PAVEL SUSARA: Nicapetre in Bulgaria

PAVEL SUSARA: Nicapetre in Bulgaria

Nicapetre, pe numele lui adevarat Petre Balanica, a deschis recent, la Silistra, o expozitie de sculptura.

Venind in prelungirea unui moment aniversar, anume implinirea varstei de 70 de ani, moment consemnat prin retrospectiva de anul trecut de la BCU, si actuala expozitie reprezinta o provocare deschisa lansata istoriei recente, si nu numai, a sculpturii romanesti.

Desi sculptor roman in esenta, adica prin experienta umana imediata, prin formatie si printr-o buna perioada din cariera sa artistica, Nicapetre este, simultan, si un sculptor canadian si unul fara nationalitate prin participarea nemijlocita la evolutiile sculpturii la scara mondiala. Intrebarea legitima in aceasta situatie priveste chiar compatibilitatea perioadei canadiene a artistului cu evolutiile interne ale sculpturii romanesti. Cu alte cuvinte, in ce masura a mai ramas Nicapetre un sculptor roman?

Raspunsul la aceasta intrebare sunt chiar expozitiile recente de la Bucuresti si de la Silistra. Indiferent daca lucrarile expuse fac parte din perioada romaneasca a sculptorului, adica din anii saizeci, sau din perioade mai apropiate, anii nouazeci, doua mii, intre ele exista o legatura puternica si profunda care priveste deopotriva materialul (lemnul, piatra), tehnica (cioplirea directa) si stilistica asezata pe intervalul marcat, pe de-o parte, de un postbizantinism vag si, pe de alta, de un baroc arhaic, oarecum consubstantial materiei insesi.

Daca la nivelul acesta, al coerentei launtrice si al consecventei cu sine, sculptorul nu are nicio problema la o privire retrospectiva, si la nivelul celalalt, al  compatibilitatii cu dinamica sculpturii romanesti, in cadrul propriei generatii si in ansamblul fenomenului, lucrurile sunt perfect asezate.

Nicapetre se inscrie natural in posteritatea brancusiana,  alaturi de Maitec, Apostu, Gorduz, Iliescu-Calinesti etc., deopotriva prin fascinatia cioplirii directe si prin interesul definitiv pentru autonomia formei, pentru nonfigurativ, pentru energia launtrica a materiei. In contextul mare al acestei generatii postbrancusiene, Nicapetre acopera segmentul stilistic al vitalitatii, al nelinistii si al visului baroc.

Ne puteți urmări și pe Google News