Pericolul cel mare pentru orice motor. Ce trebuie să verifici înainte de a pleca la drum

Pericolul cel mare pentru orice motor. Ce trebuie să verifici înainte de a pleca la drumRomânii pot sa verifice starea tehnica a vehiculelor pe care vor sa le cumpere la RAR Sursa foto: Arhiva EVZ

Orice șofer se asigură, înainte de a pleca la drum, că mașina este în regulă, astfel încât să nu aibă probleme. Să nu rămână în pană, fără benzină sau, mai rău, să se defecteze motorul.

Uleiul de motor asigură buna funcționare a propulsorului unui vehicul, prelungindu-i durata de viață. Uleiul asigură lubrifierea și răcirea componentelor motorului, dar ajută și la eliminarea reziduurilor rezultate în cadrul procesului de ardere a carburanților. Drept urmare, este foarte important pentru un șofer să se asigure că uleiul pe care îl folosește este de bună calitate și are proprietățile chimice specifice.

Iar una dintre procedurile esențiale este verificarea nivelului și a calității uleiului de motor. Această verificare se face simplu, clasic, cu joja, sau, în cazul mașinilor mai noi, verificând afișajul electronic de la bord.

Un conducător auto grijuliu schimbă, periodic, uleiul, astfel încât acesta să aibă proprietățile specifice pentru a-și putea îndeplini rolul.

În funcție de caracteristicile pe care le are, șoferii trebuie să folosească acel tip de ulei de motor pe care îl recomandă producătorii de autovehiculului. De regulă astfel de informații sunt trecute în cartea tehnică, unde sunt prezentate specificațiile, dar și intervalul la care trebuie să se facă schimburile de ulei.

Cum se clasifică tipurile de ulei

Există mai multe tipuri de ulei, în funcție de substațele chimice pe care le conține. Uleiul de motor poate fi sintetic, conținând substanțe chimice sintetizate care îi asigură o mai lungă durată de funcționare.

Uleiul mineral conține substanțe alcaline, extrase din petrolul brut și are un preț mai redus.

Un alt tip de ulei de motor este cel semisintetic, o combinație între uleiul sintetic și cel mineral. Acestea este o soluție de mijloc, din punct de vedere a substanțelor consținute.

Clasificarea uleiurilor în funcție de vâscozitate

După gradul de vâscozitate, uleiurile sunt monograde sau multigrade. Cele mai folosite sunt uleiurile multigrade, recomandate în toate anotimpurile. Codificarea lor este „XW-XX” (ex. 5W40), unde W indică gradul de vâscozitate al uleiului la rece și este prescurtarea de la „iarnă” (winter). Cu cât numărul este mai mic, cu atât uleiul se va îngroșa în funcție de nivelul temperaturii ambientale.

Cifra indică temperatura minimă la care uleiul este capabil să protejeze motorul în timpul pornirii la rece. Cifrele sunt din 5 în 5, gradul 0 având ca valoare de referință temperatura de -35 grade Celsius. Exemple: un produs marcat 5W își păstrează proprietățile la -30°С, un produs 10W la -25°С.

Grupul de cifre „XX” (20, 30, 40 sau 50) se referă la vâscozitatea uleiului pe timp de vară. Cu cât numărul este mai ridicat, cu atât uleiul va proteja mai bine componentele motorului pe timp de vară.

Importanța uleiului de motor în funcționarea automobilului

Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA) are propria clasificare ce indică economia de energie, în baza specificațiilor tehnice și proprietăților de exploatare.

Pentru motoarele pe benzină (S) și pentru motoare Diesel (C). Fiecare categorie are mai multe clase - A - pentru motoarele pe benzină, B - pentru autoturisme și vehicule comerciale ușoare, alimentate cu motorină, E - pentru motoare diesel de camioane grele și vehicule speciale.

În mod normal, uleiul de motor trebuie să fie înlocuit la intervale regulate de timp, conform recomandărilor producătorului. Un schimb de ulei se recomandă la 10.000 km, 15.000 km, 30.000 km parcurși de un vehicul.

Pe lângă aceste intervale, fiecare conducător auto trebuie să fie atent la martorii de bord, dar și la semnalele transmise de mașină. Dacă nivelul uleiului a scăzut, va fi nevoie de completare, pentru ca mtorul să funcționeze în bune condiții. Atunci când, de exemplu, motorul devine zgomotos și lubrifierea nu se mai face corect, este foarte posibil ca uleiul de motor să-și fi pierdut proprietățile. Drept urmare trebuie înlocuit, după cum relatează dailydriven.ro.

Ne puteți urmări și pe Google News