Procedura de contestare a facturilor la energie. Recomandările avocatului Adrian Cuculis

Procedura de contestare a facturilor la energie. Recomandările avocatului Adrian Cuculis sursa: Arhiva EVZ

Avocatul Adrian Cuculis reia, pentru consumatorii români, pașii pe care trebuie să-i urmeze în cazul în care doresc să conteste facturile la energie. În ultima perioadă, mai multe instituții cu atribuții în protecția consumatorilor au prezentat pașii pe care un abonat nemulțumit trebuie să-i urmeze pentru a contesta o factură la energie.

Avocatul Adrian Cuculis a explicat pașii pe care un român nemulțumit de valoarea facturilor la energie trebuie să-i urmeze pentru a-și căuta dreptatea, El a arătat cum pot fi contestate facturile foarte mari la consumul de energie. În primul rând, consumatorul nemulțumit trebuie să notifice în scris furnizorul de energie. Avocatul arată că sunt situații în care facturile de regularizare au fost emise după o perioadă de patru ani de zile. În acet caz, atrage el atenția, este un act premeditate, dat fiind că legea stabilește că regularizarea se face o dată la trei luni, iar nu după mai multă vreme.

În condițiie în care facturile sunt regularizate după mai mult de patru ani, consumatorii pot contesta întinderea acestora.

„Contestăm întinderea valorii facturii. Şi vreau să le mai dau un sfat: facturile care depășesc sau la care sunt făcute regularizări pe 4 ani de zile ele sunt prescrise. Orice fel de datorie comercială este prescrisă. Regularizarea peste 3 luni de zile nu trebuie plătită, ea trebuie eșalonată. Au fost cazuri de 4 ani de zile... ele sunt prescrise, nu trebuie plătite”, a declarat Adrian Cuculis.

Ne puteți urmări și pe Google News

Acvocatul a spus că facturile trebuie contestate, în primul rând, la furnizorul de energie. Fără acestă contestație, nu se pot urma ceilalți pași. Odată ce s-a respectat procedura de până acum, urmează cel de-al treilea pas.

sursa foto. EVZ

Consumatorul trebuie să solicite metrologia contorului

De această dată trebuie să solicităm furnizorului de energie să pună la dispoziție metrologia contorului astfel încât să verificăm indexul vechi, dacă nu cumva este vreo discrepanță

„De fapt, solicităm buletinul metrologic al contorului respectiv, fie că vorbim de un contor vechi sau un contor inteligent. (…) E foarte important să avem meteorologia, pentru că în decursul timpului s-a constatat că în momentul în care e defazat contorul electric și nu-ți înregistrează corespunzător poți să înregistrezi un consum astronomic”, a explicat avocatul Cuculis.

Furnizorii trebuie să transmită un răspuns la contestația consumatorului în maximum 15 zile de la primirea acesteia. În cazul în care acesta nu parvine la vreme, ori este negativ, consumatorul trebuie să se adreseze cu o nouă sesizare ANRE sau la ANPC.

„Trimitem plângerea la Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), la Departamentul de Protecție a Consumatorului sau direct la ANPC. La ANRE se pot adresa și persoanele fizice, dar să nu uităm de profesioniști, că și ei sunt cei care țin economia în funcțiune. La ANPC, în schimb, nu te poți duce în calitate de persoană juridică, dacă ai firmă, nu poți să notifice ANPC-ul. ANPC-ul se ocupă doar de persoane fizice, în cazul acesta. În schimb, ANRE-ul poate primi plângerea și unei persoane fizice, dar și unei persoane juridice”, a mai explicat avocatul.

Ultimul pas, o acțiune în justiție

În cazul în care nici răspunsul ANRE sau ANPC nu este cel așteptat, consumatorul se poate adresa mai departe cu o acțiune în justiție pentru a solicita anularea acelor facturi care au valori prea mari.

„Acțiunile respective pot viza inclusiv suspendarea obligației de plată. Deci, asta ar fi o variantă. Este un pas foarte important, pentru că altfel se transformă această factură în titlu executoriu și riști să ai casa pusă în pericol, adică să o scoată furnizorul la vânzare. Paralel există convențiile de consum. Acele convenții de consum presupun cumva semnarea unui angajament între tine și furnizorul de servicii de electricitate pe 12 luni și poți să-i spui furnizorului.

Ok, mă tarifezi din ianuarie până în decembrie pe consumul pe care ți-l dau eu. Doar că s-ar putea la un moment dat pe convenția de consum să funcționeze doar un an de zile, că la finalul anului dacă se face regularizarea respectivă, o să ai o mare problemă", a explicat avocatul Adrian Cuculis la Antena 3 CNN.