Românii din focarul crizei de la Chrysler

Românii din focarul crizei de la Chrysler

Peste 300 de români lucrează pentru Chrysler şi, alături de alţi 11.000 de angajaţi ai companiei auto, stau acasă două săptămâni în şomaj temporar, fără plată, pentru ca producătorul auto să economisească 21 de milioane de dolari, a declarat, în exclusivitate pentru EVZ, Julien Solomon, inginer român din cadrul companiei.

Acesta lucrează de peste 10 ani pentru constructorul auto, la proiectarea de caroserii în cadrul diviziei minivan (automobile de familie), şi a fost implicat în mai multe programe, precum Jeep, Minivan Dodge sau Journey. În SUA locuieşte de peste 18 ani. Totodată, e unul dintre sutele de români care lucrează în industria auto din Detroit şi se află în aceste zile chiar în epicentrul crizei financiare. Un alt român care a făcut carieră la Chrysler e Adrian Fulgoş, inginer de design. Cei doi au vorbit cu EVZ şi ne-au povestit cum se vede restructurarea Chrysler din interior.

După cum se ştie, constructorul auto este primul din istoria SUA care a intrat sub protecţia legii falimentului pentru a se reorganiza. În această situaţie, românii de peste Ocean care lucrează pentru companie se tem pentru locul lor de muncă. În acest moment, fabricile din SUA şi din Canada sunt închise pentru una sau două luni, pe fondul lipsei cererii. Faliment costisitor: 30 de milioane de dolari pe lună Românii de la Chrysler pun problemele prin care trece constructorul auto în mare parte pe seama foştilor proprietari, respectiv compania de investiţii financiare Cerberus Capital Management şi constructorul auto german Daimler, dar şi pe seama efectelor crizei financiare.

„Angajaţii de aici sunt foarte dezorientaţi şi dezamăgiţi de felul cum conducerea şi proprietarii Chrysler (Cerberus) au condus compania în ultimii ani. Toate acestea s-au amplificat pe fondul condiţiilor economice internaţionale. Situaţia devine tot mai critică, şi dacă nu ieşim din faliment şi nu se realizează reorganizarea cu Fiat, viitorul va fi foarte întunecat”, ne-a declarat Julien Solomon. Acesta a adăugat că numai costurile lunare implicate de procedurile de faliment se ridică la circa 30 de milioane de dolari.

Alte câteva sute de români lucrează pentru celelalte două mari companii auto americane aflate în dificultate, General Motors şi Ford. Au fost şi mai mulţi, spun românii de la Chrysler, dar cu toate reducerile de personal din ultimul an, un număr mare au fost daţi afară sau au plecat. „Unii dintre ei au avut şansa de a-şi găsi de lucru la companii militare, care încă mai angajează, alţii sunt încă în şomaj, iar alţii au plecat în alte state (americane - n.r.)”, povesteşte Solomon.

„Seduşi şi amăgiţi” de germanii de la Daimler

Grupul Chrysler încearcă de multă vreme să devină profitabil. Acum câţiva ani s-a realizat fuziunea cu Daimler, în speranţa că americanii vor avea acces la renumita tehnologie germană (motoare diesel, transmisii ş.a.). Ieşirea Daimler din acţionariat în 2007, când a vândut 80% din Chrysler către Cerberus, a lăsat compania mai slăbită decât era înainte de preluare.

„S-a văzut clar după mulţi ani că Daimler voia doar să intre pe piaţa americană şi că nu au fost interesaţi să împartă prea mult din tehnologia lor cu americanii. Au introdus pe piaţa americană maşina mică Smart, dar nu au încercat crearea unei maşini mici Chrysler, făcută în SUA”, afirmă Julien Solomon. Pe de altă parte, Cerberus spera că investiţia în Chrysler va fi foarte profitabilă. Prin aceast transfer, firma de investiţii a acaparat şi partea financiară a constructorului auto, care acordă împrumuturi pentru cumpărătorii de maşini. „Acesta poate a fost adevăratul motiv al tranzacţiei”, spune Adrian Fulgoş”. Alţi 15-20% dintre angajaţi ar putea fi concediaţi

Etapele anunţate ale falimentului: se va forma o nouă companie, numită tot Chrysler, din care Fiat va deţine 20%, guvernul american şi cel canadian - 10%, iar Sindicatul Chrysler - 55%. Românii care muncesc pentru constructorul auto se tem însă că firma pentru care lucrează s-ar putea să nu reuşească să se reorganizeze.

„Speranţa pe care o avem este că, printr-un eventual ajutor de la guvern, de încă 8 miliarde de dolari, se va trece mai uşor prin faza de faliment şi restructurare. În acest caz, compania va supravieţui, dar nu cred că toţi angajaţii vor rămâne. Estimez că vor mai fi încă 15%-20% reduceri de personal în următoarea jumătate de an”, mai spune Solomon. O conducere „mai stufoasă ca aceea a PCR-ului”

De ce a ajuns Chrysler într-o asemenea situaţie? Pentru că schimbările din trecut nu s-au dovedit a fi benefice pentru companie. Cauzele sunt legate de mentalitatea conducerii, problemele de producţie, sindicat, calitatea maşinilor şi a serviciilor de reparaţii prestate de dealeri, spun cei doi români.

