Biserica Ortodoxă Română a primit o scrisoare din partea mai multor intelectuali, prin care s-a cerut ca data la care este sărbătorit Paștele să fie aceeași pentru toți creștinii. Patriarhia Română a emis primul punct de vedere privind această cerere.
Vasile Bănescu, purtătorul de cuvânt al Bisericii Ortodoxe Române (BOR), a declarat că scrisoarea trimisă de intelectualii români a ajuns la Patriarhia Română. Cererea privind schimbarea datei la care este sărbătorit Paștele va fi discutată, cel mai probabil, la următoarea ședință a Sfântului Sinod. Aceasta întâlnire este programată în luna iunie.
„Scrisoarea semnată de personalități reale ale societății civile creștin ortodoxe din România, oameni din interiorul, nu din exteriorul Bisericii, care constant au apărat-o și sprijinit-o public, a fost transmisă și desigur primită. Ea va fi luată în discuție cel mai probabil la proxima ședință a Sfântului Sinod. Viitoarele consultări la nivel interortodox bisericesc pe tema acestui demers sunt desigur subînțelese, așa cum au semnalat obiectiv chiar semnatarii scrisorii”, a declarat purtătorul de cuvânt al BOR.
Ce scrisoare au trimis intelectualii către BOR
Scrisoarea a fost semnată de mai mulți intelectuali români printre care se numără: Teodor Baconschi, ambasador și scriitor din București, Adrian Papahagi, profesor la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj, Ana Blandiana, scriitoare și președinta Memorialului Victimelor Comunismului şi al Rezistenţei din București, Daniela Georgescu, jurnalistă la Radio România sau Dragoș Calma, profesor la University College din Dublin. În scrisoare se precizează că în Primul Sinod Ecumenic, din anul 325 de la Niceea, s-a stabilit ca Învierea Domnului să fie sărbătorită „într-o zi de duminiă, aceeași pentru toți”.
„Din nefericire, probleme astronomice, complicații computistice și reașezări de calendare civile și ecleziastice, pe care nu le detaliem aici, au făcut ca astăzi creștinătatea să nu mai sărbătorească în aceeași zi Învierea Domnului. Atât lumea apuseană cât și cea răsăriteană s-au încurcat în calcule, greșite sau incoerente și de o parte, și de alta. Decalaje de calendar există între Orientul ortodox și Occidentul catolic sau protestant, și chiar în interiorul lumii ortodoxe, astfel că Bisericile ortodoxe din Rusia și Serbia, de pildă, sărbătoresc chiar și Nașterea Domnului în alt moment decât majoritatea creștinilor, după calendarul iulian neîndreptat (stabilit de Iulius Caesar înainte de Nașterea Domnului)”, se precizează în scrisoare.
Intelectualii români au subliniat că în interiorul Bisericii Ortodoxe întotdeauna s-a dorit ca data la care este sărbătorită Învierea Domnului să fie unificată. În plus, în anul 1923 chiar s-a reușit ca cele două calendare să fie unificate. În cele din urmă, creștinii ortodcsi și catolicii au ajuns să sărbătorească în zile diferite Pașetele. Intelectualii au amintit și că Biserica Ortodoxă Română sărbătorește Crăciunul după calendarul gregorian, iar Paștele după calendarul iulian, în timp ce alte biserici sărbătoresc atât Învierea Domnului, cât și Crăciunul după calendarul gregorian.
Unificarea datei la care este sărbătorit Paștele
„Din fericire, celebrarea Paștelui la date diferite nu ridică probleme dogmatice, fiindcă toți creștinii mărturisesc identic Învierea Domnului; din nefericire, ea afectează însă viața oamenilor și creează dezbinare sau probleme. Ca laici, nu putem fi indiferenți la aceste aspecte. În zonele multietnice din România, calendarele școlare și zilele libere legale sunt bulversate. Numeroase familii mixte (în care soții au confesiuni diferite), milioane de români ortodocși trăitori în țări de tradiție catolică și protestantă, numeroși cetățeni români de confesiuni diferite nu pot să sărbătorească împreună, în aceeași duminică, Învierea Mântuitorului, din cauză că, de sute de ani, Bisericile nu s-au învrednicit să se pună de acord, perpetuând acest decalaj nejustificat”, se mai precizează în scrisoare.
Intelectualii au mai explicat că sărbătorirea în aceeași zi a Paștelui ar reprezenta „un pas important spre mult mai complicata reîntregire a Bisericii Lui Hristos”. De asemenea, în scrisoare se mai precizează că unificarea calendarelor este posibilă deoarece acest lucru s-a întâmplat și în urmă cu 100 de ani. Intelectualii au mai adăugat că speră ca din anul 2025 Învierea Domnului să fie sărbătorită împreună de ortodocsi, catolici și protestanți. Este important de precizat că în anul 2025 se vor împlini 1700 de ani de la Primul Sinod Ecumenic de la Niceea.
„Suntem conștienți că există în prezent eforturi reale, la nivelul Patriarhiei Ecumenice de la Constantinopol, al altor Patriarhii ortodoxe, și al Bisericii Romano-Catolice, pentru a unifica data sărbătorii pascale. Știm că problema pascaliei nu poate fi rezolvată doar prin voința unilaterală a Bisericii Ortodoxe Române, deși aceasta este tradițional deschisă spre dialog. Vă solicităm însă ca Biserica Ortodoxă Română să se implice cu energie și convingere în dialogul panortodox și interconfesional pe această temă, spre a convinge și Bisericile Ortodoxe surori să adopte duhul unității și să sprijine inițiativele Patriarhiei Ecumenice de la Constantinopol.”, se mai precizează în scrisoare.