Probleme pe piața de energie. Logistica nu mai face față cererii
- Cristian Raducanu
- 17 martie 2024, 20:09
Pe măsură ce statele vor pune în practică măsurile convenite la summitul COP28, energia eoliană devine o alternativă tot mai agreată, în detrimentul centralelor pe bază de cărbuni, a combustibililor fosili sau a oricăror alte surse poluante.
Energia eoliană off-shore, o alternativă din ce în ce mai căutată
Însă, odată cu creșterea necesarului de energie crește și capacitatea turbinelor. Or, acest lucru înseamnă că navele capabile să instaleze instalațiile eoliene sunt tot mai solicitate. Mai ales că, la nivel global, cel puțin până la mijlocul deceniului următor, capacitatea eoliană va crește exponențial. În prezent, flota mondială nu poate susține gradul alert de dezvoltare a instalațiilor eoliene.
Experții în energie evidențiază faptul că în viitor va fi nevoie de o investiție de 14,8 miliarde de dolari pentru a dezvolta flota capabilă să instaleze turbine, cu o capacitate de cel puțin 15 megawati. Până în prezent, s-au investit puțin peste 4, 7 miliarde de dolari.
Provocări uriașe
Dezvoltarea instalațiilor care produc energia eoliană presupune un efort titanic, atât logistic cât și uman. Primul pas constă în transportatea componentelor până în porturi și apoi încărcarea ansamblului pe nave. Misiunea este una extrem de dificilă, în condițiile în care paletele și turnurile pot atinge chiar și 100 de metri lungime.
Odată încărcat, ansambul respectiv este transportat până la locul unde va fi montat. Instalarea unei singure turbine poate dura chiar și trei zile, la care se adăugă și drumul în sine. Separat de aceste aspecte, anul 2023 a fost unul tumultuos pentru industria eoliană offshore. Europenii au investit pentru parcurile care produc energia eoliană 30 de miliarde de euro.
Investiții de peste 30 de miliarde în parcurile care produc energia eoliană
Dezvolatotii parcurilor s-au confruntat cu blocaje în lanțul de aprovizionare și întârzieri din cauza contextului geopolitic. Cum nevoia de energie crește continu, de asemenea și navele trebuie adaptate cererii. Or, acest lucru nu se poate realiza peste noapte.
Un vas capabil să instaleze și să transporte instalațiile respective se construiește în trei ani și necesită o investiție de 400 de milioane de dolari. Timpul de construcție al navelor poate crește pe măsură pe principalele șantiere navale din Asia preiau din ce în ce mai multe comenzi de petroliere, potrivit chinezilor de la CIMC Raffles, unul dintre principalii constructori de nave din industrie.
Compania Raffles construiește în prezent cinci astfel de nave folosite în industria eoliană, contractate de hayfram AS, un jucător intra recent pe piață, potrivit Bloomberg.