Posturile de televiziune au ieșit pe profit din pandemia de COVID-19, conform unei cercetări asupra evoluției pieței media în anul 2020.
Posturile de televiziune au ieșit în profit din pandemia de COVID-19. Informațiile apar într-o cercetare a Media Fact Book referitor la evoluția de pe piața media în 2020.
Conform cercetării, piața media din România a scăzut cu 2,7% în 2020, până la 467 milioane de euro. În urmă cu un an, în 2019, cifra era de 480 de milioane de euro. În 2021, este așteptată o revenire a pieței de 4%, până la 485 milioane de euro.
În 2020, cele mai mari investiții media au venit din partea industriei farmaceutice. Creșterea cea mai mare în 2020 a fost înregistrată de e-commerce (+88%).
Posturile de televiziune au ieșit pe profit
Deși în prima parte a anului investițiile în publicitatea TV a avut o scădere de 35%, ulterior, situația s-a schimbat. Căderea a fost urmată de revenire în a doua jumătate a anului, conform datelor. Conform cercetării, anumite bugete de comunicare au fost mutate de la începutul anului către final. Drept urmare, televiziunile au încheiat anul la un nivel similar cu 2019, la 308 milioane de euro.
Audiențele posturilor de televiziune au crescut foarte mult în primăvara trecută, în timpul stării de urgență. Creșterea a fost cu 16% mai mare decât perioada similară a anului precedent. În sezonul cald audiențele au căzut la nivelul celor din anul 2019, ca apoi să revină la niveluri ridicate.
Audiențele au crescut în off-prime-time (+10% în octombrie, +12% în noiembrie) pe fondul restricțiilor de circulație impuse pentru combaterea COVID-19.
Pentru anul acesta, Media Fact Book estimează o creștere de 2% a bugetelor din televiziune. Valoarea acestora va ajunge la 314,5 milioane de euro.
Digitalul a crescut foarte mult
Studiul Media Fact Book arată că, în 2020, a continuat creșterea mediului digital. Acesta a încheiat anul cu o valoare totală de 117,8 milioane de euro. Acest ucru a însemnat o creștere de 6,2%, față de 2019. Creșterea a fost susținută de restricțiile de circulație și distanțarea socială, în contextul epidemiologic. Datele cercetării arată că au crescut foarte mult cumpărăturile și plățile online, livrările la domiciliu și streamingul de conținut video.
Acest lucru s-a văzut în cazul Netflix, unul dintre cele mai populare servicii de streaming plătit. Platforma a înregistrat un trafic mai mare comparativ cu cel mai popular site de filme gratuite. Creșteri puternice s-au înregistrat și pentru traficul asociat jocurilor video, conform Media Fact Book.
Reduceri substanțiale pe piața radio și outdoor
Cercetarea arată că anul trecut au înregistrat pierderi semnificative segmentele de publicitate Outdoor și radio. În 2020, ambele au fost puternic afectate de măsurile de restricție. Conform cercetărilor Media Fact Book piața radio a înregistrat o scădere de 20% în 2020, față de 2019. Raportul estimează același nivel al investițiilor pentru 2021.
În piața de outdoor, 2020 a presupus o scădere de 20% în aprilie, urmată de o recuperare a investițiilor pe perioada verii. Ulterior, a urmat o nouă scădere în sezonul rece după închiderea școlilor și impunerea de noi restricții de circulație.
Rezultatul este o reducere de 25% a investițiilor comparativ cu 2019. Nici în acest caz nu este așteptată o revenire în 2021, nivelul investițiilor rămânând constant, în jur de 24 milioane de euro.