Editura Evenimentul si Capital

Podul Carol I, minunea Europei

c85d01f98718b4ed28f5802f14921c56
Autor: | | 36 Comentarii | 0 Vizualizari

Podul feroviar de la Cernavoda, dat in folosinta in 1895, este cel mai lung pod construit din metal din Europa.

Impunatoare si semete de parca ieri ar fi trecut pe ele prima garnitura CFR, privelistea celor doua poduri finalizate acum 112 ani continua sa bucure turistii aflati in drum spre litoral. Din goana masinii, leganati de viteza limitata a trenurilor sau de la bordul navelor ce trec pe Dunare, aparatele foto incearca sa surprinda pentru eternitate maretia unei lucrari revolutionare la data constructiei, vazuta de europeni drept minunea inginereasca ce a legat pe vecie Baraganul de Dobrogea. Intrate in conservare (sunt necesare interventii pentru consolidarea capetelor de pod), podurile Carol I au acum un aspect de lucrare parasita, spoiala de vopsea data din an in paste de CFR nereusind sa ascunda petele de rugina care au atacat piesele metalice.La randul lui, lemnul pe care este montata calea ferata, este ros de trecerea anilor, iar podul de la Cernavoda arata ca un batran abandonat de copii pe bancuta din fata a unui azil de batrani. Balariile au crescut in exces si chiar si inscriptiile de „zona de protectie militara” au fost sterse de ploi. In fapt, protectia militara a disparut, statul roman considerand ca este un efort financiar prea mare pentru ca podul sa mai fie pazit de militari in termen ori jandarmi. „Avem doi angajati de la CFR care observa zilnic ce se intampla pe pod si in jurul lui, mai dam si noi roata din cand in cand, podul este in perfecta stare de functionare, dar acum este conservat”, explica Constantin Moisoiu, sef de district la CFR Cernavoda, cat de „strasnic” pazit este un obiectiv prins in lista monumentelor istorice si care ar fi trebuit protejat de Legea patrimoniului national.Cinci ani pentru 4.000 de metriAnsamblul de poduri de la Cernavoda, peste Dunare, si Fetesti, peste bratul Borcea, este rodul unei intamplari fericite. Ca sa faca accesul mai usor spre Marea Neagra, guvernul I.C. Bratianu a lansat in 1879 un concurs international de proiecte pentru ridicarea a doua poduri mari pentru transportul pe calea ferata.Dupa doua tentative nereusite la care nu s-a prezentat niciun proiect, statul roman a apelat la o solutie de avarie, numind o echipa de romani condusa de inginerul Anghel Saligny. Ceea ce parea a fi la inceput un esec lamentabil s-a dovedit, dupa o munca de cinci ani, o lucrare inginereasca despre care a vuit intreaga Europa. Asa s-au nascut doua poduri metalice, construite in premiera mondiala din oteluri moi, complexul de peste 4.000 metri lungime fiind de departe cel mai lung de pe batranul continent. La un cost de 35 de milioane lei aur, incluzand aici calea ferata si constructia garilor, ansamblul de poduri a fost inaugurat de Regele Carol I, care a tinut sa bata ultimul nit de argint pentru podul de la Cernavoda. Deplin convins de trainicia podului, Anghel Saligny a stat impreuna cu muncitorii intr-o barca, sub pod, in timp ce pe acesta trecea prima garnitura de 15 vagoane de marfa si un tren cu oaspeti venit special de la Bucuresti.„Minunile” lui CeausescuDeranjati de numele Carol I dat celor doua poduri, comunistii le-au botezat peste noapte cu numele inginerului Anghel Saligny, pe care au avut grija sa-l cosmetizeze in „Saligni”. Mai mult, Ceausescu a tinut cu orice pret sa arate ca si el este in stare sa construiasca si, in anii 1986 si 1987, au aparut alte poduri langa cele care au fost trecute „pe linie moarta”. Nici acum, potentialul turistic al podului de la Cernavoda nu este deloc valorificat. Desi in fiecare saptamana exista grupuri de turisti straini care merg in Delta si fac o escala la Cernavoda, vizitarea podului de fier nu este inclusa in program. „Am solicitat ministrului Orban includerea obiectivului intr-un program turistic ambitios, cu deplasari ale turistilor din tarile pe unde trece Dunarea, in care podul sa fie vedeta, si a parut incantat de idee”, spera sa puna in valoare vechiul pod Gheorghe Hansa, primarul orasului Cernavoda. Proiectul cuprinde si vizitarea cramei din localitate, si a cetatii Axiopolis, situata la circa doi kilometri de Cernavoda, acolo unde comunistii au amplasat un depozit de armament pentru a limita accesul.


BIOGRAFIE

Inginerul Anghel Saligny, fost presedinte al Academiei RomaneInginer si om de stiinta, Anghel Saligny s-a nascut in 1854, in satul Serbanesti, judetul Galati. A studiat la scoala tehnica superioara din Charlottenburg, Germania. A condus echipa de constructori ai celebrelor poduri de la Cernavoda de la primul pilon turnat si pana la ultimul nit batut, folosind in premiera mondiala otelurile usoare. A fost profesor la Scoala Nationala de Poduri si Sosele, Presedinte al Academiei Romane, director general al cailor ferate, ministru al Lucrarilor publice si mare ofiter al Legiunii de Onoare din Franta. A incetat din viata in 1925.


