LECŢIA DE ECOLOGIE. Rafturile magazinelor româneşti sunt inundate de produse care atrag cumpărătorii, în ciuda crizei economice persistente. Dar puţini sunt cei care, aflaţi la cumpărături, fac alegeri responsabile faţă de mediu.
În 1991, Germania introduce sistemul „Punctul Verde” (Grune Punkt), precursorul sistemului existent astăzi în întreaga Uniune Europeană. Directiva UE privind gestionarea deşeurilor din ambalaje prevede că acele companii ale căror produse sunt împachetate trebuie să se implice în recuperarea ambalajelor. Cu alte cuvinte, ele devin responsabile de reciclarea lor. Companiile au două variante. Pe de o parte pot face parte din sistemul Punctului Verde în care există intermediari care se ocupă de colectarea selectivă şi reciclarea ambalajelor. Pe de altă parte, dacă rămân în afara sistemului, trebuie să se ocupe ele însele de reciclarea ambalajelor, deşi acest lucru este aproape imposibil pentru produsele de masă şi se poate realiza doar în cazul companiilor care fac produse de volume mici. Tot directiva europeană prevede că în fiecare ţară există regulatori ai pieţei care au rolul de a le amenda pe acele companii ce eludează această răspundere faţă de mediu. Astăzi Punctul Verde este folosit de peste 170.000 de companii pentru 460 de miliarde de ambalaje. Povestea Punctului Verde Conceptul care stă la baza acestui sistem este că, odată ce recunosc logo-ul, cumpărătorii ştiu că firma care produce respectiva marfă îşi asumă recuperarea şi reciclarea ambalajelor. Astfel, companiile plătesc o taxă pentru licenţa Punctului Verde, în fiecare ţară, în funcţie de tipul de ambalaj pe care îl folosesc (hârtie, plastic, metal, lemn, carton). De asemenea, fiecare stat are taxe diferite pentru acest sistem, în funcţie de costul local al metodelor de colectare, sortare şi reciclare. Germania, un model dual de reciclare Prin sistemul Punctului Verde, Germania a introdus un sistem dual de colectare şi reciclare. Pe de o parte, oamenii colectează selectiv acasă, iar, în paralel, municipalităţile au sisteme de colectare selectivă. Logo-ul Punctul Verde este responsabilitatea PRO Europe (Packaging Recovery Organisation Europe). Deşi simbolul este verde, mulţi producători aleg să îl redea în varianta alb-negru pentru a reduce costurile. Punctul Verde indică faptul că producătorul face parte din sistem, dar nu neapărat că ambalajul respectiv este 100% reciclabil. De multe ori oamenii confundă Punctul Verde cu logo-ul reciclării. În România legea le obligă pe companiile are pun pe piaţă ambalaje să le facă reciclabile. Punctul Verde în România În România, Eco-Rom Ambalaje deţine licenţa exclusivă zonală pentru folosirea pe teritoriul României a Punctului Verde. În 2004, a devenit membru al Pro Europe şi din decembrie 2008 este membru-acţionar. Punctul Verde în cifre
- peste 170.000 de companii din lume sunt afiliate la sisteme de tip Punctul Verde
- există 33 de sisteme tip Punctul Verde, în tot atâtea ţări, dintre care 25 folosesc marca Punctul Verde pe ambalaje
- peste 360 millioane de locuitori au acces la infrastructura necesară colectării selective, infrastructura finanţată de către industrie (producători sau importatori de produse ambalate)
- peste 460 de miliarde de ambalaje au tiparită marca Punctul Verde
- în 2008 peste 3.000.000 tone de deşeuri de ambalaje de plastic au fost reciclate de sistemele tip Punctul Verde aflate sub umbrela organizaţiei PRO EUROPE
- în 2008 peste 32.000.000 tone de deşeuri de ambalaje au fost valorificate de către sistemele tip Punctul Verde aflate sub umbrela organizaţiei PRO EUROPE?
Ce puteţi face Identificaţi deşeurile de ambalaje reciclabile după semnul Punctului Verde Colectaţi ambalajele din casă în saci de gunoi diferiţi, separând gunoiul menajer de plastic şi aluminiu, hârtie, sticlă Aruncaţi deşeurile astfel colectate la containerele speciale, după culori: plasticul şi aluminiul la galben, hârtia la cel albastru şi sticla la cel verde. În România se colectează, anual, separat:
- 74.000 de tone de sticlă
- 60.000 de tone de plastic
- 150.000 de tone hârtie şi carton
- 20.000 de tone de metal