Marea Britanie ar putea avea pierderi de miliarde de lire sterline daca nu mareste capacitatea celui mai aglomerat aeroport din Europa.
Londra risca sa-si piarda pozitia pe piata financiara mondiala daca guvernul britanic nu va pune in practica extinderea capacitatii Aeroportului Heathrow, cel mai mare din insula, potrivit „Daily Telegraph”. Richard Lambert, reprezentantul angajatilor aeroportului, a spus ca poate face o lista cu firmele si bancile de investitii care au spus ca extinderea aeroportului este un aspect decisiv pentru ramanerea lor in Marea Britanie.
Aceste companii (printre care Deutsche Bank, Citigroup si UBS) ameninta ca nu vor mai investi in Regat daca nu se rezolva congestia „cronica” a traficului pe cel mai aglomerat aeroport din Europa.
Lambert sustine planurile guvernului conform carora va fi construita a treia pista de aterizare si al saselea terminal pana in 2020 pentru a creste capacitatea de transport a pasagerilor cu peste 120 de milioane pe an. Investitia estimata este de pana la 8,3 miliarde lire sterline, dar economistii britanici spun ca realizarea ei poate aduce 10 miliarde de lire sterline, anual, PIB-ului Marii Britanii.
Heathrow are acum o capacitate de 67,5 milioane de pasageri pe an, cu 60.000 de pasageri pe zi mai mult decat capacitatea pentru care a fost proiectat. Mai mult, Stephen Nelson, unul dintre reprezentantii operatorilor aeroportuari, a spus ca de 17 ani este depasita capacitatea aeroportului.
Destinatiile unde se poate ajunge astazi plecand de pe Heathrow sunt doar 180, in comparatie cu cele 227 din 1990. Acest fapt este determinat de dezvoltarea altor aeroporturi, precum cel din Frankfurt (cu 265 de destinatii), Amsterdam (260 de destinatii) si Paris (223 destinatii).
Obstacole „sonore”
Piedicile pe care le intampina marirea capacitatii aeroportului vin din partea ecologistilor care acuza poluarea cauzata de curatirea motoarelor aeronavelor si poluarea sonica. De aceasta din urma vor suferi peste 50 de comunitati si orase, potrivit BBC News. Numarul de zboruri si aterizari pe Heathrow este de 480.000 pe an si restrictiile privind zgomotul ar fi cu mult depasite daca s-ar ajunge la 702.000 de zboruri pana in 2030, asa cum se doreste.
Greenpeace a acuzat industria aviatica de faptul ca „a umflat cifrele” cand a argumentat nevoia de a mari capacitatea aeroportului. Companiile care ar avea de castigat de pe urma dezvoltarii aeroportului au spus ca exista un deficit de 17 miliarde de lire creat de turistul insular, din cauza ca britanicii ar cheltui mai mult in strainatate decat o fac turistii straini in Marea Britanie.
O alta problema pe care o va intampina largirea aeroportului o reprezinta cele 700 de proprietati care trebuie sa fie demolate din orasul Sipson pentru construirea celui de-al saselea terminal.
Ruth Kelly, ministrul transporturilor din guvernul britanic, a amintit pentru BBC ca „Heathrow sustine 170.000 de locuri de munca, aduce miliarde de lire prin exportul Marii Britanii si este o poarta catre economia globala”. Aceasta a oferit o viziune apocaliptica asupra joburilor si economiei britanice in cazul in care nu se va schimba nimic in privinta aeroportului.