Platformele Shein și Temu, controlate de ANPC. Inspectorii „au lansat” ghidul cumpărătorului on-line
- Cristian Raducanu
- 23 aprilie 2024, 18:33
Site-urile de cumpărături Shein și Temu au intrat în atenția inspectorilor de la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC). Instituția a inițiat o acțiune de verificare în rândul platformelor și aplicațiilor care își desfășoară activitatea sub paravanul unei piețe on-line, printre care și portalele chinezești.
ANPC a demarat controale la platformele on-line Shein și Temu
Inspectorii analizează strategia pusă în practică de comercianții on-lin în raport cu clienții. ANPC are bănuială că platformele Shein și Temu influențează comportamentul economic al consumatorilor prin practici agresive (dark patterns). Totodată, sunt verificate și aspectele ce țin de siguranța produselor puse la vânzare pe platformele amintite.
„Acţiunea se concentrează asupra posibilelor practici comerciale incorecte ale comercianţilor, în relaţia cu consumatorii, susceptibile să deformeze, în mod esenţial, comportamentul economic al acestora, respectiv potenţiale încălcări ale legislaţiei orizontale privind siguranţa produselor şi protecţia consumatorilor (reduceri neautentice) şi practici agresive - interfeţe manipulatoare (dark patterns), vânzare sub presiune (pressure - selling), recompensarea implicării unei persoane cu un produs sau serviciu cu un premiu (gamification), dar şi alte aspecte (de exemplu, legate de siguranţa produselor)" se arată în documentul ANPC.
ANPC recomandă clienților care cumpără de pe site-urile amintite să se informeze de două ori înainte de a plasa o comandă. Să verifice de două ori specificațiile produselor comandate, costurile de livrare precum și datele comercianților sau modalitățile de plată disponibile.
Ghid pentru clienții care comandă on-line
În ascest sens inspectorii de la Protecția Consumatorului vin în sprijinul clienților cu un mic ghid în care sunt precizate informațiile care trebuie verificate înainte de a plasa o comandă. Astfel aflăm că un comerciant serios afișează pe portalul on-line următoarele date:
- datele de identificare: denumirea, adresa poştală şi electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăţilor comerciale şi cel de înregistrare fiscală;
- caracteristicile esenţiale ale produsului;
- preţul cu toate taxele incluse;
- cheltuielile de livrare, acolo unde este cazul;
- modalităţile de plată şi de livrare;
- perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului;
- existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului.
De asemenea, ANPC a publicat și adresele pe care consumatorii le au la dispoziție în cazul în care au fost înșelați de comercianții on-line. Prin urmare, în cazul în care operatorul economic nu este dispus să soluționeze plângerea pe cale amiabilă vă puteți adresa Protecției Consumatorilor la adresa https://anpc.ro/ce-este-sal/, în cazul operatorilor economici care au sediul social la noi în țară.
Sunt cazuri și în care operatorul economic are sediul social într-o altă țară europeană. Pentru aceste situații, aveți la dispoziție Centrul European al Consumatorilor din România disonibil la adresa https://eccromania.ro/, ghid gratuit care vă informează asupra drepturilor pe care le aveți pe teritoriul Uniunii Europene.
„În cazul în care operatorul economic îşi are sediul social într-un alt stat european, vă puteţi adresa Centrului European al Consumatorilor din România https://eccromania.ro/, care vă ajută gratuit când aveţi probleme de protecţia consumatorului cu un produs sau un serviciu achiziţionat dintr-un alt stat european, vă informează gratuit asupra drepturilor pe care le aveţi în timpul unor călătorii în alt stat european si vă oferă sprijin gratuit dacă aveţi o plângere împotriva unei companii europene, în vederea soluţionării problemei”, se mai arată în comunicatul ANPC.