Un sfert din viaţă ţi-l petreci alături de o pernă. De ea depinde şi calitatea somnului tău, de aceea este important să faci ale geri bune. Indiferent că este din lână, alpaca, latex, bumbac sau spumă, perna trebuie să ofere un su port bun pentru cap, gât şi umeri.

Potrivit specialiştilor, o pernă nu trebuie să fie foarte înaltă, foarte moale ori foarte veche. Nu există poziţie ideală de dormit, mai spun medicii, care îi sfătuiesc pe părinţi să nu-şi culce bebeluşul pe pernă fiindcă există riscul să se sufoce.

Perna poate fi mai murdară decât mătura

Un studiu medical realizat în 2005, citat de „Washington Post“, arată că pe o singură pernă se pot găsi până la 16 specii de fungi.

Cercetătorii de la Universitatea Man chester, care au testat şi ei mai mul te tipuri de perne, au ajuns la concluzia că, atunci când sunt utilizate mai mult de 18 luni, pernele conţin de mii de ori mai mulţi spori decât o mătură ultrafolosită.

„Perna este unul dintre cele mai intime obiecte pe care le deţine o persoană. Pe ea se pot depune sudori, piele moartă şi salivă, de aceea este un depozitar pentru fungi. Dacă nu există o igienă bună, perna poate fi o sursă primară de infecţii“, a explicat Ashley Woodcock, de la Universitatea Manchester.

Cum afli dacă e vremea să o schimbi

„Testul pernei“ îţi poate spune dacă e cazul să înlocuieşti sau nu acest obiect, arată publicaţia bri tanică „Daily Mail“. Pune perna pe o suprafaţă tare, împătureşte-o şi apoi las-o la aer. Dacă îşi revine rapid la forma iniţială, înseamnă că o poţi folosi încă. În cazul în care nu mai este de calitate, va rămâne împachetată.

Unele perne expiră după opt ani, altele după doi, însă acestea sunt numai recomandări generale. În mod normal, o pernă ar trebui schim bată atunci când nu mai oferă suport bun pentru cap, gât şi coloana vertebrală. Dacă perna este înaltă, vei sta într-o po ziţie proastă şi vei avea întin deri la nive lul gâtului şi al umerilor. Pernele prea joase cau zează şi ele întinderi ale muşchilor.

Riscuri: tensiuni la nivelul umerilor şi al gâtului

Dacă dormi pe spate, este important ca perna să îţi susţină curbarea naturală a coloanei cervicale, de aceea nu trebuie să alegi un model foarte înalt. Ca să obţii o poziţie confortabilă şi să scapi de durerile de spate, poţi să pui nişte perne sub genunchi.

Pe orizontal, perna trebuie să susţină capul şi gâtul, astfel încât şira spinării să stea într-o poziţie naturală. Pentru un suport mai bun, poţi să pui o pernă mică sau un prosop rulat sub talie.

Dacă îţi place să dormi pe burtă, încearcă să dormi fără pernă. Să dormi pe stomac este rău oricum. Poţi, eventual, să foloseşti o pernă foarte joasă pe care să o pui sub burtă. Îţi va menţine coloana vertebrală într-o poziţie corectă. Un alt sfat al specialiştilor este să te fereşti să dormi cu multe perne. Deşi pare mai confortabil, vei sfârşi în cele din urmă prin a adopta o poziţie proastă.

PĂREREA SPECIALISTULUI

Nu există poziţie ideală pentru dormit

Dormitul pe spate nu este neapărat şi cel mai odihnitor, aşa cum s-a crezut până acum. În ciuda recomandărilor specialiştilor britanici, me dicii români spun că nu există „poziţie ideală“ pentru somn.

„Puteţi să vă culcaţi şi pe spate, şi pe burtă, şi pe o parte, cu condiţia să vă odihniţi pe o saltea elastică şi fer mă. Pernele trebuie să fie micuţe şi nu foarte dure, aşa cum erau pe vremea bunicilor noastre“, explică medicul Delia Cinte ză, de la Institutul naţional de recu perare, medicină fizică şi balneoclimatologie, Bucureşti. Specialis tul vă recomandă să nu dormiţi fără pernă, deoarece solicitaţi muş chii care susţin coloana vertebrală. Pentru bebeluşi este mai indicat somnul fără pernă, deoarece există riscul să se sufoce. Poziţia de dormit a micuţilor nu con tează, susţin specialiştii.

„Dacă a cum 20 de ani mamele erau sfă tuite să nu îi lase pe copii să se odihnească pe burtă, acum nu mai există restricţii. Lăsaţi copilul să se odihnească aşa cum îi este lui mai bine“, sugerează medicul.

SFATURI

Soluţii pentru un somn liniştit

> În cazul în care eşti agitat şi te mişti mult în timpul somnului, alege o pernă puţin mai mare şi ai grijă ca aceasta să nu fie din lână; se vor forma uşor goluri;

> Nu doar perna poate să fie de vină pentru un somn neliniştit, ci şi hainele în care dormi; ai grijă ca acestea să fie comode şi, de preferat, din bumbac;

> Calcă lenjeria de pat şi feţele de pernă, ca să mai omori din microbi.