Pirateria din transporturile rutiere. Se anunță proteste în toată țara
- Dara Vîlcele
- 5 decembrie 2017, 11:08
Într-o scrisoare adresată Gabrielei Firea, Confederația operatorilor și transportatorilor autorizați din România (C.O.T.A.R.) solicită aprobările necesare pentru declanșarea protestelor în perioada 13-14 decembrie
Mai jos, textul integral al mesajului transmis de transportatori Primăriei Capitalei
Către,
PRIMĂRIA MUNICIPIULUI BUCUREȘTI
Doamnei Gabriela FIREA – Primar General
Stimată Doamnă Primar General
CONFEDERAȚIA OPERATORILOR și TRANSPORTATORILOR AUTORIZAȚI din ROMÂNIA (C.O.T.A.R.), cu sediul în București, str. George Enescu, nr. 27-29, sector 1, reprezentativă la nivel național conform Legii nr. 62/2011 și a Sentinței Civile nr. 23 FED/16.11.2012, completată prin Sentința Civilă nr. 2 FED/18.01.2013, pronunțate de Tribunalul București, a sectorului de activitate „transporturi rutiere”, respectiv pentru clasele CAEN Rev 2: - 4931 - transporturi urbane, suburbane și metropolitane de călători, 4932 - transporturi cu taxiuri, 4939 - alte transporturi terestre de călători n.c.a, 8553 - școli de conducere (pilotaj), având ca membri, federații și asociații din rândul transportatorilor de persoane, transportatorilor în regim de taxi și închiriere, precum și a școlilor de conducători auto, prin Președinte Vasile ȘTEFĂNESCU, vă rugăm să admiteți prezenta:
CERERE DE AUTORIZARE
A ORGANIZĂRII UNUI MITING DE PROTEST
în ziua de 13-14/.12.2017 – între orele 09:00 – 20:00 în fata Guvernului (Piața VICTORIEI)
La aceste manifestări va participa un număr de aproximativ 5.000 de taxiuri, autobuze, autocare care aparțin patronatelor din domeniul de activitate, privind transportul de persoane în regim taxi , transporturi prin curse regulate si PFA din taximetrie.
Mitingul de protest se va desfășura sub organizarea Confederației COTAR. Facem mențiunea că vor fi depuse cereri de protest la aceeași oră, în aceeași zi, în toate marile orașe.
Mitingul de protest ce face obiectul prezentei cereri de autorizare are drept ordine de zi următoarele puncte:
PIRATERIA DIN TRANSPORTURILE RURIERE
Pirateria în transportul de persoane a devenit o activitate tolerată și nesancționată de autoritățile române. Activitățile ilegale, neautorizate, nelicențiate de transport persoane în regim taxi, prin folosirea unor platforme informatice de tipul UBER, încalcă dreptul la concurență loială și conduc la dispariția activității de taxi în condiții legale. Deși firmele care practică pirateria încearcă să creioneze altă situație juridică, susținând că activitatea lor doar facilitează relația de ride-sharing dintre șofer și persoanele interesate de aceste servicii, aceste firme desfășoară în fapt activitatea de dispecerizare și transport persoane în regim de taxi, aspect care rezultă atât din funcțiile aplicației Uber, cât și din calitatea în care acționează șoferii, modul de lucru al acestora și din relația acestora cu partenerii UBER (societăți comerciale și șoferi).
Lipsa de implicare a autorităților române a permis, în decursul ultimilor ani, dezvoltarea unui fenomen al transportului regulat de persoane fără licență, în mod ilegal, dar nesancționat, cu orare afișate și stații de preluare a clienților, în mod clar stabilite. Astfel de firme care desfășoară activități ilegale au ajuns să-și promoveze serviciile și prin reclame și spoturi publicitare: “Peste 40.000 de clienți și mai mult de 2.000.000 Km anual parcurși în siguranță ne recomandă ca cea mai bună și sigură companie de transport”. Lipsesc din această prezentare două cuvinte cheie, care ar trebui să preocupe serios autoritățile române: ilegal și ilicit.
