Românii invadează plajele turceşti

Românii invadează plajele turceşti

Turiştii sunt atraşi de oferta all inclusive la preţ redus. Copleşiţi de cereri, turcii inventează scuze şi-i cazează pe clienţi pe unde au locuri.

Operatorii autohtoni abia mai fac faţă avalanşei de cereri pentru staţiunile de pe litoralul turcesc, iar avioanele decolează zilnic pline-ochi. Dacă, anul trecut, în Turcia şi-au petrecut vacanţa circa 80.000 de români, anul acesta sunt aşteptaţi aproximativ 200.000.

Prinşi pe picior greşit, turcii nu mai ştiu cum să-şi împartă hotelurile între ruşi, români, francezi şi germani. Unele grupuri s-au trezit deja că, deşi au plătit pentru anumite servicii, au primit altceva din lipsă de spaţiu.

Chiar dacă Grecia şi Bulgaria continuă să conducă în topul destinaţiilor, Turcia le ajunge puternic din urmă cu hotelurile sale luxoase şi ofertele all inclusive, care îi atrag pe români ca un magnet. „Turcia se vinde cel mai bine vara asta, din păcate, şi spun asta pentru că alte destinaţii, poate mai interesante din punct de vedere turistic - nu al serviciilor, ci al obiectivelor -, nu sunt la fel de solicitate“, se lamentează Adriana Goicea, manager la Prompt Service Travel.

Luxul care ne lipseşte

Turiştii care merg în Turcia sunt pe tiparul celor de pe litoralul românesc: vor să se bronzeze, să mănânce bine şi să se relaxeze, având totul la îndemână. „Hotelurile au cinematografe, săli de bowling, echipe de animatori, bazine pentru gimnastică acvatică, piscine şi centre spa. În plus, poţi să faci şi sporturi pe apă dintre cele mai diverse“, spune Denisa Camilar, outgoing manager pe Bucureşti în cadrul agenţiei Paralela 45.

All inclusive la preţ redus

O atracţie importantă este chiar preţul. „Noi vindem foarte bine Turcia cu autocarul, pentru că e o alternativă a celor care au văzut de mai multe ori Grecia şi vor să încerce altceva. Cele mai multe cereri le avem pentru Kuşadasi, la hoteluri de 3-4 stele, pachete ce costă 350-400 de euro cu all inclusive şi transport inclus“, susţine Marius Pandel, director la Christian Tour

. Hotelurile de cinci stele oferă servicii foarte variate şi tarife care pornesc de la 500 de euro. „Diferenţa se vede din preţul pachetului. De pildă, cinci stele de 1.000 de euro/sejur oferă servicii cu mult peste cele ale unui hotel care vinde sejururi de la 500 de euro de persoană“, menţionează Ciprian Enea, consultant la besttourism.ro.

Potrivit acestuia, tinerii preferă Bodrum, o staţiune cu multe cluburi şi discoteci. Cei care au chef de excursii aleg Kuşadasi, de unde se poate ajunge la Efes, Troia sau Pergam.

„S-a inundat camera“

Nici turcii nu mai fac faţă solicitărilor, astfel că unii turişti, care vin cu multe aşteptări, pleacă dezamăgiţi. „Turcii nu vor recunoaş te niciodată că sunt pe «overbooking » (n.r. - vânzări peste capacitate) şi vor motiva faptul că nu pot asigura cazarea prin probleme tehnice: că s-a stricat apa, că s-a inundat camera“, spune Mircea Vladu, manager Prestige Tours.

Prin urmare, turcii îi cazează pe vizitatori în bungalow-uri, deşi au plătit preţ de hotel, ceea ce produce nemulţumiri. Aşa s-a întâmplat, de exemplu, în urmă cu două săptămâni, când un grup de 40 de români nu avea unde să stea pentru că a ajuns într-un hotel contractat integral de piaţa ungurească. În aceste condiţii, facilităţile de genul camerei cu vedere la mare au devenit o raritate.

Operatorii spun că, din pricina numărului mare de români care vor să meargă în Antalya, au ajuns să aibă cereri de genul: „Vreau un hotel unde nu sunt cazaţi români şi ruşi“! Cei din urmă reprezintă cei mai fideli clienţi: două milioane de turişti anual.

În anumite hoteluri, care sunt în proprietatea companiilor ruseşti, cum e Tez Tour, de exemplu, totul e în limba rusă. De asemenea, lanţul Amara Hotels e ocupat în proporţie de 95% de ruşi.

LITORALUL ROMÂNESC

„Vânzările merg mai slab decât în 2007“

Staţiunile de pe litoralul românesc gem de turişti, spun reprezentanţii hotelierilor. Mamaia este ocupată aproape în totalitate, în timp ce multe dintre staţiunile din sudul litoralului, cum este Jupiter, au ajuns la peste 90%.

„Dacă ne raportăm la luna iunie a anului trecut, în acest sezon înregistrăm o creştere de circa 10%“, spune Nicolae Bucovală, preşedintele Asociaţiei Patronale Mamaia.

Preţurile cresc până la mijlocul lunii viitoare

Agenţii care vând pachete nu sunt însă la fel de optimişti. Aceştia spun că unii clienţi au făcut rezervări încă din luna martie, pentru a beneficia de reducerile oferite, dar mai sunt încă multe locuri disponibile. „Vânzările merg mai slab decât în 2007. Nu putem face însă o statistică până nu se termină sezonul“, declară Julian Andrei, preşedintele Comisiei de Incoming a Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT).

Preţurile la cazare pe litoral vor continua să crească până la mijlocul lunii viitoare, când vor ajunge la tarifele pentru vârful de sezon.

În prezent, preţul unui sejur de o săptămână cu mic dejun, la un hotel de trei stele, din Mamaia ajunge la 644 de lei, în timp ce unul de patru stele, all inclusive, costă circa 1.200 de lei.

Hotelierii spun că problemele pe care le aveau la debutul sezonului încep să se rezolve. „Şantierele sunt în curs de desfiinţare, cel puţin în zona de sud, aşa cum au promis autorităţile locale. Mai trebuie să dispară şi maidanezii de pe străzi“, afirmă Ciprian Constantinescu, preşedinte la Patronatul Industriei Hotelierilor „Marea Neagră“. Anul acesta sunt aşteptaţi în staţiunile de la mare 1,2 milioane de turişti.

TURISM DE WEEKEND. Plajele sunt neîncăpătoare la sfârşitul săptămânii

Ne puteți urmări și pe Google News