Radiografia mega-falimentului Astra. 47.000 de români, cu mâna întinsă după despăgubiri
- Raluca Florescu
- 27 august 2015, 00:00
Cel mai răsunător faliment de pe piața de asigurări a fost anunțat ieri, de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Circuitul pe care îl vor urma cei care au de recuperat despăgubiri este destul de greoi
După un an și jumătate (din februarie 2014) în care s-a aflat în administrare specială și o ultimă încercare eșuată de capitalizare, pe 19 august, ASF a solicitat falimentul Astra, companie deținută de Dan Adamescu. Decizia efectivă va fi luată de o instanță judecătorească în circa două – trei săptămâni. O contestație din partea acționariatului Astra ar putea amâna însă sentința. Povestea unui colos subcapitalizat, care a crescut an de an sub ochii supraveghetorilor din asigurări, practicând tarife mici pentru polițele de asigurare, câștigând expunere pe contracte importante și dobândind o cotă de piață care transforma un declin al companiei într-un risc pentru întregul sistem de asigurări, se încheie astfel, lăsând însă de rezolvat o mulțime de probleme.
Autorizația de funcționare a companiei a fost retrasă de către ASF, dar falimentul lasă în aer situația a sute de mii sau milioane de români asigurați ai Astra sau care vor avea de recuperat despăgubiri.
Plasare de polițe sau reziliere - Potrivit unor surse EVZ, în prezent există 46.700 de dosare de daună la Astra Asigurări, valoarea rezervelor constituite pentru acestea fiind de 635 de milioane de lei. Portofoliul Astra înseamnă 1,8 milioane de asigurați și 2,1 milioane de polițe, din care 880.000 sunt polițe RCA.
În 30 de zile la declanșarea falimentului, dosarele de daună vor fi transferate de la Astra la FGA
Până ce instanța judecătorească pronunță falimentul companiei, daunele trebuie administrate de aceasta. Ulterior, dosarele vor fi preluate de către Fondul de Garantare a Asigurărilor. „Fondul nu este, însă, societate de asigurări așa că mă aștept să cedeze portofoliul Astra către o altă societate, care primește banii pentru polițele companiei, pentru perioada pe care o mai au de acoperit. O altă varianță va fi denunțarea tuturor polițelor, omul își ia banii înapoi, adică un procent din valoarea poliței echivalent cu perioada care mai rămăsese de acoperit prin asigurare și încheie un contract la o altă firmă de asigurare”, ne-au comentat sursele citate. O problemă majoră rămâne în cazul daunelor deja solicitate și a celor ce vor fi solicitate curând.
Trei săptămâni de așteptat la Astra, minim o lună la Fond – Astfel, șoferii care au fost sau vor fi loviți în perioada următoare în trafic de o mașină asigurată la Astra sau cei care au de recuperat despăgubiri pentru avarii la locuințe, vor avea ceva de așteptat pentru recuperarea daunelor. Până la pronunțarea falimentului, sarcina acordării despăgubirilor revine Astra. Ulterior, în răstimp de 30 de zile, dosarele vor fi transferate la Fondul de Garantare a Asigurărilor. Cei care solicită despăgubiri vor trebui să se înscrie la masa credală. Ulterior, pe măsură ce se produc noi incidente, daunele vor fi constatate de centrele de daună constituite de Fond. „Probabil că, la început, atunci când vom prelua dosarele de la Astra, va fi un calup de daune. Vom face plățile eșalonat”, a spus Carmen Radu, președinta Consiliului de Administrație al Fondului de Garantare a Asigurărilor (FGA).
Maxim 100.000 de euro despăgubiri – Odată ce dosarele de daună ajung la Fond, limita de despăgubire va fi de 450.000 de lei, potrivit noii legislații în vigoare. Există însă despăgubiri câștigate în instanță care depășesc această valoare.
Contractele pot fi denunțate – Există de asemenea varianta ca unii asigurați să denunțe dosarele de asigurare. Aceștia se pot adresa companiei, până când tribunalul anunță falimentul, și, ulterior, după ce dosarele ar urma să fie preluate de Fondul de Garantare al Asigurărilor, Fondului. Ei ar trebui să primească o parte din banii plătiți pentru poliță înapoi, înscriindu-se la masa credală. Cel mai probabil ar fi vorba de un procent din valoarea poliței echivalent cu perioada care mai rămăsese de acoperit prin poliță.
Ultimele zile ale Astra
19 august - se încheie a III-a etapă de majorare a capitalului Astra. Niciun investitor nu s-a arătat interesat. Administratorul special KPMG a anunțat că nu va fi posibilă redresarea companiei.
24 august - patronul Astra, Dan Adamescu, deși anunțase anterior că nu va exista majorare de capital, a trimis un plan de redresare ASF anunțând că poate veni cu un aport de 425 milioane de lei la capital, în un an, dar societatea să iasă de sub administrarea KPMG și să preia societatea AXA.
26 august - Mișu Negrițoiu califică raportul Astra drept „insuficient”, „incert”, „contradictoriu” și anunță falimentul Astra
Al treilea asigurător din piață
La finele anului trecut, Astra era al treilea asigurător din piață din punct de vedere al primelor subscrise, după Allianz și Omniasig, cu un total de 777 de milioane de lei, atât pe asigurări generale, cât și de viață. Numai pe asigurări generale, cota de piață a companiei este de circa 11,9%.
Ani la rândul, Astra a ocupat însă prima poziție în topul asigurătorilor, pe care și-a asigurat- o prin politica agresivă dusă pe segmentul asigurări generale, unde a câștigat an de an o cotă de piață tot mai mare prin tarifele mici practicate.
Societatea ajunsă în prag de faliment ridică un semn de întrebare în privința altor companii care aplică aceeași strategie în prezent și a răspunsurilor ce ar trebui date de supraveghetorii pieței.
La data solicitării falimentului de către ASF, Astra avea o marjă de solvabilitate negativă de 887 de milioane de lei , iar necesarul de capital se ridica la aproape un miliard de lei, respectiv 968 de milioane, după cum a spus, ieri, în cadrul unei conferințe de presă șeful ASF, Mișu Negrițoiu.