Cei mai mulţi români au optat pentru achiziţionarea unei Dacii. Astfel, producătorul auto local şi-a epuizat deja cota rezervată, de 1.731 de maşini.
Un număr de 5.151 de persoane au fost acceptate de dealerii auto pentru a-şi achiziţiona un automobil nou, după casarea celui vechi, la peste trei săptâmâni de la demararea primei etape a programului „Rabla”, de reînnoire a parcului auto naţional, ne-au declarat reprezentanţii Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM). Cererile reprezintă un sfert din numărul de maşini alocate pentru prima etapă a programului (20.000 de unităţi), demarată în 12 martie şi care are termen de finalizare pe 29 mai.
Pentru această fază, statul a alocat 76 de milioane de lei. Până acum, pentru cele 5.151 de maşini casate, guvernul a plătit peste 19,5 milioane de lei. „Dealerii auto au primit, până la acest moment, 5.151 de note de acceptare, în cadrul programului de înnoire a parcului auto vechi”, ne-a declarat Emilian Tobă, şef serviciu în cadrul AFM.
Cei mai mulţi dintre cei care şi-au casat maşina veche, respectiv 1.731, în locul primei de 3.800 de lei oferită de stat, au optat pentru achiziţionarea unui automobil nou Dacia. Astfel, constructorul auto local şi-a epuizat deja cota rezervată pentru prima etapă a programului (1.731 de maşini). Locul doi în topul solicitărilor este ocupat de Renault, cu 800 de note de acceptare iar podiumul este întregit de Skoda, cu 524 de note. Urmează Hyundai (385), Ford (342), Opel (293) şi Chevrolet (263). În cazul în care în prima etapă nu vor fi distribuite toate maşinile pentru care au primit cotă, producătorii sau distribuitorii nu vor intra în cea de-a doua etapă, conform legislaţiei. Bonusul nu creşte Ministrul mediului a declarat, cu puţin timp în urmă, că prima de 3.800 de lei, oferită la casarea automobilului vechi, nu va fi mărită anul acesta. O astfel de măsură ar fi putut impulsiona programul. În acest sens totuşi, este posibil ca „Rabla” să fie extins şi la persoanele juridice, potrivit lui Nemirschi. Guvernul a majorat, în acest an, numărul maşinilor pentru care acordă primă, la 60.000 de unităţi, de la 40.000 cât a fost anul trecut. În 2008, cota alocată nu a fost atinsă decât în proporţie de 76%.
REVERSUL MEDALIEI Prima de casare, „un instrument periculos” Cea mai consistentă primă de casare din Europa, de 2.500 de euro, este oferită de guvernul german. De aceasta pot beneficia toţi posesorii de maşini mai vechi de nouă ani, pe care le casează la cumpărarea unui automobil nou. În Franţa, bonusul este de 1.000 de euro. Şi guvernul olandez va introduce până în vară o primă de casare care ar putea atinge valoarea de 1.750 de euro. Sunt voci care văd însă în prima de casare o soluţie periculoasă, de moment. „Prima de casare este un instrument periculos. Când nu va mai fi aplicată, vor veni timpuri dificile pentru constructorii auto. Acest gen de măsuri sunt utile pentru stabilizarea pieţelor auto, însă vânzările vor scădea semnificativ atunci când se va renunţa la primă”, declara, luna trecută, preşedintele Peugeot-Citroen, Christian Streiff.