Propunere controversată trimisă în Parlament. Ligia Deca vrea ca liceele să organize concurs de admitere în clasa a IX-a

Propunere controversată trimisă în Parlament. Ligia Deca vrea ca liceele să organize concurs de admitere în clasa a IX-aExamen. Sursa foto: Dreamstime.com

Toate liceele vor putea organiza examen de admitere la clasa a IX-a, acolo unde există concurență, potrivit proiectului de lege pentru învățământul preuniversitar inițiat de noul ministru Ligia Deca.

Liceele din întreaga țară vor putea organiza concurs de admitere pe 90% din locuri, potrivit prevederilor din proiectul legii învățământului preuniversitar, varianta propusă de noul ministru Ligia Deca.

Forma precedentă a proiectului, lansat în dezbatere de fostul ministru Sorin Cîmpeanu, propunea ca admiterea la liceu să poată fi organizată doar de către colegiile naționale pentru până la 90% din locurile disponibile pentru clasa a IX-a. Ulterior, în timpul dezbaterilor publice din vară, fostul ministru anunța că ar extinde opțiunea admiterii pentru toate colegiile, nu doar cele naționale.

Proiectul propune o dublă admitere pentru clasa a IX-a

Este vorba despre proiectul în varianta noului ministru al Educaţiei, Ligia Deca. Noile proiecte de legi ar urma să fie prezentate în Guvern până la data de 15 februarie, pentru ca mai apoi să fie aprobate de Parlament.

În actualul proiect de lege, orice liceu, indiferent de clasificare – colegiu național, colegiu, liceu teoretic sau tehnologic, grup școlar – ar urma să poată organiza admitere pe 90% din locuri pentru clasele la care la precedentele sesiuni a existat concurență. Concurența înseamnă mai mult de un candidat pe loc.

Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a ar urma să fie susținută, ca acum, de către toți elevii și să fie organizată înaintea examenului de admitere la liceu. Noutatea din proiectul legii Deca ar fi că liceele pot pune condiție de intrare ca un procent din media de admitere să fie reprezentat de media de la Evaluarea Națională, pe lângă media de la concursul propriu. De exemplu, liceul ar putea stabili ca media de admitere să fie calculată ca 50% media de la Evaluarea Națională și 50% media de la concursul de admitere.

Admiterea „dublă” pentru intrarea în clasa a IX-a

Nici elevii şi nici părinţii nu sunt de acord cu două examene unul după altul şi cu modul de organizare propus. „Ar trebui ca un elev bun să dea 3-4 admiteri în perioada respectivă, pentru că nu va şti sigur unde va intra. Este un stres imens pentru un copil de 14-15 ani”, spune tatăl unui elev din Iaşi.

„Cred că dă posibilitatea şcolilor care înregistrează solicitări foarte multe să îşi organizeze un concurs. Probabil că se va face sub coordonarea ministerului, astfel încât să existe totuşi o coerenţă în stabilirea acestor concursuri şi a modului în care vor fi gândite”, spune Gabriela Săndulescu, director al Colegiului Naţional „Mihai Eminescu” din Iaşi.

Directoarea Colegiului Naţional „Costache Negruzzi” din Iaşi, Camelia Gavrilă: „Din perspectiva asumării unei dorinţe şi a unui risc inevitabil în faţa oricărui examen, sigur că putem spune că e dreptul fiecăruia să gândească, să cântărească, să-şi analizeze competenţa şi nivelul de pregătire. Dar ne gândim la faptul că sunt elevi de 14-15 ani, care nu au neapărat o maturitate şi o posibilitate de autoanaliză foarte clară şi foarte corectă. Urmează acea a doua etapă în care elevi cu note de 9 nu vor reuşi să fie în şcoli bune, pentru că s-au dus într-o şcoală foarte bună, iar toate celelalte locuri s-au ocupat. Deci, este de văzut cum concep propunerile legislative aceste două etape: cea a concursului propiu-zis şi cea a repartizării ulterioare pe locurile rămase libere”.

Liceele pot opta pentru admitere sau pot decide să rămână doar pe repartizarea computerizată

Elevii care nu au reușit să ocupe un loc într-un liceu prin procedura de admitere prin concurs sau care nu s-au înscris la concursul de admitere în niciun liceu participă automat la repartizarea computerizată care are loc imediat după concursul de admitere la liceu, pe baza rezultatelor de la Evaluarea Națională.

Elevii care nu au prins loc prin admitere vor depune opțiuni pe o listă, ca în prezent, pentru locurile rămase libere și vor fi repartizați computerizat pe baza rezultatelor de la Evaluarea Națională, conform informațiilor obținute pe surse de Edupedu.ro.

O procedură diferită ar fi pentru liceele vocaționale, conform surselor. Elevii vor avea de susținut două probe practice de admitere, la nivelul liceului, înaintea Evaluării Naționale. Apoi vor da Evaluarea și, pe baza acesteia și a probelor practice, vor fi admiși la liceele respective, relatează edupedu.ro.