ARGUMENTEE pe stema orasuluiPrimarul Gheorghe Hansa crede ca orasul Cernavoda a crescut odata cu ridicarea podului. „Desi orasul are opt poduri, cel mai important a fost, de departe, podul Carol I. Fara el, orasul ar fi ramas un sat ceva mai mare. Istoria urbana a inceput odata cu podul si atunci viata localnicilor s-a schimbat. Oamenii se chinuiau ingrozitor, era un bac plutitor ce-i trecea de pe un mal pe altul, ciobanii se chinuiau groaznic cu animalele.”Gratie constructiei impunatoare, industria locala s-a dezvoltat, au aparut fabricile de ciment, suruburi, ba chiar si una de apa gazoasa, facuta de un italian care a intuit potentialul locului. Ca recunoastere a rolului avut de podul Carol I, pe stema municipiului Cernavoda apare stilizat un pod, emblema peste ani a orasului.
PLEDOARIE„O minune inginereasca”Artista Monica Anghel a trecut de zeci de ori spre litoral si a ramas de fiecare data la fel de impresionata: „Este o opera de arta si ma impresioneaza toate niturile care sunt de jur-imprejur. Imi plac rotunjimile lui si executia impecabila care a facut ca el sa fie folosit mai bine de 100 de ani. Iar cei doi dorobanti masivi care strajuiesc intrarea pe pod completeaza perfect o imagine ce te duce cu gandul imediat la istoria Romaniei. De fiecare data il privesc cu aceeasi placere si curiozitate, incercand sa observ noi detalii. Nu sunt experta in constructii, dar cred ca podul de la Cernavoda poate fi inclus pe lista minunilor ingineresti ce au marcat in mod fericit dezvoltarea industriala a acestei zone din Romania.”
FISA TEHNICA

190 de metri inaltime

Curs VALUTAR, 21 februarie! Surpriza URIASA! Ce s-a intamplat azi la casele de schimb

Pagina 1 din 2
Tag-uri:



Stirile zilei

Alte articole din categoria: Social

Alte articole din categorie

capital.ro
libertatea.ro
rtv.net
fanatik.ro
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
playtech.ro
unica.ro
dcnews.ro
stiridiaspora.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI
Tema zilei
13:24 Lazăr A CEDAT NEVOS după aroganţa lui Toader. Este CEL MAI DUR ATAC în direcţia ministrului Justiţiei 11:50 Ultima LOVITURĂ pentru KOVESI! PLÂNGERE PENALĂ de la fosta ȘEFĂ a DIICOT, Alina BICA 11:39 Kovesi, AGENT SECRET. Ce scrisoare a primit DRAGNEA: „Nu mai este un SECRET” Breaking news 11:19 Aroganţa lui Toader: I-A DAT BOMBA lui Lazăr chiar pe terenul lui. SĂGEŢI PENTRU CSM şi explicaţii pentru Timmermans. Breaking news 10:30 Kovesi ŞI CEL MAI MARE ABUZ din mandatul la DNA. Cine sunt „MÂNJIŢII DE PE LISTA NEAGRĂ”. Breaking news în Justiţie 10:11 Kovesi este devastată. SEMNAL NEGRU de la Bruxelles. N-a fost niciodată în cărţi. Breaking news 18:16 BREAKING NEWS. DEZASTRU pentru KOVESI! Îi FUGE PĂMÂNTUL DE SUB PICIOARE... PRIMELE REZULTATE în procesul de selecție pentru Parchetul European 17:24 Kovesi LOVEȘTE DUR la Bruxelles. Instituțiile europene AU FOST ALERTATE 13:49 Kovesi ARE UN PLAN ASCUNS şi elaborat, cu PUNCT FINAL la Cotroceni. Cine s-ar fi gândit? Breaking news 09:16 Tudose A DEVOALAT MAREA MANEVRĂ de pe axa Dragnea-Toader. CE SE SCHIMBĂ LA DNA? Breaking news 22:49 KOVESI, MITRALIATĂ cu SENTINȚE DEFAVORABILE. Mihaela Iorga Moraru, CONCEDIATĂ ILEGAL! 22:34 „În dosar apare şi numele lui Ţiriac” Breaking news în România. MAI MULTE NUME GRELE sunt implicate 19:42 Date importante din „Dosarul penal Kovesi”. Avionul pentru Popa a costat 130.500 euro, spune Parchetul General 11:59 Să fie acesta SFÂRȘITUL pentru KOVESI? Va fi ANCHETATĂ de CEL MAI MARE DUȘMAN. Cândva a DAT-O AFARĂ, acum s-a întors roata 16:37 KOVESI insistă și declanșează RĂZBOIUL cu Adina FLOREA. Amănunte INCENDIARE 16:20 6 ANI DE ÎNCHISOARE pentru Kovesi, BOMBA ANILOR în Justiţie! Breaking news în România 16:18 BREAKING NEWS. Ce LOVITURĂ pentru KOVESI!... A venit de unde se AȘTEPTA MAI PUȚIN 16:14 BREAKING NEWS: Laura Codruța Kovesi este DĂRÂMATĂ! Chris Terhes, despre candidatura lui Kovesi: Nu este eligibilă! 12:57 VINE APOCALIPSA pentru Dragnea: PSD, în CĂDERE liberă din cauza lui Kovesi! Dezvăluiri în „Telefonul de la ora 9”