Așa cum a anunțat evz.ro, circulaţia cu trotinetele electrice va fi reglementată în Codul Rutier. Ministerul Afacerilor Interne a pus în dezbatere publică un proiect de modificare a ordonanţei privind circulaţia pe drumurile publice în care se precizează că trotinetele electrice vor putea fi folosite doar după vârsta de 14 ani.

Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului General al Poliţiei Române (IGPR), Bogdan Ghebaur, a declarat, pentru Radio România Actualități (RRA):

„Trotinetele electrice vor fi conduse numai pe pista de bicicletă, iar în lipsa acestei piste vor circula doar pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulaţia vehiculelor este de 50 km/h. Pentru a conduce o bicicletă sau o trotinetă electrică pe drumurile publice, conducătorul acesteia trebuie să aibă vârsta de cel puţin 14 ani, iar transportul pasagerilor este interzis. Casca de protecţie este obligatorie pentru conducătorii de biciclete şi trotinete electrice a căror vârstă este sub 16 ani”.

Proiectul prevede sancţiuni de şase până la opt puncte de amendă pentru conducătorii de trotinete electrice care nu respectă aceste norme. Iniţiatorii proiectului spun că la elaborarea lui a fost consultată şi legislaţia în vigoare din alte ţări europene, singurele ţări unde trotinetele electrice sunt interzise fiind Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlanda de Nord.

MAI precizează că noile reglementări sunt necesare deoarece în ultimii trei ani au fost registrate aproape 200 de accidente rutiere în care au fost implicate trotinetele electrice.

Așa cum a dezvăluit evz.ro, pe 18 iulie 2019, în prezent, acest tip de vehicule nu poate fi încadrat, legal, în nicio categorie, în nicio țară din lume, iar numărul accidentelor care au loc din cauza celor care le conduc a crescut simțitor.

Legislația rutieră actuală nu prevede sancțiuni pentru conducerea unui astfel de vehicul, iar, dacă cel care îl conduce pe trotuar sau pe stradă lovește un om, poate fi pedepsit ca și cum ar fi lovit victima cu un obiect, adică vătămare corporală sau, Doamne ferește, omor din culpă.

Despre situația ambiguă a trotinetelor electrice, evz.ro a solicitat un punct de vedere de la Poliția Română dar și de la comisarul șef Lucian Diniță, consilier în MAI și fost șef al Direcției Rutiere. „Ca să putem lua măsuri și a stabili cadrul legal în România, trebuie să respectăm legislația europeană. Din acest motiv, atât autoritățile din țara nostră cât și din multe alte state în care a luat amploare circulația cu trotinetele electrice au solicitat, încă de anul trecut, o reglementarea legală, la nivel internațional”, a precizat Lucian Diniță.

Fostul oficial MAI a dezvăluit că, în luna martie, la nivelul comisiilor de specialitate ale ONU și Comisiei Europene, s-a luat în dezbatere definirea vehiculului, în ce categorie poate fi încadrat, dacă e necesar permis pentru el etc. Pentru că, susține Diniță, ca să poți omologa vehiculul la RAR, de pildă, fiind cu propulsie electrică, trebuie să îl încadrezi, legal, undeva, în funcție de capacitate.

Întrebat ce se întâmplă în cazul unui accident în care este implicată o trotinetă electrică, Diniță a precizat că, la fel ca și la bicicliști, conducătorii trotinetelor electrice pot fi acuzați de vătămare corporală din culpă, sau, omor din culpă, pentru că circulă pe un drum rutier.

La solicitarea evz.ro, Poliția Română a transmis că, în urma verificărilor efectuate, cu privire la statutul trotinetelor electrice în trafic, în prezent, cadrul legal privind circulația pe drumurile publice, nu reglementează o categorie anume de vehicul în care, potrivit caracteristicilor tehnice, să poată fi încadrate. Oficialii Direcției Rutiere precizează că, în prezent, se aplică legea în conformitate cu Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, respectiv Regulamentul de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1391/2006, cu modificările și completările ulterioare.

Te-ar putea interesa și: