Evenimentul Zilei > Actualitate > Războiul de periferie al modelelor de oraş
Războiul de periferie al modelelor de oraş

Războiul de periferie al modelelor de oraş

Fiat a relansat gama Panda în România, o piaţă în care cele mai mici autoturisme se luptă pe mize mărunte.

Cu cât mai mică maşina (şi preţul ataşat ei), cu atât mai măruntă marja de profit a producătorului. Dacă şi piaţa e una dificilă, cu clienţi puţini, ca în România, atunci, firesc, situaţia se complică suplimentar.

Dintre cele trei segmente cu preţurile cele mai accesibile, clasa maşinilor de oraş are, de departe, cea mai redusă priză la cumpărătorii autohtoni de maşini noi, cu numai 561 de unităţi comercializate în acest an. Până în aprilie, românii cumpăraseră 3.748 de autoturisme subcompacte şi 8.972 de compacte, potrivit datelor APIA.

Concurenţa, mai ieftină

Poate tocmai din acest motiv, Fiat a lansat a treia generaţie a micului model Panda cu o gamă de preţuri surprinzător de mari. Cea mai accesibilă versiune costă 11.500 de euro cu TVA. Spre comparaţie, un Volkswagen up! (cinci uşi) poate fi achiziţionat cu minim 8.592 de euro, un Renault Twingo – cu 9.300, iar un Chevrolet Spark – cu 8.200 de euro.

Dacă vă întrebaţi, niciuna dintre versiunile de bază ale acestor maşini de oraş nu se distinge printr-un bagaj important de echipări, lucru altminteri normal.

Dincolo de designul consacrat, noul Panda este mult mai mare decât vechea generaţie: cu 12 centimetri în lungime (până la 3,65 metri) şi cu ceva mai mult de şase centimetri pe lăţime (1,64 metri). Noile dimensiuni se reflectă pozitiv în spaţiul din habitaclu.

Bordul a fost redesenat aproape complet, iar printre cele mai utile dotări se numără ESP-ul, navigaţia portabilă dezvoltată de Tom- Tom, sistemul de prevenire a coliziunilor la viteze reduse (sub 30 km/h), scaunele încăzite şi senzorii de parcare – toate disponibile doar opţional, din păcate.

Anul trecut, vechiul Panda a fost cel mai bine vândut model de oraş la nivel european.

Ce ne place

  • bancheta care culisează înainte-înapoi
  • suspensia confortabilă 
  • sunetul motorului cu doi cilindri (0.9 TwinAir) 
  • numărul mare şi utilitatea spaţiilor de depozitare

Ce nu ne place

  • costul de achiziţie (preţurile mari) 
  • puţinătatea dotărilor în echiparea de bază
  • calitatea unor finisaje interioare 
  • interfaţa sistemului audio


Navigaţie portabilă – împreună cu Bluetooth – (opţional, 300 de euro)

Frână de mână, cu look de mouse. Ar trebui să fie şi cotieră

Sistem start-stop, oferit pe motorizările 0.9 şi 1.3

Port USB şi intrare auxiliară (opţional, 208 euro)

Funcţie „City” (dotare standard). Face posibilă învârtirea volanului cu un deget
Citiţi şi:

  • Panda, calul de bătaie de la Fiat