Royal Clipper, urmașul gigantului Pressen, lansat în 1902, a vizitat Constanța
- Mihnea-Petru Pârvu
- 23 mai 2016, 00:00
Cel mare mare velier din lume a acostat, sâmbătă, la Constanța.
Royal Clipper este unul din puținele barcuri cu cinci catarge, armate complet. În engleză, caracterizarea sa ar suna: „She is a steel-hulled five-masted fully rigged tall ship used as a cruise ship”. Adică, „Ea” – întrucât în limba engleză navele sunt de sex feminin și nu este folosit pronumele „it”, destinat lucrurilor neînsuflețite – este un velier de talie mare, cu corp din oțel, cu cinci catarge armate în totalitate, folosit ca vas de croazieră. „Fully rigged” înseamnă că toate catargele unei nave de aceste tip, barc, sunt dotate cu vergi și, în consecință, cu vele pătrate (n.r. – trapezoidale) prinse de ele perpendicular pe axul navei, de la prova la pupa. Iar volta, schimbarea cursului navei, se face prin procedeul numit „brațare”, prin modificarea poziției vergilor dintr-un bord în celălalt. Procedeu diferit de cel al velierelor cu vele triunghiulare sau trapezoidale, dar prinse de catarg pe axul longitudinal al navei, cum ar fi goeletele sau schooner-ele.
FOTO: Royal Clipper l-a salutat pe bătrânul bric Mircea, la intrarea în portul Constanța FOTO: OVIDIU OPREA/FACEBOOK
Urmașa uriașului velier german Preussen
Nava, construită în anul 2000, pe șantierul polonez din Gdansk – unul din singurele șantiere din lume care mai construiește „tall ships”, veliere mari - a fost realizată după planurile unui faimos velier german Preussen, cel mai mare din lume la acel moment, lansat la apă în 1902 și scufundat, în urma unei coliziuni cu o navă britanică „Brighton”, opt ani mai târziu, pe lângă Dover, în Marea Mânecii, sau English Chanell, cum îi mai spun marinarii.