Creierele generaţiei „digi”, setate altfel decât ale profesorilor. Cum stimulezi elevii să înveţe

Creierele generaţiei „digi”, setate altfel decât ale profesorilor. Cum stimulezi elevii să înveţe

Copiii de astăzi sunt "setaţi" să înveţe prin imagini, film şi tot ce presupune tehnologie. Dacă profesorii nu se adaptează, lecţiile sunt plictisitoare şi fără noimă pentru elevi.

În era digitală, formulele clasice de predare şi-au pierdut puternic din impact, iar profesorii se întreabă, neputincioşi, cum să-şi mai atragă elevii spre învăţare. Lansarea proiectului "Şcoala Discovery" a adus zilele trecute la Sibiu specialişti americani în educaţie, care i-au învăţat pe dascălii români cum să integreze resursele media în predare. Delegaţia de specialişti a fost condusă de profesorul Hall Davidson, care, după ce a renunţat la catedră (a predat matematică, engleză şi spaniolă), susţine cursuri de dezvoltare profesională pentru profesori şi se ocupă de proiectele Discovery Education. El le-a explicat dascălilor români că informaţia care ajunge simplu la elevi este cea care vine în forme audio-video, prin TV şi computer, aşa că aceste instrumente trebuie incluse în predare. EVZ: Cum caracterizaţi elevii de azi? Hall Davidson: Copiii se schimbă permanent, de la o generaţie la alta, însă acum sunt schimbări fundamentale. Copiii secolului XXI sunt caracterizaţi prin lipsa oricăror temeri faţă de tehnologie. Ei iau, încearcă, folosesc tehnologia foarte simplu, spre deosebire de adulţi. În faţa unui computer, adulţii au temeri şi se gândesc "Poate îl distrug, a fost scump, mai bine nu mă bag". Copiii nu gândesc aşa. Cum învaţă ei? Dacă am avea capacitatea să vedem ce părţi din creier se aprind în procesul de învăţare, am vedea că sunt exact cele care procesează imagini. Ei sunt expuşi în permaneţă la informaţie video, iar creierul lor spune: "în felul acesta mi-e uşor să învăţ, aşa mă voi modela". Asta înseamnă că atunci când au 10, 11 ani, predarea clasică nu are sens pentru ei, le e greu să urmărească un conţinut. Dar atunci când predai altfel, când foloseşti resurse media, devin interesaţi. Sunt setaţi în mod natural să proceseze informaţia media, cea video, într-un fel în care eu nu am fost. Eu am fost obişnuit să decodific mesajele, creierul meu asta ştie să facă. Ce se întâmplă dacă profesorii nu se adaptează? Când elevii au rezultate slabe trebuie să te uiţi ce se întămplă în sala de clasă. Profesorii muncesc din greu, însă nu predau într-un fel în care elevii să recepţioneze. Când foloseşti imagini, simulări, rezolvare de probleme-atunci copiii reuşesc. Când nu foloseşti asta, îţi pierzi elevii. Iar semnul că îi pierzi este faptul că nu îşi trec examenele. De ce le este greu profesorilor să se adapteze? Pot vorbi doar în numele meu. Eu am fost învăţat într-un anumit mod. E foarte satisfăcător pentru un profesor să aibă o carte şi să treacă de la capitolul I la capitolul II, la III şi IV. Şi începi să crezi că a preda din carte este activitatea principală pe care o presupune meseria de profesor. Pentru că tu aşa ai fost învăţat în şcoală. Şi îţi spui: "La mine a funcţionat metoda, eu am ajuns profesor, am avut succes". Însă trebuie să conştientizeze că a fost succesul tău personal, şi nu înseamnă că se va întâmpla la fel în cazul elevilor tăi. Trebuie să regândeşti puţin problema. Ce îi motivează pe profesori? Este adevărat că profesorii nu sunt plătiţi mai bine ca să predea altfel şi nici nu beneficiază de mai mult timp pentru a se pregăti. Însă am văzut în toate ţările în care am introdus proiecte asemănătoare cu "Şcoala Discovery" că profesorii vor să înveţe. Acest lucru e clar şi în România. Pentru a participa la training-ul de la Sibiu, unii profesori au condus şapte ore, alţii au călătorit o noapte cu trenul. E clar că ei vor să înveţe de dragul elevilor lor şi îşi dau seama că e nevoie să înveţe trucuri pentru ca informaţia să ajungă la elevii. E important să se facă analize clare care să arate ce se întâmplă atunci când schimbi metoda de predare. Din acestea se va vedea clar că elevii îşi schimbă atitudinea faţă de învăţare. Cât de importanţi sunt părinţii în procesul de învăţare? Sunt foarte importanţi. Frumuseţea televiziunii stă în faptul că se adresează familiei, iar aceasta o poate folosi pentru învăţare. În SUA, în vacanţa de vară, dacă în casă nu există activităţi care implică învăţarea, co pilul uită tot ce a învăţat pe parcursul anului. Ca părinte, e important să te uiţi cu el la documentare, iar apoi să discutaţi. "Oare cum funcţionează acest hidroavion?", trebuie să îţi întrebi copilul, iar în felul acesta îl stimulezi să gândească şi îi menţii aprins interesul pentru învăţătură. "Elevii noştri s-au schimabat, procesează altfel informaţia, aşa că şi noi, ca profesori, trebuie să schimbăm modul în care ajungem la ei.“ HALL DAVIDSON, profesor american, director în cadrul Discovery Education ŞTIINŢE Fizică, chimie, matematică - la TV Proiectul "Şcoala Discovery", un parteneriat între Discovery Channel şi Ministerul Educaţiei, este destinat susţinerii învăţământului ştiinţific din şcoli şi integrării resurselor audio-video şi new media în procesul de educaţie. Elevii şi profesorii pot urmări, împreună sau separat, lecţii concepute pe baza programei şcolare, iar ulterior le pot discuta la clasă. De asemenea, pe scoala.discovery.ro, profesorii pot găsi materiale didactice disponibile online, care să îi ajute să integreze lecţiile video în activităţile didactice curente. "Cred că un astfel de program poate schimba semnificativ relaţia profesor-elev şi stilul de predare. Profesorul se raportează de multe ori mai mult la obiect, adică la manual, decât la obiectiv. Când are ceva de predat, merge automat la manual, în loc să se gândească la metode atractive de predare", a spus Daniel Funeriu, ministrul Educaţiei. El a precizat că lecţiile Discovery nu le înlocuiesc pe cele de la clasă.

Ne puteți urmări și pe Google News