Sociologul Bruno Ștefan a făcut o analiză a fenomenului înfloririi mediului politic, mai ales că în această săptămână va da publicității rezultatele unui sondaj de opinie în care a inclus și partide care sunt recent înființate sau care doar au anunțat această intenție.

În ciuda entuziasmului promovat în spațiul public, unele partide și unii lideri au o notorietate atât de modestă încât se pot risipi la cea mai mică adiere de curent făcut de ușile a două formațiuni mari care se deschid și închid. Unii înființează aceste formațiuni pentru a avea o monedă de schimb deoarece au fost situații în care s-au pierdut sau câștigat alegerile la mai puțin de un procent.

 

Doi foști premieri și doi foști primari seduc în stânga și în dreapta

Victor Ponta, Dacian Cioloș, Marian Vanghelie și Neculai Onțanu sunt exemple de lideri care au fost capabili să atragă și seducă mulțimile, să treacă și de proba sticlei și a stâlpului. Potrivit lui Bruno Ștefan, Dacian Cioloș nu este înzestrat cu foarte multă charismă, nu are un partid înregistrat, dar face furori, este revelația electoratului de dreapta și asta îi face foarte nefericiți pe cei de la USR. Deoarece, potrivit sociologului și a rezultatelor sondajului, partidul lui Cioloș (nimeni nu știe numele partidului, dacă ar fi trecut în chestionare drept Mișcarea România Împreună ar fi ignorat total) reprezintă un real pericol pentru Uniunea Salvați România și are un real potențial să treacă pragul electoral. „USR are în teritoriu o structură fantastică și are și notorietate. Partidul lui Cioloș nu are nici una, nici alta și, totuși, crește. Cioloș ia de la USR, dar cred că sunt „condamnați” să facă o alianță, în ciuda opoziției venite din interiorul Uniunii. Pentru că lor nu le convine. Lui Cristian Ghinea nu i-ar plăcea deloc ca Dacian Cioloș să-i ia locul la europarlamentare. Totuși, eu cred că vor reuși o alianță fără a se canibaliza”, a explicat Ștefan Bruno pentru EVZ.

Potrivit acestuia, succesul partidului lui Cioloș se bazează pe un marketing preluat din comerț. „La Cioloș se lucrează ca în manualele de marketing. Așa cum toată lumea este interesată de noul șampon, noul detergent este interesată și de oameni noi în politică. Nu contează că sunt vechi, mesajul este foarte puternic”, a spus sociologul. Și el este surprins de această evoluție în condițiile în care, pe când se afla la guvernare „Cioloș a tras în jos partidul, practic a distrus PNL-ul”.

În ciuda organizării perfecte, USR a ajuns la stadiul în care nu mai crește. Deocamdată stagnează și depinde foarte mult de mișcările pe care le face Cioloș, care ar putea să determine o scădere a formațiunii consacrată de Nicușor Dan. Un alt lider pe care partidul l-a aruncat în anonimat.

 

Cataramă este pe un culoar aglomerat

După ce s-a supărat definitiv pe liberali, chiar dacă a fost cel care a salvat PNL de la pieire în perioada în care risca să dispară de pe scena politică, divizat de orgolii (perioada 1993-1996), chiar dacă era membru din 1990, Viorel Cataramă (foto) a decis, în urmă cu o lună, să renunțe la lupta cu Ludovic Orban și și-a făcut un partid nou: Dreapta Liberală. „Cataramă nu trece pentru că pe acest culoar, al promovării capitalismului curat, se bat mulți. În plus, nu pare a avea o structură în spate, are doar un om pe care, ca și pe Marian Munteanu, lumea îl asociază cu trecutul. Pentru că nu a reușit să creeze un mesaj penetrant, așa cum a făcut Cioloș, lumea nu îl va crede”, a explicat Ștefan Bruno.

Ochii care nu se văd se uită

Fostul primar de la Sectorul 5, Marian Vanghelie, a fost exemplul viu al succesului la public cu un mesaj simplu. A fost primar patru mandate, timp în care și-a construit și structuri în administrație și o bază de date impresionantă. Nici una, nici alta nu-l mai ajută la nimic deoarece pe el se pliază la milimetru zicala cu ochii care nu se văd se uită. A dispărut o perioadă din spațiul public, timp în care noul primar i-a destructurat sistemul. „Mai are o bază de date care acum îi este inutilă. Lumea nu-l mai asociază cu ceea ce a făcut. Când vine valul, lumea nu mai mușcă momelile”, a explicat Ștefan Bruno. Vanghelie și-a făcut un partid de stânga din care speră să ia din electoratul formațiunii lui Victor Ponta, Pro România. Doar că, PSD cade în sondaje și toți cei părăsesc barca merg la Ponta.

PMP crește modest, dar crește și nu datorită lui Eugen Tomac, ci notorietății lui Traian Băsescu. Și ALDE este în creștere și ia de la PNL.

Anul viitor vor fi alegeri și cele pentru Parlamentul European vor fi hârtia de turnesol pentru formațiunile politice care încearcă marea cu degetul. După care, vor intra sub o umbrelă politică mai mare sau liderii vor rămâne doar cu notorietatea câștigată dincolo de familie, vecini, rude și prieteni.

 

Te-ar putea interesa și: