Protest al sindicatelor din portul Constanța în atenția viitorilor parlamentari europeni
- Feri Predescu
- 22 martie 2019, 11:54
Federația Internațională a Transportatorilor, România (ITF) și Federația Europeană a Transportatorilor pentru sectorul maritim/portuar, prin reprezentanți din Federația Națională a Sindicatelor Portuare (FNSP) și Sindicatul Liber al Navigatorilor din Flota Maritimă Comercială (SLN) au organizat un protest pentru susținerea uriașului miting al transportatorilor europeni, din data de 27 martie, care va avea loc la Bruxelles.
Sindicaliștii din port au protestat în dana zero a portului în cadrul unei acțiuni premergătoare alegerilor parlamentare europene, dorind astfel să atragă atenția asupra unor probleme grave cu care se confruntă transportatorii europeni și care ar trebui să fie în atenția viitorilor parlamentari europeni. Protestatarii vor un transport echitabil prin eliminarea dumpingului social și a competiției neloiale la nivel european, o lege echivalentă cu Jones Act din SUA (1920) și anume să se impună transportatorilor maritimi respectarea legislației europene privind condițiile de muncă și viață și a bordul navelor care nu au pavilionul țărilor uniunii europene. Și, de asemenea, cer locuri de muncă pentru transportatorii europeni.
Sunt cerințele tuturor transportatorilor din Europa în opinia cărora, “modelul de Uniune Europenă a fost unul de succes, care a creat plus valoare, dar este o problema a distribuirii acestei plus valori care nu a ajuns și la cei care au creat-o, ci în mâinile a unui mic număr de oameni”. Liderul SLN, Adrian Mihălcioiu, a dat exemplul anjagatorilor din Germania sau Olanda care încheie contracte cu șoferi din România, îi folosesc în țările lor, dar nu îi plătesc cu un salariu echivalent celui în care și desfășoară activitatea. În 27 martie, la Bruxelles, la mitingul de protest, cel puțin 20.000 de transporatori, între care și SLN cu FNSP, veniți din Europa, vor cere oprirea dumpingului social și exploatării salariaților. “Transportul European este în pericol. Concurență necorespunzătoare și practicile comerciale nedorite dăunează serviciilor de calitate, subminează drepturile lucrătorilor și sporesc riscurile privind siguranță pentru toată lumea”, a spus Adrian Mihălcioiu.
Potrivit protestatarilor, dumpingul social afectează lucrătorii din transporturi din întreagă Uninune Europeană, inclusiv în transporturile maritime, domeniu asigurat în proporție de 40% pe plan moindial. Iar la “uscat”, lucrătorii trimisi în alte țări sunt deseori plătiți mai puțin decât angajații locali, locurile de muncă sunt distruse de concurență neloială pe baza costurilor, nu a calității, companiile internațional adoptă cele mai ieftine contracte, lăsând lucrătorii fără acces clar la asistență medicală și securitate socială, lucrătorii sunt obligați să încheie contracte precare și pe termen scurt. Mesajul protestatarilor este că “dumpingul social împinge în jos salariile și condițiile de muncă pentru sectorul transporturilor din întreagă Europa, adâncind diferențele între persoane din diferite grupuri naționale și profesionale.”