vara trecută. „S-ar putea să fie doar o mișcare tactică pentru a crea probleme pe care să le trateze mai apoi cu o nouă administrație, dar această administrație se va arăta mult mai sceptică în privința cooperării sale cu Kremlinul comparativ cu cea anterioară”.

O eventuală ripostă din partea Administrației Biden ar putea fi o serie de acțiuni împotriva instituțiilor de presă finanțate de Kremlin, precum RT și Sputnik, care vizează publicul din străinătate.

„Dacă ei continuă pe acest drum, rușii ar trebui să se arate îngrijorați de implicațiile pe care asta le-ar avea pentru activitatea celor de la RT și Sputnik în străinătate”, a mai precizat Fly.

Pentru REL/RL, niște posturi fondate în anii ’50, situația s-a schimbat rapid. La început, transmisiunile lor erau finanțate de CIA și urmăreau să sprijine politica externă americană și să submineze regimurile comuniste. Difuza emisiuni prin niște transmițătoare amplasate pe o zonă largă, din Spania până în Taiwan, și au difuzat evenimente precum moartea lui Stalin și catastrofa nucleară de la Cernobîl.

În 1991, odată cu prăbușirea Cortinei de Fier, președintele Boris Elțîn a emis un decret prin care a permis postului REL/RL să-și deschidă un birou la Moscova. REL/RL spune că acum, în Rusia, are 58 de angajați, colaborează cu aproximativ 250 de liber profesioniști și cheltuiește o bună parte din bugetul său în valoare de $22 milioane pe știri locale și pentru canalul de știri Current News.

REL/RL spune că o lege federală din 1994 îi garantează independența editorială, deși, anul trecut, Administrația Trump a repus în vigoare o lege care protejează instituțiile de presă finanțate de guvern de un amestec la nivel federal.

În 2017, Rusia a cerut postului REL/RL să se înregistreze ca „agent străin” ca ripostă la un gest similar al SUA față de RT. Înregistrarea a fost mai degrabă o problemă costisitoare decât un obstacol real, având în vedere că REL/RL a cheltuit $1 milion ca să plătească înregistrarea.

Dar, în octombrie trecut, forul de reglementare a comunicațiilor din Rusia le-a transmis instituțiilor de presă calificate drept agenți străini – o listă cu 17 instituții și persoane, din care 13 erau legate de REL/RL – să își marcheze conținutul chiar și în mediile de socializare prin următorul mesaj: „Acest program a fost creat de o instituție de presă considerată agent străin”.

Postul REL/RL nu a respectat această condiție. În opinia lui Daisy Sindelar, dacă ar fi făcut asta „efectul ar fi fost dezastruos pentru capacitatea noastră de comunicare cu publicul”.

Pe data de 30 decembrie, Putin a parafat o lege prin care încălcarea acestor reglementări era pasibilă de o condamnare la doi ani închisoare. Pe 12 ianuarie, forul rusesc de reglementare a telecomunicațiilor a început să trimită postului REL/RL notificări individuale legate de asemenea încălcări. Potrivit celor de la REL/RL, instituția a anunțat că, până pe data de 2 februarie, va trimite 130 de înștiințări legate de asemenea încălcări, amenzile ridicându-se la $480.000.

Legea ar permite ulterior guvernului rus să treacă rapid la alte amenzi, în valoare de $1 milion, să blocheze paginile web ale REL/RL și să lanseze acuzații de ordin penal la adresa angajaților.

Nu se știe încă foarte clar în ce măsură Administrația Biden, care s-a angajat să aibă o poziție mai fermă în fața lui Putin și în privința respectării drepturilor omului în lume, va face din problemele RFE/RL o prioritate, în contextul acestei confruntări cu multiple fațete.

RFE/RL a investit mult in transmisiunile unor știri de tip “breaking news”, știri pe care televiziunea de stat le ignore în general, cum ar fi protestele de anul trecut din Belarus și din Rusia Extrem Orientală.

Duminică, atunci când Navalnîi s-a întors acasă de la Berlin, doi jurnaliști se aflau în avion, iar transmisia în direct a sosirii sale a fost accesată de peste 7 milioane de ori, potrivit directorului regional REL/RL pentru Europa, Kiril Suhoțki.

Pe măsură ce pasagerii coborau din avion la Moscova, un reporter aflat la bord, din partea Dojd – un canal rusesc online care a transmis și evenimentele în direct, a ajuns într-un alt autobuz decât Navalnîi. Astfel, producătorii de la Dojd au preluat transmisiunea în direct din autobuzul lu Navalnîi care era difuzată de Radio Libertatea, ceea ce a permis audienței să asiste și la ultimele evenimente dinaintea arestării.

“Cu cât vor exista mai multe surse media care nu sunt supuse cenzurii guvernului, cu atât va fi mai bine”, a declarant Tihon Giadko, un redactor de la Dojd. “Oamenii devin din ce în ce mai interesați de politică și de evenimentele din actualitate“.