Recesiunea se va încheia, însă creşterea va fi firavă şi va depinde de ieşirea din criză a statelor UE. Şomajul nu va scădea şi nu vom scăpa de deficite.
Chiar dacă exporturile dau semne bune pentru anul care vine, ieşirea României din recesiune nu se poate baza doar pe acest sector. Potrivit analiştilor economici, exporturile au dat tot ce au avut mai bun în acest an, însă nu au putut acoperi minusurile din multe alte domenii, în frunte cu deficitul bugetar.
Însă dacă ne referim strict la exporturi, anul 2011 va fi cu siguranţă mai bun, se arată în suplimentul "Lumea în 2011" care va fi disponibil începând de astăzi la punctele de difuzare a presei, la un preţ de 4,9 lei, împreună cu revista "Capital".
Astfel, Ford va produce la Craiova mai mult decât anul acesta, iar multe alte companii au anunţat creşterea producţiei. Printre acestea se numără fabrica Fujikura Automotive de la Cluj, Terwa România care produce echipamente pentru BMW, sau fabrica Hirschmann de la Târgu-Mureş.
Cel mai important aspect, însă care rămâne necunoscut, este cum vor evolua economiile din Uniunea Europeană, care "înghit" peste 70% din exporturile noastre. Dacă veştile din UE vor fi mai proaste decât ne aşteptăm, exporturile vor înceta să mai urce.
Creştere economică sau un nou an de recesiune? Doi din trei manageri din România nu se aşteaptă ca economia să-şi revină semnificativ în 2011, arată o analiză A.T. Kearney. O treime nu întrevăd deloc ieşirea din recesiune, iar restul se tem că vor fi afectaţi de criză şi anul viitor.
Se pare că ieşirea din criză va avea totuşi loc anul viitor, chiar dacă de multe ori previziunile economice din ultimii doi ani s-au dovedit a fi eronate, fie că erau făcute de Comisia Naţională de Prognoză, fie că veneau din partea FMI sau a Comisiei Europene. Totuşi, creşterea de care am putea avea parte va fi departe de boomul pe care l-am văzut acum câţiva ani.
Domeniile care vor merge bine sunt agricultura, care ar putea aduce o creştere de 1%, şi industria, care ar putea creşte cu 2%- 3%, în 2011 faţă de 2010.
La polul opus, construcţiile vor pune în continuare beţe în roatele economiei, mai ales în lipsa investiţiilor publice în infrastructură.
Oamenii de afaceri vor pierde, de la 1 ianuarie 2011, scutirea de care puteau beneficia timp de trei luni de contribuţiile sociale pentru angajaţii în şomaj tehnic. În luna septembrie rata şomajului era de 7,3%. Cel mai probabil, cifrele se vor menţine aceleaşi şi peste un an, estimează experţii.
Soluţia marilor privatizări
România este departe de a atinge cotele de investiţii străine directe înregistrate în anii 2007-2008. Pentru a atrage totuşi bani din afară, autorităţile române trebuie să se decidă să privatizeze numele mari pe care le mai are în proprietate: societăţi precum CEC Bank, CFR Marfă sau CFR Călători.
În prezent, România are unul dintre cele mai mari deficite bugetare structurale din regiune şi există îngrijorări privind sustenabilitatea fiscală, susţine Lucian Croitoru, consilierul guvernatorului BNR. Potrivit lui, anul 2011 va fi decisiv pentru creşterea economică din următorii ani, la fel ca şi pentru reluarea creditării şi reducerea deficitelor.
În retail, cuvintele de ordine vor fi "mult" şi "ieftin". În pofida crizei, lanţurile de magazine vor continua să-şi extindă reţeaua.
"Ajustarea e mai dificilă pe măsură ce cresc cheltuielile cu dobânzile şi datoria publică.", LUCIAN CROITORU, consilierul guvernatorului BNR
BUGET DE AUSTERITATE
Autostrada fără sfârşit
Toată activitatea din infrastructura rutieră, feroviară şi aeriană se va afla sub semnul austerităţii şi, din acest motiv, nu vom vedea evoluţii spectaculoase în acest domeniu, spun specialiştii în suplimentul "Lumea în 2011", distribuit cu revista "Capital". Anul care vine va fi dominat, cel mai probabil, de conservarea a ceea ce avem decât de extindere şi modernizare.
În acest context, prognozele sunt pesimiste. Vor fi finalizate doar câteva zeci de kilometri de drumuri deja începute, vor putea fi folosite două benzi din segmentul de autostradă Cernavodă-Constanţa şi se vor face câteva modernizări la calea ferată.
Singura soluţie pentru a mai construi ceva sunt fondurile europene. Numai că şi acestea sunt blocate de lipsa cofinanţării şi de proiecte prost întocmite.