Piaţa telecom în 2016: Companiile încep să privească şi către infrastructura 5G
- Dinu Boboc
- 5 februarie 2016, 14:40
Anul 2016 va fi clar anul internetului mobil de mare viteza 4G. Numărul tot mai mare de dispozitive mobile şi nevoia tot mai mare a consumatorilor pentru conţin video online aproape că a obligat companiile să se dezvolte pe această zonă.
Însă, se pare deja că jucătorii pregătesc deja pasul următor. La viteza cu care evoluează piaţa telecom, 4G va avea nevoie, în anii care vor urma, de un înlocuitor.
„În perioada următoare ne vom alinia tendinţelor telecom de la nivel internaţional şi vom vedea şi în România interes în creştere pentru internetul mobil de mare viteză 4G (companiile telecom vor începe să privească şi către infrastructura 5G). Clienţii de business vor intensifica adopţia serviciilor machine to machine (M2M) şi de cloud computing, Internet of Things (IoT) şi soluţii ICT în domeniul Big Data, din raţiuni de eficienţă. Clienţii rezidenţiali vor pune mare accent pe conţinut video (servicii de streaming) văzut pe ecrane tot mai mari şi la rezoluţii tot mai bune”, au declarat reprezentanţii Telekom România pentru EVZ.
Principala tendinţă va fi şi în acest an reprezentată de creşterea traficului pe dispozitivele mobile. „Observăm o adopţie extraordinară a terminalelor compatibile 4G, precum şi a consumului de date, în special în zona de streaming video, navigare online şi Social Media. Adopţia puternică a noilor tehnologii de către utilizatori este, de asemenea, condusă de o rată de penetrare a smartphone-urilor în creştere, precum şi de un avans al consumului de date”, au declarat reprezentanţii Vodafone. Pe parcursul ultimilor ani, s-a observat o accelerare rapidă a adopţiei smartphone-urilor în randul utilizatorilor, şi tot mai mulţi optează pentru un terminal compatibil 4G. „În primul an de la lansarea Supernet 4G, vânzările de terminale 4G s-au triplat şi, având în vedere rata de penetrare a smartphone-urilor din România, încă există loc de creştere”, au declarat reprezentanţii Vodafone.
În Romania, Telekom oferă şi soluţii ICT în domeniul Big Data, acoperind platforma de interconectare între oameni şi afaceri, dar şi partea de analiză a acestor date. Totodata, în Bucuresti, grupul este implicat în proiecte pilot de implementare a unor soluţii Smart City, cu soluţii de conexiuni Wi Fi inteligente sau iluminat stradal inteligent.
„În perioadă următoare, este posibil să asistăm la o migrare mai accentuată a consumatorilor către pachetele integrate fix-mobil, din dorinţa de a-şi uşura viaţa. Astfel, ei vor beneficia de servicii rapide şi uşor de folosit şi gestionat din punct de vedere administrativ (de exemplu, o singură factură atât pentru servicii fixe, cât şi mobil)”, au explicat reprezentanţii companiei
Astfel, datorită procesului de digitizare şi a platformelor de social media, consumatorii vor pune presiune pe companii prin faptul că vor fi mai bine informaţi, mai vigilenţi şi mai exigenţi.
În ceea ce priveşte tarifele, în acest moment, românii sunt printre „răsfăţaţii” Europei şi se bucură de servicii de telecomunicaţii de bună calitate şi beneficiază de produse şi servicii de ultimă generaţie datorită investiţiilor continue în infrastructură şi, în general, în această industrie. Mai mult de atât, tarifele sunt la cel mai mic nivel din Europa.