Prima mașină electrică de la Dacia a fost fabricată în urmă cu mai bine de 50 de ani. Făcea ravagii în anii ’70

Prima mașină electrică de la Dacia a fost fabricată în urmă cu mai bine de 50 de ani. Făcea ravagii în anii ’70 Sursa foto: Andrei Ilie / Facebook

Dacia a lansat oficial prima mașină electrică în urmă cu doi ani. Neoficial, automobilele cu propulsie pe barii erau fabricate în urmă cu mai bine de cinci decenii. Făceau ravagii în anii ’70, iar un model a fost inclus și în coloana oficială a lui Jimmy Carter atunci când a fost ales președinte al Americii. Acest autoturism a fost testat de NASA.

Prima mașină electrică de la Dacia a fost lansată oficial în 2021. Este vorba despre modelul Spring, care s-a bucurat de o popularitate destul de mare.

Neoficial, prima mașină românească 100% electrică a apărut în anul 1969. Puțini sunt cei care știu această informație, însă modelul era foarte râvnit în anii ’70. Vorbim, de fapt, de un Renault care a trecut printr-un proces de rebranding și care a luat naștere în China.

În urmă cu mai bine de cinci decenii, când a fost inventată prima mașină electrică Dacia, omenirea trecea printr-o criză a petrolului. Din acest motiv autoritățile s-au gândit la variate alternative, cea mai accesibilă fiind mașina cu motor electric.

Ne puteți urmări și pe Google News

Prima Dacie 100% electrică a apărut în urmă cu mai bine de 50 de ani și arăta ca modelul 1300. Purta numele de Renault 12, însă avea alte sigle.

Cum a apărut prima Dacie 100% electrică

Povestea primului automobil electric de la Dacia începe în 1973, când statele care produceau petrol au anunțat o măsură față de țările care au susținut Israelul în conflictul din acel an. SUA a fost printre statele afectate, așa că l-a scurt timp s-a declanșat criza petrolieră.

Oamenii stăteau la cozi interminabile pentru a-și alimenta mașinile, acela fiind momentul în care autoritățile au început să caute alternative. Prima mașină electrică a ajuns în America la începutul secolului XX și s-a bucurat de un succes colosal. Popularitatea a venit repede după lansare, însă a dispărut la fel de repede. După ce criza petrolului s-a ameliorat, nimeni nu a mai fost interesat de automobilul electric.

Chiar dacă interesul a scăzut pentru mașinile electrice din cauza autonomiei mici, compania Electric Vehicle Associates – EVA, înființată în Ohio în anul 1974, a convertit automobilele care circulau cu ajutorul combustibilului în mașini electrice.

Ce autonomie avea prima mașină electrică de la Dacia

Primul automobil 100% electric a fost Renault 12, însă firma EVA a produs alte modele pentru mai multe companii. De data aceasta lucrurile au mers la un alt nivel și au fost fabrica mașini de mare tonaj și utilitare pe propulsie electrică.

La acea vreme, Dacia electrică a primit numele de Metro și avea forma unui R12. Dacia 1300 purta numele de Danem pentru varianta berlină și Dacia Duster pentru Aro 10.

Metro se lăuda cu o cutie automată cu trei rapoarte. Avea o greutate de 1,4 toane cu tot cu bateriile de plumb din interiorul portbagajului și o autonomie de 93 de kilometri, dacă șoferul circula cu maxim 55km/h. În cazul în care această viteză era depășită, autonomia mașinii scădea considerabil. Viteza maximă pe care Metro o putea atinge era de 90km/h, iar accelerația de la 0 la 72 km/h era efectuată în 27 de secunde.

Fabricantul susținea că motorul de 10 kw ar fi rezistat până la 45.000 de kilometri înainte ca acesta să fie schimbat. Legat de încărcarea bateriilor, aceștia spuneau că trebuie lăsată peste noapte la o priză de 100w. În cazul celor de 220v, erau suficiente șase ore.

Mașina electrică de la Dacia a făcut parte din coloana oficială a președintelui Jimmy Carter

Firma EVA descrie modelul 100% electric drept o mașină berlină, „de lux, cu costuri de exploatare de doar 1/4 față de un model compact cu motor obișnuit”. Prețul de achiziție era de 9.500 de dolari, în zilele noastre echivalentul la 53.500 de dolari. Comparativ cu Dacia 1300, Metro avea un preț dublu.

Vehiculul 100% electric de la Dacia a intrat în atenția celor de la NASA, care au vrut să afle mai multe despre acest model. Modelul R12 a fost supus mai multor probe. În anul 1976, NASA a testat și alte vehicule electrice, printre care și EVA Metro.

Jimmy Carter, fostul președinte american, a fost interesat de vehiculul electric. În anul 1977, la parada de inaugurare, șeful de stat a inclus autoturismul în coloana sa oficială astfel că numeroși americani și nu numai au putut să-l admire, potrivit wall-street.ro.