Peste 24.000 de manifestanți au ieșit pe străzile din Frankfurt călare pe biciclete, mulți dintre ei ajungând în centrul expozițional auto, blocând două secțiuni de autostrăzi, scrie AFP.

„Salonul auto reprezintă secolul trecut”, a declarat Christoph Bautz, directorul grupului Campact, care a co-organizat evenimentul. „Ne dorim ca viitorul să aparțină autobuzelor, trenurilor și bicicletelor – nu mai vrem SUV-uri mari și mașini care consumă mult!”

„Generația climat” vizează un sector slăbit în urma scandalului din 2015 al emisiilor falsificate ale motoarelor diesel ale Volkswagen, iar salonul de la Frankfurt cristalizează criticile asupra sectorului într-un moment în care urgența climatică se invită în dezbaterea publică.

„Industria auto este sub presiune, nu mai are sprijinul societății ca în urmă cu câțiva ani, pentru că a ratat evoluțiile”, spune Tina Velo, purtător de cuvânt al colectivului „Sand im Getriebe” („Nisip în roți”), care va încerca duminică să blocheze salonul auto.

Această combinație de acțiuni legale și ilegale caracterizează mișcarea de apărare a climei care progresează de luni de zile în Europa și care vizează acum o industrie care a fost de neatins de mult timp prin importanța sa pentru economia germană.

La deschiderea salonului, marți, Greenpeace a lansat protestul: douăzeci de activiști îmbrăcați în jachete verzi au umflat în spatele unui SUV un baalon uriaș ce avea inscripționat „CO2”.

„Industria auto încă nu a înțeles criza climatică”, a declarat Benjamin Stephan, activist Greenpeace. „Constructorii trebuie să pună capăt acestor tancuri urbane și să oprească motoarele cu ardere internă.”

Salonul auto de la Frankfurt „este un loc simbolic în care liderii politici se întâlnesc cu cei ai automobilului pentru a aplauda un sistem de transport de altă dată”, au denunțat manifestanții. „Trebuie să renunțăm la mașină, vrem orașe fără mașini”.

Pe lângă apeluri la greve pentru climat lansate de activiști cu mare reprezentare în madia, precum Greta Thunberg, mișcări precum Rețeaua Europeană Extinction Rebellion se răspândesc ca focul de la Londra la Berlin, via Paris.

De cele mai multe ori este vorba de blocarea temporară a unui loc: în Germania, grupul „Ende Gelände” („Terminus”) a reușit în iunie să ocupe și să forțeze oprirea temporară a unei mine miniere de exploatare a lignitului la suprafață.

Suficient pentru a galvaniza mișcarea anti-mașină: „În ultimii doi ani, mișcarea a crescut clar, iar oamenii au devenit mai conștienți” de impactul lor asupra mediului, arată protestatarii.

Atenția activiștilor se va îndrepta apoi către Berlin, unde guvernul urmează să prezinte măsuri pentru combaterea schimbărilor climatice la 20 septembrie. O zi deja marcată de apeluri la protest în multe orașe germane.