La nivel naţional, doar 28% dintre cei care îşi doresc să devină şoferi promovează examenul. Peste 86% dintre respinşi nu trec de proba teoretică.
Superificialitatea, indolenţa, lipsa de pregătire în şcoli, convingerea că şi-ar putea cumpă ra permisul de conducere şi taxele foarte mici de examinare. Acestea sunt principalele cauze prin care oficialii Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) explică numărul tot mai mic al celor care reuşesc să promoveze examenul auto.
Statisticile arată că, în ultimii trei ani, procentul de promovabilitate nu a trecut de 28 la sută. Această situaţie se menţine şi în prima parte a lui 2008, când 335.449 de români s-au înscris la examenul pentru obţinerea permisului de conducere. Dintre aceştia 225.311 au fost respinşi, majoritatea la proba teoretică.
Şi în Capitală, unde sălile de examinare puse la dispoziţie de trei şcoli de şoferi (Ilioara, Rodell şi Autogeneral) sunt arhipline, zilnic, situaţia este la fel de tragică. Concret, din cei 800 de candidaţi care susţin, în fiecare zi, examenul auto 650 „pică“ - 400 sunt respinşi la „sală“, iar circa 250 la traseu. Respinşii susţin din nou examenul peste 40 de zile Poliţiştii-examinatori explică procentul foarte scăzut de promovabilitate, pe de-o parte, prin superficialitatea şi indolenţa de care dau dovadă aspiranţii la statutul de şofer, şi, pe de altă parte, prin lipsa de pregătire din şcoli, mai ales la capitolul „teorie“.
„Potrivit normelor în vigoare, viitorii şoferi ar trebui să urmeze cursuri de teorie în şcoli. Doar în Capitală, mare parte din cele peste 100 de şcoli de şoferi sunt «afaceri de apartament», absolvenţii primesc dosarele gata parafate, fără să urmeze însă nicio o oră de pregătire teoretică. Pe de altă parte, sunt foarte mulţi care nu se obosesc nici măcar să citească legislaţia rutieră, convinşi că-şi pot cumpăra permisul de conducere“, susţin examinatorii.
Este şi cazul unui candidat din Foşcani care, după ce s-a plictisit să susţină proba teoretică, i-a înmânat poliţistului aflat în sală chestionarul în care se aflau 1.000 de lei. Urmarea: în locul permisului, bărbatul a primit un dosar penal pentru dare de mită.
„Sunt unii care au ajuns candidaţi de profesie, deoarece sunt convinşi că, dacă vor susţine examenul de câteva zeci de ori, vor ajunge să cunoască răspunsul corect la toate chestionarele. În Capitală, veteran este un bărbat care a susţinut examenul de peste 30 de ori. Culmea e că nu se lasă“, spune unul dintre poliţiştii însărcinaţi cu examinarea în Bucureşti.
Numărul mare de respinşi îi împiedică pe examinatori să mai respecte termenele prevăzute de lege pentru reprogramarea la examen. „Conform memorandumului aprobat de guvern, prima programare la examen se face în maximum zece zile, iar dacă ai picat ar trebui să fii reprogramat în 15 zile. Din cauza numărului foarte mare de respinşi, nu mai putem respecta acest termen, astfel încât ajung să mai susţină examenul abia după 30-40 de zile. Nu avem capacitatea de a examina mai mult de 800 de candidaţi în Bucureşti într-o zi. Nu doar că nu avem săli suficiente, dar nu avem nici oameni suficienţi. Acum, în Capitală, un singur examinator are de testat 40 de candidaţi într-o zi, la traseu“, spun poliţiştii. Examene pe calculator, mai la toamnă! Oficialii DRPCIV speră însă că această situaţie se va ameliora când în Capitală şi în judeţul Ilfov proba teoretică a examenului auto va putea fi susţinută pe calculator, ceea ce nu se va întâmpla însă de luna viitoare - aşa cum estima de curând secretarul de stat la Interne, Victor Paul Dobre -, ci abia în semestrul trei al acestui an.
