Cele 2,6 miliarde de lei pe care Executivul a calculat că le pierde la buget dacă scade contribuțiile sociale cu 5%, de la 1 iulie, trebuie acoperite de alte venituri sau scăderi de cheltuieli. Or, Guvernul nu a găsit aceste surse alternative, ceea ce a determinat reprezentanții Fondului Monetar Internațional să comunice că nu sunt de acord cu scăderea contribuțiilor de la jumătatea anului. Cel mai devreme, aceasta ar putea fi implementată din 2015.

„Nu vor fi de acord cu scăderea contribuțiilor de la 1 iulie întrucât Guvernul nu a venit cu măsuri care să acopere deficitul care s-ar crea”, a precizat Dumitru Costin, liderul Blocului Național Sindical, în urma discuțiilor cu FMI, scrie Agerpres.

Oficialii FMI au atras atenția că este vorba de o măsură pe termen lung. Dacă în 2014, pentru numai o jumătate de an, Guvernul trebuie să acopere un gol de 2,6 miliarde de lei din scăderea CAS, în 2015, pentru un întreg an, suma se ridică la 5,2 miliarde de lei. Există cel puțin patru motive pentru care FMI se opune implementării măsurii de la jumătatea anului, au declarat pentru EVZ surse din comisiile parlamentare de buget – finanțe.

1. Încasări slabe la cinci luni  – Principala condiție pentru scăderea con-tribuțiilor sociale era ca încasările din primele luni ale anului să fie suficient de mari încât să acopere sumele care se pierd la buget prin această măsură. Or, au atras atenția reprezentanții FMI, veniturile din primele cinci luni au fost sub estimări.  

2. Nu se pune problema altor majorări de taxe – Anul acesta, românii au avut de suportat creșteri de accize (mult peste ceea ce impuneau reglementările europene), taxe noi, cum ar fi „taxa pe stâlp” sau extinderea contribuțiilor la fondul de sănătate către alte forme de venit, cum ar fi cele din chirii. Este exclusă introducerea de noi taxe, deci găsirea de noi surse de venit, au mai declarat cei de la FMI. Așadar, sunt greu de depistat noi surse care să acopere golul lăsat de CAS.

3. Ținta de deficit bugetar, în pericol  – Anul viitor, Guvernul are de atins o țintă foarte ambițioasă de deficit bugetar, de numai 1,4% din PIB. Dacă scade CAS, care înseamnă un minus de 5,2 miliarde de lei la încasări, îi va fi foarte greu să se încadreze în deficitul propus.

4. Presiune pe cheltuieli – O alternativă care putea permite scăderea CAS era diminuarea unor cheltuieli bugetare. Or, Guvernul a redus deja la maximum cheltuieli necesare, cum ar fi cele cu investițiile. Mai mult, laviitoarea rectificare, care va fi discutată cu FMI în iulie, va fi nevoie cel mai probabil de suplimentarea unor cheltuieli. S-a vorbit de exemplu despre creșterea bugetului pentru Ministerul Apărării Naționale, dar și despre finanțarea unor proiecte de infrastructură. Prin urmare, este greu de crezut că pot scădea cheltuielile bugetare pentru a face loc unei diminuări cu 5% a contribuțiilor.

Calendarul dărilor fiscale pentru această lună

Vineri a fost prima zi a calendarului fiscal pentru luna iunie. În această zi s-a depus declarația privind schimbarea perioadei fiscale pentru persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA. De mâine încep noi termene pentru depunerea unor declarații și achitarea anumitor dări. Iată care sunt cele mai importante obligații fiscale ale lunii iunie, altele decât obligațiile lunare uzuale.

10 iunie – Trebuie depuse declarațiile pentru anularea înregistrării în scop de TVA a persoanelor care în cursul unui an calendaristic nu depășesc plafonul de scutire prevăzut în codul fiscal. Este vorba de formularul 096.

25 iunie  – Trebuie plătită prima tranșă a impozitului pe reprezentanță. Acesta este achitat de către persoanele juridice străine care funcționează în România prin intermediul unei reprezentanțe.

25 iunie – Companiile din domeniul jocurilor de noroc trebuie să achite autorizația de exploatare a jocurilor de noroc pentru trimestrul următor.

25 iunie – Se realizează plata anticipată a impozitului pe venit aferent trimestrului doi din acest an, precum și plata anticipată a contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru același trimestru.