Un marfar rusesc ce funcționează pe bază de energie nucleară, care trebuia să ajungă în Antarctica, a fost nevoit să se întoarcă după ce a suferit mai multe avarii și va traversa Europa înainte ca problemele să fie remediate, anunță agenția Rosatom.
Ecologiștii se arată îngrijorați de faptul că vasul va traversa mai multe țări europene în drumul său spre casă, prin mijlocul sezonului de furtuni.
Marfarul Sevmorput a trebuit să se întoarcă spre casă pe data de 2 decembrie și în momentul de față merge spre orașul port al Rusiei, St. Petersburg, cu o viteză de 10 noduri, mai anunță compania amintită mai sus.
Vaporul a fost forțat să se oprească din drum lângă coasta Angolei, Africa Centrală pentru „reparații la sistemul de propulsie și manevrare”. Compania Rosatom a declarat presei internaționale că elicea vaporului a pierdut una dintre lamele.
În timpul lucrărilor de mentenanță care au durat aproximativ trei săptămâni din cauza condițiilor meteo nefavorabile, o altă lamelă din elice a fost tăiată pentru a reduce din dezechilibrul existent, a mai spus compania.
Oficialii au mai declarat că urma lucrărilor, vaporul putea naviga pe mare și că reactorul nuclear funcționa fără nicio problemă.
Dar Robin Hood, grupul de mediu din Franța, s-a arătat îngrijorat cu privire la ruta vaporului Sevmorput, menționând că va trece prin 14 țări europene în drumul său spre St. Petersburg.
Compania a menționat însă că traversarea țărilor europene se va fac în sezonul furtunilor de iarnă.
„Nu există niciun plan pun la punct de țările Uniunii Europene pentru a preveni plutirea în derivă a unui reactor nuclear sau pentru a pregăti un alt port în care vaporul să poată ancora”, se mai araăt în comunicatul companiei Rosatom.
Conform site-ului Trafic Marin, vaporul Sevmorput se află în momentul de față în Oceanul Atlantic, între Insulele Canare și coasta marocană. Se estimează că va dura câteva săptămâni până să reușească să ajungă acasă.
Sevmorput este singurul marfar propulsat pe bază de energie nucleară care mai este activ. Un vapor de 260 de metri lungime, ce a apărut inițial în era Sovietică, dar a fost finalizat în 1988.
A mai fost o dată reparat în 2016, scrie Themoscowtimes.