RAR, avertizări asupra reparațiilor făcute cu piese contrafăcute. Cum sunt păcăliți șoferii
- Iulia Moise
- 24 februarie 2025, 19:03

Inspectorii Registrului Auto Român (RAR) informează că, în anul precedent, au blocat 18 transporturi de componente auto care nu respectau normele europene. Aceștia subliniază că prezența pe piață a pieselor auto de calitate nu garantează că reparațiile sunt efectuate conform standardelor, în special dacă lucrările nu se realizează în atelierele autorizate de RAR.
Proprietarii de vehicule trebuie să aleagă un service autorizat pentru reparații
Specialiștii RAR recomandă proprietarilor de vehicule să fie precauți atunci când aleg un atelier neautorizat, în încercarea de a economisi, pentru că este mult mai complicat și costisitor să raporteze autorităților și să demonstreze, în cazul unor reparații suspecte, că autovehiculul a fost reparat în acel service.
„Noi suntem prezenţi în toate domeniile cu care se intersectează un autovehicul pe parcursul perioadei de exploatare, de la piaţa componentelor auto, la controalele efectuate în atelierele de reparaţii, în staţiile de inspecţie tehnică periodică sau în atelierele TLV şi până în piaţa centrelor de dezmembrări de maşini.
Doar anul trecut am blocat, după ce am răspuns solicitărilor venite din partea autorităţilor vamale, 18 transporturi de componente auto neconforme cu normele europene. Existenţa în piaţă a pieselor auto de calitate nu este o garanţie că reparaţiile sunt conforme, dacă operaţiunile nu se desfăşoară în atelierele autorizate RAR, aproximativ 12.500 la număr la finalul anului trecut.
Ţineţi cont de faptul că un atelier autorizat pentru tinichigerie, de exemplu, nu poate efectua în siguranţă intervenţii asupra sistemelor esenţiale ale unui vehicul”, transmite RAR.
Economia pe care consideră că o fac proprietarii ar putea fi falsă
Inspectorii le sugerează proprietarilor de vehicule să reflecteze asupra economiei pe care consideră că o realizează atunci când optează pentru un atelier neautorizat.
„În cazul în care calitatea lucrărilor nu este cea dorită, nu există o garanţie reală pentru intervenţia efectuată, iar apoi intervine dificultatea în a demonstra că autovehiculul a fost reparat în acel atelier, atunci când sesizaţi autorităţile. Altfel spus, acţiunile legale împotriva persoanelor neautorizate care desfăşoară activităţi de reparaţii necesită mai mult timp şi mai multe resurse implicate”, declară inginerul Mihai Dogărescu, şeful Direcţiei Supraveghere Piaţă.
RAR a introdus opțiunea de conciliere între clienți și agenții economici
În același timp, RAR a introdus opțiunea de conciliere între clienți și agenții economici, o abordare prin care specialiștii Registrului Auto Român încearcă să rezolve neînțelegerile cu consimțământul părților implicate, economisind astfel timp și resurse. Conform sursei menționate, concilierea poate avea loc doar dacă reclamantul își exprimă acordul pentru acest demers.

Service auto. Sursa foto: dreamstime.com
„Nu credem că singurul scop este acela de a aplica sancţiuni, ci de a ne asigura că tot acest lanţ de activităţi funcţionează corect pentru a atinge singurul obiectiv care contează cu adevărat: siguranţa noastră în trafic, fie că suntem conducători auto, pasageri sau pietoni”, atenţionează RAR.
RAR, sancțiuni în valoare de 7,3 milioane de lei
Conform inspectorilor RAR, în anul precedent au efectuat mai mult de 4.500 de acțiuni de control în întreaga lor zonă de competență, care include ateliere de reparații, ateliere TLV, parcuri de dezmembrări și altele. Pentru abaterile identificate, au fost aplicate sancțiuni în valoare de 7,3 milioane de lei, iar măsuri complementare au fost impuse.
„Atunci când, în urma sesizărilor şi acţiunilor de control depistăm persoane fizice neînregistrate fiscal care desfăşoară activităţi de reparaţii auto, sesizăm autorităţile competente să investigheze din punct de vedere legal.
Vedem, aşadar, că supravegherea pieţei este o acţiune complexă, pe care o desfăşurăm pe toate palierele pe care avem competenţă, cel mai nou segment fiind supravegherea pieţei online.
RAR îşi orientează resursele şi spre analiza şi supravegherea acestei pieţe în care activează producătorii/importatorii/distribuitorii de autovehicule, echipamente, piese de schimb şi materiale destinate autovehiculelor rutiere, cât şi prestatorii de servicii de reparaţii, de reconstrucţie sau de dezmembrări ale autovehiculelor rutiere”, se mai transmite prin comunicatul RAR.