Portretul Principesei Elisabeta, viitoarea regină a Greciei, expus la Muzeul Naţional Peleş

Portretul Principesei Elisabeta,  viitoarea regină a Greciei, expus la  Muzeul Naţional Peleş

Portretul Principesei Elisabeta, fiica reginei Maria şi a regelui Ferdinand, este propunerea Muzeului Naţional Peleş pentru microexpoziţia „Obiectul lunii septembrie”.

 Portretul este o acuarelă pe hârtie, pastel, dimenisuni 49 X 35, realizat  în primii ai secolului al XX-lea de artistul Arthur Ferraris. Portretul Elisabetei a fost comandat de principesa Maria, în 1905, pictorului Arthur Ferraris (1856-1936). „Prin reprezentarea frontală, bust, cu părul prins sub panglică şi privirea coborâtă transpare caracterul obstinat şi interiorizat al Principesei. Chipul candid de copil, creionat cu tuşe de ocru şi galben şi accente de roz transmit privitorului  candoarea şi ludicul vârstei. În cel mai autentic spirit Art Nouveau, rama amplă, decorativă, din lemn aurit, sculptată cu motivul stilizat al razelor solare vine să completeze acuarela, ca parte integrantă a lucrării.” Aceasta este descrierea realizată de specialistul de la Muzeul Naţional Peleş, muzeograful Macrina Oproiu.   

Lui Arthur Ferraris îi plăcea să-şi spună ,,cetăţean al lumii”, ne spune Macrina Oproiu, autorul studiului despre pictorul căruia regina Maria i-a încredinţat realizarea portretului micii sale comori.

Arthur Ferraris s-a născut într-un mic orăşel din Ungaria. ,,Deprinde încă din adolescenţă tehnica realizării portretului, sub atenta îndrumare a pictorului Joseph Matthaus. Părăseşte însă fără regrete Viena cu direcţia Paris, unde la 1876, aprofundează pictura alături de Jules Lefebvre la Academia Julian şi  Jean-Léon  Gérôme, la École des Beaux-Arts. Impregnat de valorile unei educaţii clasice, Arthur Ferraris debutează în anul 1881 în cadrul Salonului Artiştilor francezi de la Paris. Fire nomadă, renunţă însă la avantajele unei cariere sigure, dar nespectaculoase şi rătăceşte timp de un an, între 1884 şi 1885, printre străduţele întortocheate ale oraşului Cairo, în compania prietenului său, pictorul austriac, Ludwig Deutsch”, ne completează Macrina Oproiu portretul pictorului.

Va rămâne marcat de această călătorie şi, la un moment dat , va reface drumul în Egipt şi Orientul Mijlociu.

 

,,Asemenea unui fotograf, Ferraris pare să-şi privească personajele prin lentile care distorsionează subtil perspectiva. Atent la detaliu, imortalizează pe pânză sau pe carton o lume pitorească şi colorată.(...) Consacrat ca pictor orientalizant, Ferraris împarte atelierul de pe Boulevard de Clichy cu un alt pasionat al Orientului, Charles Wilda. Pentru a se întreţine, pictează portrete ale protipendadei, apelând tot mai frecvent la tehnica revoluţionară a clişeului fotografic”. Are o clientelă numeroasă,  formată mai ales din doamne.

Va deveni un autor celebru, în toată Europ,a inclusiv la Bucureşti, dar şi peste ocean, în Statele Unite, unde va realiza o serie de portrete puternicei familii Rockefeller.

 

 

Ne puteți urmări și pe Google News