București. Viitoarea lege a RCA stârnește un adevărat război între asigurători și transportatori. Motivul discordiei este legat de atelierele de reparații pe care asigurătorii și le-ar dori subordonate.
Mai exact, UNSAR. asociația asigurătorilor. dorește ca șoferii asigurați să primească o listă cu ateliere agreate unde să-și repare autovehiculele avariate. De partea cealaltă, COTAR, asociația transportatorilor, avertizează că o astfel de măsură ar avea consecințe foarte grave pentru siguranța rutieră. Ca să se încadreze în tarifele asigurătorilor, servicele auto ar face reparații de mântuială cu piese de proastă calitate.
Proiectul de lege RCA motiv de război
Periodic, UNSAR, asociația asigurătorilor lansează pe piață, câte un sondaj de opinie cu care își susțin punctul de vedere pe viitoarea lege RCA. O astfel de cercetare a fost lansată în luna mai a acestui an. Conform cercetării, 79% dintre cei 1.010 șoferi care au răspuns, considerau util să primească o listă cu unități service unde să își poată repara mașina, în caz de accident rutier.
În baza aestei cercetări, UNSAR pretinde că șoferii vor ca legea să fie modificată în sensul dorit de asigurători. Ei spun că șoferii vor ca șoferii să-și repare mașinile, în baza asigurărilor RCA, doar la atelierele agreate de asiguători.
Acest punct de vedere este contestat de asociația transportatorilor care are un punct de vedere total diferit. COTAR atrage atenția că un astfel de acord ar avea consecințe grave pentru asigurații RCA. Din cauza tarifelor reduse și a discounturilor impuse de societățile de asigurări, atelierelor, ca să le includă pe lista de service agreate, calitatea reparațiilor va avea de suferit.
Asigurații, atrage atenția COTAR, vor trebui să accepte lucrări și piese de proastă calitate pentru a se încadra în tarifele impuse de asigurători. Totodată, vor fi obligați să achite reparațiile auto dacă societățile de asigurări vor refuza plata despăgubirilor RCA.
Avertismentul COTAR pentru legislatori
Asociația transportatorilor a avertizat că în alte state, precum Germania, este interzisă încheierea de acorduri între firmele de asigurări RCA și atelierele service. Aceasta, tocmai pentru ca prețul și calitatea lucrărilor de reparații să nu poată fi influențate. Cei care încalcă aceste prevederi riscă sancțiuni cu închisoarea.
În România, arată transportatorii, asigurătorii acționează dimpotrivă. Ei fac demersuri ca asemenea acorduri să fie legalizate prin viitoarea lege a RCA. Iar totul se petrece cu binecuvântarea ASF, a Parlamentului și a Consilului Concurenței.
COTAR atrage atenția că există o legătură de cauzalitate directă între tarifele reduse, impuse prin contract, de asiguratori, și practicate obligatoriu de service-uri și calitatea reparațiilor. Drept urmare, susține că piața reparațiilor auto din România nu trebuie subordonată asigurătorilor RCA. Această zonă trebuie să rămână independentă, bazată pe cerere și ofertă, conform normelor și directivelor Uniunii Europene.
Atelierele trebuie lăsate să-și stabilească propriile tarife pentru serivicile pe care le prestează, inclusiv în baza asigurărilor RCA. Totodată, transportatorii cer verificări la service-urile auto care nu prestează reparații de calitate. COTAR solicită RAR și ANPC să ia măsuri și să retragă autorizațiile celor care înregistrează reclamații repetate și întemeiate din partea clienților.
Asigurătorii RCA susțin că știu ce-și doresc șoferii
Pe de altă parte, asigurătorii susțin că ei și nu asociația de transportatori știu ce-și doresc șoferii. Așa cum arătam mai sus, își bazează punctul de vedere pe un sondaj din luna mai. UNSAR lansează o serie de acuzații la adresa asociației de transportatori, despre care susține că ar pune presiune pe Guvern și pe Parlament.
Pe lângă cercetarea invocată, UNSAR aruncă pe piață și un argument sensibil - prețul asigurărilor RCA. Se știe că șoferii, în uriașa lor majoritate sunt nemulțumiți de majorările care au loc pe piața acestui tip de asigurări. Mai ales în contextul falimentelor din ultima perioadă, a unor lideri de piață precum City Insurance și Euroins.
În susținerea poziției lor, asigurătorii susțin că majorara tarifelor RCA depinde și de valoarea despăgubirilor acordate. Or, dacă sumele plătite pentru reparații sunt mai mari, crește și tariful. În schimb, dacă atelierele vor practica prețurile impuse de asigurători, tarifele vor fi mai mici. Ei spun că există diferențe mari între prețurile practicate de atelierele care au acorduri cu firmele de asigurări și cele care nu au astfel de înțelegeri.
„Subliniem că prețul poliței RCA, plătit de toți cei care dețîn autovehicule, este influențat semnificativ și de costul cu despăgubirile plătite. Astfel, contractele cu unitățile reparatoare, care ar putea fi introduse în Legea RCA, aflată acum în dezbaterea Camerei Deputaților, ar putea simplifică și grăbi procesul de despăgubire – la prețuri corecte de piață și reparații de calitate, în interesul atât al plătitorilor de prime de asigurare, cât și al persoanelor prejudiciate”, susțin asigurătorii.