Legea taximetriei conține în mod deliberat formulări evazive și incomplete, pentru a permite grupurilor de interese apropiate unor oameni politici să profite de o legislație lacunară și făcută cu dedicație.
Pe de altă parte, în timp ce transportatorii care prin curse regulate și taxi sunt supuși controalelor drastice din partea autorităților competente, clienții apelează la cursele ilegale, care sunt mai ieftine tocmai pentru că nu se plătesc taxele și impozitele prevăzute de legislația în vigoare pentru cei care fac transport de persoane în mod legal. Aceste curse nu sunt verificate, nu sunt sancționate și nici fiscalizate, însă au deja reclamă agresivă pe toate paginile de internet, prejudiciind afacerile legale ale firmelor autorizate, cu licență, plătitoare de taxe și impozite la bugetul statului, conform legislației în vigoare.
Noi nu cerem să dispară concurența de pe piață, ci să se autorizeze, conform legislației în vigoare. Astfel vom avea o concurență legal autorizată. Legea românească trebuie să protejeze activitățile legale și să găsească mijloace de descurajare a activităților ilegale.
Reprezentanții patronatelor din transporturile rutiere de persone au solicitat și au insistaț, în luna martie 2010 ca reprezentanții guvernului să aprobe O.U.G. nr. 34/2010 privind unele măsuri pentru întărirea controlului în scopul combaterii transporturilor ilicite de mărfuri și persoane.
Atâta timp cât acest act normativ a fost in vigoare și a putut fi aplicat de către organele de poliție, s-au încasat din amenzi milioane de euro, iar noi, transportatorii autorizați și licențiați, am putut să ne desfășurăm activitatea într-un cadru legal și concurențial. Dar, odată cu aprobarea prin lege a O.U.G. nr. 34/2010, respectiv Legea nr. 168 din 14 iulie 2010 s-a abrogat articolul prin care se sancționa activitatea neautorizată și ilegală.
Ulterior, prin Legea nr. 129/03.06.2015 s-au adus modificari la art. 55 punctul 3 din Legea nr 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere, în sensul că, după litera g) s-a introdus o nouă literă - litera h), cu următorul cuprins:
„h) aplicabilă persoanelor fizice sau juridice pentru efectuarea, în mod repetat, de transport public, contra cost, de persoane cu un autoturism sau de mărfuri, cu un autovehicul, fără respectarea prevederilor art. 7 alin. (2) sau, după caz, ale art. 7 alin. (3)”
În același timp, credem că Guvernul României trebuie să ne spună în ce parte dorește să se indrepte această activitate a noastra:
1, Către economia subterană, orice doritor din UE vine în România, își deschide o afacere fără respectarea legislației românești, sau orice cetățean român posesor al unui mijloc de transport se apucă de taximetrie sau de alte transporturi, în timpul liber, fără respectarea legilor în vigoare???
2, Ținând cont de faptul că transportul de persoane în România este reglementat, toți cei care doresc să efectueze transport de persoane sau de dispecerizare pe teritoriul României nu o pot face decât cu respectarea cadrului legal.
Solicităm urgent elaborea și aprobarea unei Ordonanțe de Urgentă prin care să se elimine mențiunea „în mod repetat”, întrucât constatarea unor asemenea aspecte este foarte greu de efectuat de către organele de control, iar instanțele de judecată anulează procesele-verbale de constatare, pe motiv că nu este suficient că a comis fapta de 2-3 ori, și cu mențiunea ca platformele informatice gen UBER care sunt folosite în preluarea și transmiterea comenzilor de la clienți către taximetru să nu poată fi utilizate decât în cadrul unui dispecerat autorizat conform legilor în vigoare.
Cu deosebită considerație,
Președinte,
Vasile ȘTEFĂNESCU