„Noul sistem de examinare pe calculator va fi funcţional în trimestrul trei al acestui an. Trebuie nu doar să lucrăm la chestionare - deoarece calculatorul va alege cele 26 de întrebări la care trebuie să răspundă candidatul din câteva mii -, ci să şi rulăm aceste aplicaţii pentru a nu ne trezi cu surprize neplăcute“, a precizat subcomisar Mihai Enache, purtător de cuvânt al DRPCIV. „Prin comparaţie, în Germania, trecerea la examinarea pe calculator s-a făcut, treptat, în patru ani“, a completat acesta. Nu scăpăm de întrebările-capcană Deşi anul trecut anunţau că vor renunţ a la întrebările-capcană cuprinse în chestionare, specialiştii Direcţiei Regim Permise s-au răzgândit. „Vom schimba toate chestionarele, deşi este destul de dificil în condiţiile în care legislaţia rutieră se schimbă permanent, dar vor rămâne întrebările cu două sau trei variante de răspuns corect. Au fost dezbateri pe această temă, dar am hotărât să le menţinem, după ce am luat în calcul modul în care se susţine examenul teoretic şi în alte state europene (...) Oricum, în cazul în care vom avea de-a face cu o pană de curent şi calculatoarele nu vor funcţiona vom fi pregătiţi să le oferim candidaţilor chestionare pe hârtie. Întrebările vor fi aceleaşi, şi nu avem intenţia să le ascundem: 1.000 dintre ele vor fi postate pe internet. Să exerseze viitorii şoferi înainte de examen!“, a precizat unul dintre ofiţerii care lucrează la modificarea actualelor chestionare. SOLUŢIA: NOUA „CARTE GALBENĂ“ Răspundeţi, de cel puţin două ori, la toate cele 825 de întrebări
Poliţiştii au şi câteva „ponturi“ care, dacă sunt urmate cu stricteţe, le pot asigura aspiranţilor la statutul de şofer permisul de conducere. În primul rând, pentru a trece cu bine de „sală“ citiţi măcar o dată Legea Circulaţiei şi Regulamentul de aplicare a acesteia şi, neapărat, reţineţi toate semnele de circulaţie. Cel mai bun manual rămâne ediţia revizuită a celebrei „cărţi galbene“ (care, între timp, şi-a schimbat însă coperta): „Codul Rutier - Întrebări şi teste pentru obţinerea permisului de conducere“, Editura Naţional, care poate fi achiziţionată din orice librărie, cu 26,15 lei. „Este foarte important să răspundeţi de cel puţin două ori la toate cele 825 de întrebări cuprinse în acest manual, pentru că acest exerciţiu vă garantează cele minimum 22 de puncte de care aveţi nevoie pentru a fi declarat admis la proba teoretică“, vă sfătuiesc specialiştii.
În ceea ce priveşte proba practică, examinatorii susţin că este important să cunoaşteţi autovehiculul. Apoi, încercaţi să vă stăpâniţi emoţiile şi să conduceţi cu atenţie, asiguraţi-vă de fiecare dată când schimbaţi banda de mers; acordaţi prioritate pietonilor care traversează regulamentar, vehiculelor care vin din dreapta şi tramvaielor atunci când viraţi la stânga şi, foarte important, executaţi cu atenţie virajul la dreapta, deoarece, de regulă, urmează o trecere de pietoni iar aceştia au, ca şi dumneavoastră, „undă verde“ la semafor. „Dacă observ că un candidat cunoaşte maşina şi conduce cu prudenţă, voi trece peste faptul că nu a executat perfect o parcare laterală“, spune unul dintre examinatori. Specialist în examinări Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor: "Sunt unii care au ajuns candidaţi de profesie, deoarece sunt convinşi că, dacă vor susţine examenul de câteva zeci de ori, vor ajunge să cunoască răspunsul corect la toate chestionarele. În Capitală, veteran este un bărbat care a susţinut examenul de peste 30 de ori. Culmea e că nu se lasă."