„Una dintre condiţiile care ar ajuta la restucturare este o schimbare radicală în conducerea companiei, care a ajuns mai stufoasă decât vechea organizare a PCR-ului în România comunistă. Sunt foarte curios dacă Fiat va observa acest lucru şi dacă va schimba ceva în modul de organizare american. În trecut, s-au înlocuit câţiva şefi de la vârf, dar intern aceiaşi oameni s-au reorganizat în grupuri şi în structuri nu tocmai productive”, a mai spus Solomon. Numai în 2008 Chrysler a avut pierderi de 8 miliarde de dolari, iar vânzările au scăzut cu 30%, la 1,45 mi lioane de maşini.

"Conducerea Chrysler e mai stufoasă decât vechea organizare a PCR-ului în România. Sunt foarte curios dacă Fiat va observa acest lucru." - Julien Solomon, inginer Chrysler
"E posibil ca Cerberus să-şi fi dorit partea financiară a Chrysler, acesta să fi fost adevăratul motiv al tranzacţiei." - Adrian Fulgoş, inginer design la Chrysler

EFECTE

Aproape 90 de ani de istorie, în pericol Fondată în 1925 de către Walter P. Chrysler, pe fundaţiile firmei Maxwell Motor, compania Chrysler este unul dintre cei trei mari constructori auto americani, alături de General Motors şi Ford. Între 1998 şi 2007, grupul american a fost deţinut în totalitate de Daimler. Acum doi ani, germanii au vândut peste 80% din companie către firma de investiţii financiare Cerberus Capital Management. Pe 30 aprilie anul curent, Chrysler a intrat sub protecţia legii falimentului, pentru a încerca să se restructureze. În acest moment, grupul auto are 13.000 de salariaţi şi peste 40.000 de angajaţi plătiţi la oră. Mărcile deţinute de companie sunt JEEP, Chrysler şi Dodge.

PIESE DE MUZEU. Plymouth Model Q Coupe, lansat în 1928, a fost produs de o divizie Chrysler desfiinţată în 2001 Foto: Xinhua

IRONIE

Americanii despre Fiat: „Fix It Again Tony!” Adrian Popa Inginerul Julien Solomon ne-a povestit că americanii au o glumă despre alianţa cu Fiat, prin prisma experienţei din trecut, când italienii nu au rezistat pe piaţa americană din cauza problemelor de calitate.

Ei spun că FIAT este o abreviere de la „Fix It Again Tony !” (Repar-o din nou, Tony!). „Lăsând însă gluma la o parte şi ţinând cont de succesul din Europa al Fiat, se speră că această alianţă va aduce beneficii pentru ambele companii”, potrivit lui Solomon.

Cele două grupuri auto, deşi sunt diferite fundamental, se pot completa reciproc. Chrysler are majoritatea motoarelor de vo lum mare, de peste 3 litri, pe când Fiat are majoritatea propulsoarelor mici, de la 1.4 litri în sus. De menţionat că grupul Chrysler, deşi este în situaţia financiară actuală, are unele dintre cele mai bune maşini de pe piaţa SUV-urilor (Jeep), a minivanurilor (Dodge şi Chrysler), camionete (Dodge Ram) şi maşini mari (Charger). O miză mare: reţeaua de distribuţie a Chrysler

În acelaşi timp, Fiat va avea acces direct la reţeaua de distribuţie a Chrysler, care este foarte bine dezvoltată în SUA. O asemenea reţea înseamnă bani investiţi, contracte făcute pe mulţi ani, iar acestea sunt avantaje pe care Chrysler le oferă Fiat, ne-au mai spus cei doi români.

Fiat oferă, în schimb, acces la tehnologia lor pentru maşini mici şi se speră că această tehnologie va fi folosită pentru proiectarea şi construirea de maşini mici Chrysler în Statele Unite, creându-se astfel noi locuri de muncă. Tendinţa din ultimii ani, generată de creşterea preţului la benzină şi de noile cerinţe guvernamentale pentru motoare mai eficiente, este aceea că maşinile mici sunt la mare căutare.

Vânzările acestora au crescut rapid în ultima vreme şi vor creşte în continuare. În acest context, românii care lucrează pentru constructorul auto nordamerican se aşteaptă ca alianţa să aducă beneficii atât pentru Chrysler, cât şi pentru grupul european Fiat.

IMAGINE. Americanii nu sunt foarte încrezători în calitatea maşinilor construite de Fiat Foto: AFP

Ne puteți urmări și pe Google News