Peste 250 de incidente au afectat securitatea în comunicații, în 2013
- Căt ălina Constantin
- 22 iulie 2014, 00:00
Apelurile pe telefoane mobile au fost cele mai afectate de evenimentele care au pus în pericol conexiunile din domeniul comunicațiilor, anul trecut
În anul 2013, 253 de incidente cu impact semnificativ au afectat securitatea și integritatea rețelelor și serviciilor de comunicații electronice, potrivit unui raport al Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM).
Cele mai multe conexiuni afectate de aceste incidente au fost cele de telefonie mobilă (aproape 10 milioane de conexiuni afectate). Al doilea loc în top este ocupat de serviciile de internet mobil (peste 7,5 milioane de conexiuni afectate), urmate de serviciile de telefonie fixă (peste 2,3 milioane de conexiuni afectate), internet fix și retransmisia programelor audiovizuale (mai putin de 1 milion de conexiuni afectate). Potrivit datelor raportate de furnizori catre ANCOM, un incident cu impact semnificativ a afectat în medie aproximativ 80.000 de conexiuni, iar 80% dintre incidente au fost descoperite în momentul producerii lor. Incidentul mediu a durat 5 ore, în timp ce durata totală a incidentelor raportate pe anul 2013 este de 1.218 ore.
60% dintre incidente, determinate de cauze externe
Aproape 40% dintre incidente au avut cauze interne furnizorilor de comunicații (erori de sistem software sau hardware, erori umane generate de configurarea și operarea greșită a echipamentelor), majoritatea de peste 60% fiind însă determinate de factori externi (întreruperea alimentării cu energie electrică sau secționarea accidentală a fibrei optice, fenomene naturale, furturi de cabluri etc.). Deși erorile de sistem și acțiunea unor terțe părți sunt responsabile pentru cele mai multe incidente raportate la nivelul anului 2013 (75%), incidentele cu cea mai mare durată de rezolvare au fost provocate de fenomene naturale și actiuni rău-intenționate.
Apelurile la 112, în pericol
Circa 90% dintre incidentele raportate ar fi putut împiedica sau perturba apelurile de urgență la numărul 112, dat fiind că cele mai multe dintre incidentele din 2013 au vizat serviciile de telefonie mobilă, se menționează în raportul ANCOM. Totuși, utilizatorii au putut apela numărul unic pentru apeluri de urgență pentru că apelurile au fost preluate de alte stații de bază din rețea, neafectate de incident sau de un alt furnizor de telefonie mobilă cu acoperire în zonă. Astfel, nu au fost înregistrate probleme în acest domeniu.
Raportul ANCOM a fost realizat pe baza informațiilor raportate de furnizori pentru anul 2013. Potrivit Deciziei nr. 512/2013, furnizorii au obligația de a notifica ANCOM cu privire la existența unui incident cu impact semnificativ asupra securității și integrității rețelelor și serviciilor de comunicații electronice, adică a acelor incidente care au afectat un număr mai mare de 5.000 de conexiuni timp de cel puțin o oră. ANCOM va elabora în 2014 un ghid de raportare a incidentelor de securitate ce afectează securitatea și integritatea rețelelor publice de comunicații electronice și servicii de comunicații electronice destinate publicului.