Produsele mai ieftine pe rafturile marilor retaileri par a fi doar o iluzie frumoasă, dacă nu se ajunge la o înțelegere cu producătorii.
Prețurile la produsele de bază precum carnea, brânza, pâinea sau fructele și legumele ar putea scădea cu până la 30% în minimum trei luni, a declarat Sorin Minea, președintele Asociației Române a Cărnii. Acest lucru ar fi posibil dacă proiectul unei ordonanțe de guvern făcut de reprezentanții hipermarketurilor și de producătorii autohtoni ar fi avizat în maximum o lună.
„Poate în două-trei luni vom putea asista și la niște scăderi de prețuri în medie de 10-15%, dar numai dacă atât comercianții, cât și producătorii sunt corecți. Dacă hipermarketurile se fofilează ca până acum, nu se va schimba absolut nimic”, ne-a declarat Dragoș Frumosu, președintele Federației Sindicale din Industri a Alimentară (FSIA).
Pe de altă parte, ministrul agriculturii, Ilie Sârbu, a declarat că până la ora actuală nici una dintre părți nu a respectat Codul de Bune Practici semnat în vara anului trecut. Acesta a fost cel mai optimist participant la discuții, preconizând că în maximum două săptămâni ordonanța va ajunge pe masa guvernului și în maximum o lună aceasta va fi adoptată. „Într-o lună vom avea prețuri mai scăzute la produsele de bază, cu cel puțin 10%”, a spus ministrul. „Nu s-a discutat nimic”
Cu toate acestea, mulți sunt sceptici când vine vorba de scăderi ale prețurilor pe termen scurt. „Nu cred în această ieftinire pe termen scurt, discutată astăzi (ieri - n.r.), a fost o discuție ce a avut loc pe nepregătite. Sunt sceptic și cred că, în cel mai bun caz, prețurile vor stagna. De fapt, azi nu s-a discutat nimic pentru că un act normativ făcut în trei zile nu poate fi unul serios”, ne-a spus Ovidiu Gheorghe, directorul general al Patronatului Național al Viei și Vinului.
Potrivit lui Dragoș Frumosu, prețurile ar putea scădea numai dacă se vor discuta serios și producătorii vor putea negocia taxele impuse de hipermarketuri. „Sunt unii producători care nu vor să le apară produsele în revistele hipermarketurilor și prin urmare nu ar trebui să plătească taxa de revistă. La fel și pentru taxa de magazin nou. De ce să plătesc eu această taxă dacă produsul meu nu va apărea acolo? În schimb, se poate negocia taxa de raft în funcție de cerința producătorului”, a mai spus președintele FSIA.