Probleme mari pentru români. Erori la cărțile de identitate și cardurile de sănătate

Probleme mari pentru români. Erori la cărțile de identitate și cardurile de sănătateCartea de identitate / Sursa foto EVZ

Cartea de identitate digitală nu este disponibilă nici acum, la doi ani de când autoritățile ar fi trebuit să implementeze programul. Conform reglementărilor europene, România trebuia să elibereze cărți de identitate digitale din august 2021. Statul român nu a fost capabil să respecte termenul, iar acum s-a constatat că sistemul nu funcționează.

În 2021, ministrul de interne anunța că, din vara acestui an, 2023, toți românii vor putea cere cărți de identitate electronice – cu CIP. Normal, programul trebuia să fie implementat încă din august 2021, așa cum cereau directivele europene. Doar că autoritățile românești, așa cum se întâmplă de fiecare dată, nu au fost pregătite.

S-a recurs la un artificiu, pentru ca România să nu dea prost la Bruxelles. Cărțile electronice s-au implementat doar într-un singur județ, de la data asumată, Cluj. Urma, ca programul să fie extins, la nivelul întregii țări în vara acestui an.

Doar că ne aflăm la jumătatea anului și nu se mai aude nimic de programul de implementare a cărților de identitate electronice. Ultimele informații oficiale datează din luna mai, când Aurel Cătălin Giulescu, împuternicit director general de la evidența Persoanelor din cadrul MAI, spunea că probabil că termenul propus va fi depășit.

Cartea de identitate electronică a fost introdusă, la nivelul statelor Uniunii Europene, în baza Regulamentului UE 2019/1157 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 iunie 2019. Noile documente electronice vor fi implementate până la 3 august 2031.

Carte de identitate

Cartile de identitate electronice nu pot fi folosite încă Sursa: Arhiva EVZ

Erori la cărțile de identitate

Iar întârzierea nu este singura problemă pe care le au noile cărți de identitate, electronice. Deși autoritățile ne dădeau asigurări, la momentul lansării proiectului, că noul document poate ține loc și de card de sănătate, se pare că serviciul nu funcționează. Asigurații nu pot beneficia de serviciile oferite de Casa Națională de Asigurări de Sănătate, așa cum se spunea în materialele de prezentare.

Este cee ace a pățit un student din Cluj care nu și-a putut folosi cartea de identitate pentru a-și face analize medicale gratuite. Angajații laboratorului la care a apelat nu au putut accesa informațiile de pe cardul de sănătate, care ar fi trebuit să existe pe CIP-ul electronic.

Explicațiiel au venit din partea reprezentantei Casei de Asigurări de Sănătate Cluj, Gina Grozav. Aceasta a spus că așa ceva nu există și că, dacă ar fi existat, Casa Națională ar fi anunțat. Deci, până când nu va veni anunțul oficial, tot vechile carduri de sănătate sunt baza.

„Sunt nefuncționale până când Casa Națională va anunța că pot fi folosite, dar până acum nu a comunicat nimic în acest sens și nu știm când se va întâmpla acest lucru”, a anunțat Gina Grozav, citată de PressHub.

Tebuie spus că, la lansarea proiectului de la Cluj, Lucian Bode, ministru de Interne pe atunci, dădea asigurări că elarea datelor va fi disponibilă în câteva luni.

Avantajele cărții de identitate electronice

Cartea electronică de identitate conține o serie de informații care permite posesorului să aibă o relație mai facilă cu instituțiile statului. Pe lângă informațiile conținute de documentele clasice, precum statul emitent, numele și prenumele, genul titularului, cetățenia, data nașterii, codul numeric personal (C.N.P.) etc. cartea electronică va conține și informații stocate pe cip-ul electronic. Documentul va putea fi utilizat în locul cardului de sănătate (dar nu acum) și va putea fi utilizat pentru a accesa sistemele online ale instituţiilor statului.

O altă diferență este legată de posibilitatea de a călători în străinătate, în statele Uniunii Europene. Românii care aleg să păstreze cărțile simple de identitate vor avea nevoie și de un pașaport dacă vor dori să călătorească în afara granițelor. Cărțile de identitate electronică vor putea fi utilizate pentru a călători în țările UE.

În plus, cu ajutorul acestui document, posesorul se va putea autentifica în sistemele informatice ale altor instituții publice sau private. Va putea fi folosit și pentru semnarea documentelor electronice de titularul CEI în raport cu sistemele informatice ale MAI și cu sistemele informatice ale altor instituții publice din România.