Visezi la o avansare în compania pentru care lucrezi şi nu ştii cum să o obţii? Specialiştii în resurse umane spun că, dacă reuşeşti să-ţi convingi superiorii că eşti foarte bun în ceea ce faci şi că meriţi o poziţie mai bună în firmă, ai toate şansele să o obţii.

„Cu ceva noroc, managerul tău va observa că eşti pregătit să-ţi iei o responsabilitate în plus“, spune Simon Coperman, manager de achiziţii şi alianţe la compania 3M UK and Ireland, citat de cotidianul britanic „The Times“.

Dacă vrei să promovezi, consideră Rudolf Fedorovici, managing partner al companiei Advice Human Resources din Bucureşti, trebuie să-i convingi pe şefi de două lucruri: că există o nevoie şi că tu eşti cea mai potrivită persoană pentru a o acoperi. „Dacă nevoia există, jumătate din problemă este rezolvată. Mai rămâne să demonstrezi că tu eşti cel mai bun pentru postul respectiv“, explică Rudolf Fedorovici.

Implică-te în proiecte


Cea mai bună soluţie pentru a le demonstra şefilor că eşti atât competent, cât şi potrivit cu postul, o constituie implicarea în proiecte. „De exemplu, dacă eşti vânzător de servicii şi ţinteşti o poziţie de coordonator zonal, este necesar să-ţi convingi şefii că ai anumite capacităţi şi mai ales că ştii să construieşti o strategie. Acest lucru îl poţi face prin implicarea în proiecte şi asumarea anumitor roluri“, afirmă Liviu Constantinescu, consultant al companiei HART Human Resource Consulting din Bucureşti.

În principiu, adaugă el, atunci când vrei să promovezi trebuie să ştii ce se cere pentru poziţiile manageriale la care visezi: capacitatea de a lua decizii, de a coordona, iniţiativa, gândirea strategică. În „The Times“, Helena Clayton, director de programe al companiei de consultanţă Roffey Park, spune că, dacă vrei un post mai „sus“, este necesar să-ţi îmbunătăţeşti profilul.

„O soluţie pentru acest lucru este să te oferi voluntar pentru proiecte şi joburi inovatoare, unde te poţi evidenţia“, consideră ea. Specialiştii în resurse umane atenţionează însă că nu este suficientă implicarea. Trebuie, spun ei, să ai şi competenţele necesare. „În cazul în care te implici în proiecte care nu ţin de tine, iar şeful nu te consideră potrivit pentru post, rişti să te mute pe un altul, în care doar să faci altceva, nu să fii promovat“, explică Rudolf Fedorovici.

AMÅNARE UTILĂ

Mai bine mai târziu decât un eşec

Specialiştii spun că există şi situaţii când este mult mai bine să refuzi o promovare decât să te bucuri de ea. Este vorba despre cazul în care responsabilităţile pe care le implică noua poziţie te depăşesc clar. „Fiecare trebuie să ştie ce poate, cât ştie şi cât poate învăţa. Potenţialul de dezvoltare poate fi mare, dar eşecurile atrag drame profesionale. E simplu: dacă ştii că nu poţi face faţă, mai bine mai aştepţi“, atenţionează Rudolf Fedorovici.

Onestitatea este recomandată şi în „The Times“ de Julie Bowen, şeful de dezvoltare organizaţională al companiei de recrutare Adecco: „La evaluările formale, oamenii ar trebui să fie cinstiţi şi să nu-i spună şefului doar ce ar vrea acesta să audă. Ar trebui să spună «uite, îmi place jobul ăsta, dar…»“.