BAC 2012, ca examen de exterminare: "Proba de mate, fizică sau chimie nu le este utilă absolvenţilor de şcoli tehnologice". Vezi analiza profesoarei Camelia Gavrilă
- Gabriel Gachi
- 9 iulie 2012, 00:02
Şefa ISJ Iaşi identifică problemele din învăţământul liceal: materie densă, nefolositoare, dispariţia şcolilor profesionale. În opinia sa, Bac-ul diferenţiat ar trebui introdus chiar de la anul.
La Iaşi, procentul promovabilităţii a fost cu aproape 13 procente mai mare decât în 2011, ceea ce o face pe şefa Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ), prof. Camelia Gavrilă, să afirme că în acest judeţ s-a muncit mai mult în ultimul an. "Profesorii au lăsat mai mulţi corigenţi decât în 2011, pentru că rezultatul Bac-ului pe şcoală afectau prestigiul fiecărei instituţii de învăţământ", a enunţat Camelia Gavrilă primul efect al examenului de anul trecut.
În al doilea rând, circa 800 de absolvenţi din judeţul Iaşi nu s-au mai prezentat la examenul de Bacalaureat, intrând direct în câmpul muncii, în ţară sau în exterior: "Au realizat că n-au şanse să-l treacă şi şi-au căutat direct loc de muncă", a explicat şefa ISJ.
Mai există o explicaţie pentru media scăzută a promovabilităţii la naţional, pentru al doilea an consecutiv: "Camerele de luat vederi, seriozitatea organizării au făcut ca în liceele periferice, din afara reşedinţei de judeţ, standardul de exigenţă să-l egaleze pe cel din liceele mai expuse, centrale. Asta a făcut ca elevii mai slab pregătiţi să nu mai fie ajutaţi şi media generală să scadă". Ea consideră că Bacalaureatul a fost recredibilizat şi acest lucru poate stimula elevii să înveţe mai mult.
La nivel naţional, Camelia Gavrilă consideră că problema de fond o reprezintă liceele tehnologice, unde una din probele de Bacalaureat este una din Ştiinţele exacte: Matematică, Fizică sau Chimie. "Sunt obiecte cu materie grea, obiecte abstracte şi care nu le folosesc foarte mult absolvenţilor din grupurile şcolare atunci când îşi caută locuri de muncă. Această probă trebuie înlocuită cu un obiect tehnic, care să reprezinte profilul şcolii şi care le asigură ulterior un loc de muncă".
Aşa era până acum câţiva ani, dar în mandatul anterior, Ecaterina Andronescu a unificat probele de Bacalaureat la nivel naţional, în paralel cu desfiinţarea şcolilor profesionale.
Dar cel mai important, din punctul de vedere al profesoarei Camelia Gavrilă, este trecerea la un Bac diferenţiat, pe nivele de dificultate şi care să răspundă cererilor concrete de pe piaţa muncii: "Cred că acest lucru trebuie implementat mai devreme de 2016, aşa cum prevede actuala Lege a educaţiei. Cred că va fi suficient timp de reflecţie până în toamnă".
În perspectivă, şefa ISJ Iaşi reiterează punctul de vedere general asupra învăţământului românesc, punctând ce trebuie schimbat: "Programa este foarte aglomerată, manualele sunt foarte dense, elevilor li se cer cunoştinţe fără utilitate în carierele lor viitoare. Curriculum-ul şcolar trebuie schimbat".
Şi o ultimă concluzie: "Şcolile profesionale trebuie reintroduse. Filtrele din timpul liceului, până la Bacalaureat, erau foarte utile. Elevii ajung la Bacalaureat după foarte mulţi ani în care nu au mai susţinut niciun examen". În ultimii ani, evaluarea naţională din clasa a VIII-a a simplificat mult admiterea în licee.