Producătorii români „golesc“ marile magazine

Producătorii români „golesc“ marile magazine

Puşi pe fugă de taxele de raft, aceştia ameninţă că vor pleca din hipermarketuri chiar dacă vor da faliment.

Produsele alimentare şi textile autohtone ar putea dispărea din supermarketurile româneşti, în cazul în care autorităţile nu vor lua măsuri cu privire la taxele de raft impuse de reprezentanţii marilor jucători de pe piaţă.

Reprezentanţii producătorilor din industria cărnii, laptelui, vinului, pâinii, dar şi din industria textilă au cerut, ieri, parlamentului să modifice cadrul legislativ, astfel încât să se definească mai clar preţul de vânzare practicat de producă tori.

„Vrem ca preţul de vânzare să fie definit ca preţ de producţie plus o cotă de profit pe care ne-o impunem, iar preţul de la raft să fie preţul de vânzare pe care îl încasăm noi plus o cotă din taxele impuse de supermarket“, a cerut Sorin Minea, preşedintele patronatului din industria alimentară Romalimenta, în cadrul primei audieri organizate de Comisia de Politică Economică din Camera Deputaţilor.

Ne puteți urmări și pe Google News

În prezent, producătorii sunt obligaţi să introducă în preţul de vânzare a produselor şi o parte din taxele suplimentare impuse de retaileri. „În sectorul nostru există peste 20 de taxe. De exemplu, taxă de promoţie, taxă de listare, bonus de marketing, taxă de apariţie în revista hipermarketului etc“, a afirmat Aurel Popescu, preşedintele Rompan, patronatul industriei de morărit şi panificaţie. În cazul producătorilor din industria alimentară, aceste taxe pot ajunge la 40.000- 50.000 de euro, potrivit reprezentantului din industria laptelui, Valentin Blănaru. Retrageri în lanţ În aceste condiţii, o parte dintre producătorii autohtoni se gândesc să se retragă de pe rafturile hipermarketurilor. „În industria vinului, Cotnari şi Recaş s-au retras deja singuri din Carrefour, iar din informaţiile mele un alt treilea producător intenţionează să facă acelaşi lucru“, susţine reprezentantul patronatului vinului, Ovidiu Gheorghe.

Decizii similare ar putea lua şi companiile de textile din România. În cadrul discuţiilor avute deja la Ministerul Agriculturii cu reprezentanţii hipermarketurilor, conducerea retailerului Auchan a avertizat că nu este dispusă să renunţe la taxe şi că va apela la producători din afara ţării. În cazul în care hipermarketurile vor lua o astfel de decizie, cele mai afectate ramuri vor fi industria laptelui şi industria cărnii.

Procesatorii de lapte nu pot exporta decât lapte conform, adică mai puţin de 30% din producţie, în timp ce procesatorii de carne au embargo pe carnea de porc din cauza utilizării vaccinului pentru pesta porcină. În prezent, vânzările către hipermarketuri reprezintă pentru unii producători mai bine de 70% din producţie. În plus, producă torii susţin că hipermarketurile impun voalat, prin clauze din contract, ca produsele să nu fie vândute la preţuri mai mici către alţi jucători de pe piaţă. LEGISLAŢIE Schimbări, peste o lună O decizie privind o eventuală modificare a legislaţiei ar putea fi luată la jumătatea lunii mai, după ce şi reprezentanţii retailerilor şi ai consumatorilor vor fi audiaţi.

„Ce mi-a atras atenţia este faptul că producătorii sunt obligaţi să plătească taxă de reclamă pentru produse care odată comandate ajung în proprietatea hipermarketului, aşa cum este cazul Auchan“, a declarat preşedintele comisiei de politică economică, Mihai Tudose. În prezent, şi la nivelul guvernului a fost înfiinţat un grup de lucru pentru redactarea unui cod de bune practici între furnizori şi retaileri.