Opt avioane ușoare, în prima expediţie sincronizată
- Georgeta Petrovici
- 19 iunie 2011, 16:43
La o sută de ani de la primele zboruri ale lui Aurel Vlaicu, o formaţie alcătuită din opt avioane de mici dimensiuni a decolat duminică după-amiaza de la Timişoara, pentru a zbura, în premieră, într-o expediţie sincronizată până în Croaţia, unde piloţii şi asistenţii de zbor vor vizita două insule şi oraşul Dubrovnik.
Primul zbor va dura peste trei ore, la finele lui, după care avioanele, care în zbor vor atinge o atltitudine de 7.000 de picioare şi o viteză de croazieră de 200 de kilometri pe oră, vor ajunge până pe insula croată Losinj (la aproximativ 600 de kilometri de Timişoara). De acolo, luni, piloţii vor zbura pe insula Brac, la 300 de kilometri distanţă, iar marţi vor decola spre Dubrovnik, unde vor sta până joi, când se vor urca din nou în avioane cu destinaţia Timişoara. Acţiunea, unică în felul ei, este organizată de Asociaţia Sportivă de Aeronautică Timişoara (ASALT). Piloţii, între care Alin Popa de la Edy Spedition, sau Sorin Bochiş, pilot comandant la Carpatair povestesc că au „născut” ideea la o bere, anul trecut în luna octombrie. „A fost nevoie de ceva pregătiri, dar ideea a fost să celebrăm altfel primul zbor al lui Aurel Vlaicu”, spune pilotul profesionist. Cele opt abioane vor zbura în formaţie, fiecare la bord cu un căpitan şi un copilot, toţi însă cu sute de ore de zbor la activ şi, evident, licenţe. Avioanele uşoare provin din toată ţara: trei sunt din Timişoara, restul din Rădăuţi, Bistruiţa, Miercurea Ciuc, Cluj Napoca şi Oradea. „Este pentru prima dată când un număr de opt avioane de mici dimensiuni vor zbura în formaţie, peste frontiera României şi vor efectua prima aterizare la o distanţă de 600 de km de la decolare. De pe insula Losinj vom zbura către Brac, o altă insulă din aceeaşi ţară, iar ulterior vom ateriza la Dubrovnic, locul din care întoarcem joi, la Timişoara. Este modul nostru de a-l omagia astfel pe Aurel Vlaicu, unul din pionierii aviaţiei mondiale”, a mai declarat Sorin Bochiş, pilotul comandant al zborului. Avioanele, de producţie cehă, slovacă şi germană sunt aparate ultreauşoare, de două locuri, sunt cele mai performante avioane uşoare din România. Pasionaţi de zbor, piloţii recunosc că pleacă în această expediţie pe cheltuială proprie, ceea ce însemană, cumulat, circa 150 de euro pe zi.