Salariatii din anumite companii isi iau si cate o luna de vacanta, varianta preferata fiind cea all inclusive, in afara tarii.
Romanii aloca un buget din ce in ce mai mare concediului din sezonul estival si, spre deosebire de alti ani, isi permit mai multe zile de concediu, sustin specialistii din turism.
Salariatii care isi prelungesc vacantele pana la trei saptamani sau o luna lucreaza in domenii precum publicitate, presa - reviste, call-center, confectii. Angajatii romani prefera tot mai mult sa-si ia liber de la serviciu in lunile iulie si august. Totodata, ei aleg mijloace rapide de transport pentru a se deplasa spre destinatia de vacanta.
La inceputul sezonului, pachetele cu autocarul au fost mai putin populare spre deosebire de anii trecuti, clientii optand pentru ofertele tip all inclusive, cu preturi ce pornesc de la 500 de euro de persoana.
„Suma de bani de care dispun romanii pentru concediu a crescut cu circa 10% fata de anul trecut. In medie, acestia cheltuiesc de la 400 la 500 de euro de persoana pentru un pachet turistic”, spune Traian Badulescu, purtatorul de cuvant al Asociatiei Agentiilor de Turism (ANAT).
In top: Grecia, Bulgaria si Turcia
Litoralul romanesc a insemnat, cel putin deocamdata, inghesuiala in Mamaia, in timp ce statiunile bulgaresti nu au avut succesul asteptat.
Doritorii inca mai pot gasi locuri la alegere la vecini, ceea ce anul trecut, in aceeasi perioada, era deja foarte dificil. Marea surpriza a sezonului este Turcia, cea mai bine vanduta oferta de la inceputul verii.
Operatorii spun ca, fiind o destinatie accesibila in special cu avionul, rezervarile au trebuit sa fie facute din vreme - dintre turistii care si-au cumparat deja vacanta, aproximativ 35% au ales Turcia.
Oficialii ANAT estimeaza ca, pe durata intregului sezon, doar 15% din numarul de turisti vor pleca in Turcia, cele mai aglomerate perioade fiind in iulie si august, Grecia si Bulgaria, destinatii mai ieftine si mai apropiate, unde oamenii se pot duce si pe cont propriu sau cu masina personala. Astfel, rezervarile se pot face si cu cateva zile inainte.
Concediul se dubleaza
Daca anul trecut erau la mare cautare vacantele ieftine, in 2007 multi clienti prefera rasfatul. „Turistii romani sunt iubitori ai adevaratei variante all inclusive, care cuprinde nu doar mancare si bautura la discretie, ci si acces gratuit la piscina, cluburi de distractie si sali de fitness. Turcia ofera toate aceste facilitati. Aici s-au construit atat de multe hoteluri in ultima vreme, incat isi permit sa ofere preturi accesibile”, explica Ciprian Enea, consultant Besttourism.ro.
Cei mai multi romani prefera ofertele clasice, de o saptamana, care, in cazul unui complex de cinci stele, sunt intre 500 si 700 de euro. Cu toate acestea, este vizibila tendinta de prelungire a concediilor de la o saptamana la doua. „Anul acesta avem foarte multe cereri pentru pachete de 10 sau 14 zile, care pornesc de la 800 de euro si ajung la 1.100 de euro”, afirma Adriana Goicea, director Prompt Service Travel.
Surpriza sezonului: Turcia si Mamaia Pe langa ofertele all inclusive, Turcia mai are un avantaj: destinatia are preconizate nu mai putin de 27 de chartere saptamanale, iar numarul ar putea creste in plin sezon, respectiv in luna august.
Pe lista castigatorilor, in topul preferintelor romanilor se afla si litoralul autohton de la Marea Neagra, mai exact statiunea Mamaia, paradisul de weekend al romanilor.
„Rata de ocupare este foarte buna si avem cereri multe si pe sejururile de sapte zile”, spune Nicolae Durla, managerul agentiei Oltextur. Cei care doresc sa stea la Mamaia platesc, in plin sezon, aproximativ 40-50 de euro pe zi pentru cazare si mic dejun.
Bulgarii speculeaza piata
Dupa asaltul romanilor la bulgari de Paste si de 1 Mai, parea aproape sigur ca vecinii de la sud de Dunare vor fi principala destinatie din acest an. Inceputul verii a fost insa dezamagitor.
„Anul trecut, pe vremea aceasta, cu greu mai gaseai o camera la Albena, Nisipurile de Aur sau Sunny Beach. Acum mai sunt foarte multe locuri disponibile”, remarca Enea.
Unul dintre motive ar fi si acela ca, incercand sa speculeze momentul propice, aproape fiecare operator a solicitat o „portie” de locuri cat mai mare. Un argument important este pretul, sustin agentii. „Un sejur la bulgari costa, in acest sezon, cu circa 10a mai mult ca anul trecut”, afirma Camelia Vaidahazan, director Premier Tour.
Astfel, un concediu de o saptamana la Albena costa 230 de euro cu all inclusive la hotel de patru stele. In cazul celor de doua stele, turistii platesc 36 de euro pe noapte, iar la trei stele - 41 de euro. Cei care vor sa stea la cinci stele in Nisipurile de Aur platesc de la 400 de euro pentru servicii cu demipensiune.
ESECURI SI REUSITE
Costa Blanca ii atrage pe turisti
Socoteala de acasa nu se potriveste cu cea din targ - asta au aflat operatorii din turism odata cu inceputul sezonului 2007. O parte dintre destinatiile noi - ca Sardinia si Sicilia - au fost amanate, iar extinderea zborurilor pe aeroporturile din tara a ramas, in unele cazuri, doar o tentativa.
Spre Tunisia, de exemplu, cursele din Sibiu si Bacau nu au putut fi realizate din cauza problemelor tehnice legate in special de pistele celor doua aeroporturi.
Daca Nisa si Lido di Jesolo, o parte dintre noutatile sezonului, sunt zone cu care s-a mai cochetat cu chartere sporadice, inovatia absoluta a verii 2007 este Costa Blanca. „Inca putina lume stie ca una dintre cele mai faimoase plaje ale Spaniei este o destinatie stilata, la un pret mediu”, sustine Mircea Vladu, director Prestige Tours.
Import
Vacante mai mari, dupa model occidental
Tendinta de prelungire a vacantelor e subliniata si de specialistii in resurse umane. Potrivit acestora, concediile mai lungi sunt dictate atat de dorinta de odihna, cat si de faptul ca multe companii internationale isi trimit angajatii in concedii in aceste perioade.
„O tendinta din ce in ce mai intalnita in ultimii ani e ca anumite companii (in special din publicitate, presa - reviste, call-center, confectii - n.r.) incetinesc activitatea in iulie sau august, astfel incat angajatii sa poata beneficia de concedii, mai ales ca partenerii lor din strainatate au acelasi obicei”, este de parere Tereza Valcan, corporate affairs manager al Cosmote.
Opinia ei este impartasita si de Loredana Vladareanu, senior consultant al HART Human Resource Consulting: „Politicile de concediu ale partenerilor din Occident au dus la o crestere a preferintei angajatilor romani pentru vacantele de vara”.
Poate o influenta ceva mai mica, spune ea, o au si ofertele aparute pe piata de turism, pentru sejururi in tara sau peste hotare, mult mai diversificate decat in alti ani.
„Se poate vorbi de o prelungire a perioadei de concediu. Timpul dedicat acestuia s-a marit de la una-doua saptamani la trei sau chiar patru odata, ca in Occident. Oamenii au nevoie de mai multa odihna, departe de stres. De aceea pleaca pentru intervale mai lungi”, puncteaza si Andreea Lupan, general manager al Barnett McCall Recruitment. (Felicia Niculae Traistariu)