Ieri, la momentul bilanţului – în care şi-a reeditat făgăduielile din campanie, multe dintre ele aflate încă în stadiul de proiect -, edilul-şef „şi-a adormit” electoratul cu promisiuni nou-nouţe. Ca o scuză pentru „nerealizări”, Oprescu a ţinut să le reamintească oamenilor că i-au acordat, de fapt, patru ani pentru a pune în aplicare viziunea sa asupra oraşului.

„Aşa cum v-am promis, planul meu este să transform Bucureştiul într-un oraş în care să trăiţi, nu doar să locuiţi! Mi-aţi dat patru ani să fac asta”, şi-a început discursul doctorul primar.

A vorbit apoi despre parcările încă inexistente, despre cimitire la standarde europene, despre autostrada suspendată, despre şcoli şi gră di ni ţe, dar şi despre spaţii verzi şi trafic. EVZ pune, din nou, faţă în faţă, ce a promis şi ce a făcut până acum primarul general pentru oraşul pe care îl conduce.

Spaţii verzi

VORBE. „Am reuşit să recuperez, până acum, peste 35.000 de metri pătraţi de spaţiu verde, în timp ce alţii au pierdut sau au retrocedat zeci de hectare.”

FAPTE. În mandatul lui Sorin Oprescu au fost plantaţi 3.000 de arbori. Deşi primarul a încadrat şi cimitirele la spaţii verzi, Capitala suferă încă dramatic la capitolul „verdeaţă pe cap de locuitor”: doar 11,79 metri pătraţi, faţă de 20 de metri pătraţi, cât prevăd normele europene.

Grădiniţe şi şcoli

VORBE. „În ceea ce priveşte bilanţul celor 102 şcoli care ar trebui reabilitate cu fonduri de la Banca Europeană de Investiţii, opt sunt finalizate şi la două lucrările sunt încheiate, dar fără sălile de sport. Sunt 26 de şcoli în lucru, dintre care 20 se vor finaliza până la 15 septembrie anul acesta. Adică, reabilităm 20 de şcoli într-un an”, a precizat, ieri, Oprescu. Mai mult, potrivit edilului-şef, „grădiniţele vor fi amplasate în curţile unor instituţii de învăţământ existente, a căror suprafaţă permite aceste noi construcţii. Vorbim despre 20 de grădiniţe, care vor aduce un plus de 2.000 de locuri pentru copiii din Bucureşti.”

FAPTE. La Liceul „George Enescu” şi în şcolile 93, 109, 110, 189, 198 lucrările de reabilitare, începute acum doi ani, se desfăşoară în paralel cu procesul de învăţământ, siguranţa şi sănătatea celor mici fiind pusă zilnic în pericol. De asemenea, există şcoli în care s-au efectuat lucrări de modernizare pe interior în condiţiile în care acoperişul fusese demontat. Doar opt unităţi de învăţământ incluse în programul BEI sunt finalizate, 26 sunt în lucru, iar în restul de 68 nici nu au început lucrările. Cât despre gră diniţe, primarul încă mai aş teaptă un credit extern ca să le poată finanţa.

Centrul Istoric

VORBE. „Reabilitarea Centrului Istoric al Bucureştiului este nu numai o promisiune, ci o mare urgenţă. Am constatat că s-au executat lucrări neprinse în contract şi se solicită milioane de euro în plus. La începutul săptămânii m-am întâlnit de patru ori cu reprezentanţii Sedesa pentru a găsi o soluţie prin care ei să-şi asume întârzierile, iar noi să asigurăm urgentarea lucrărilor de reabilitare a Centrului Istoric. Discuţiile sunt încă deschise.”

FAPTE. Deşi lucrările de reabilitare din Centrul vechi al Capitalei trebuiau finalizate în 2008, acestea au fost întrerupte de vestigiile unui han din secolul al XIIIlea, descoperite sub una dintre străzile în lucru. Momentan, doar patru dintre străzile pe care s-au efectuat lucrări au fost finalizate, iar celelalte, până la 14, sunt în lucru. Firma spaniolă Sedesa, care a câştigat licitaţia pentru acest proiect, a întrerupt însă lucrările. La pretenţiile pe care Bucureştiul le are, de a intra pe harta turistică a Europei, Centrul Istoric este o pată enormă pe faţa Capitalei şi-aşa urâţite.

Autostrada suspendată, pasajele şi traficul

VORBE. „Îmi propun ca în următorii trei ani să finalizez măcar 11 kilometri”, a spus primarul despre proiectul visurilor sale: autostrada suspendată. Cât despre măsurile de descongestionare a traficului, acesta a concluzionat: „mai avem deja aprobate două pasaje. Este vorba despre pasajul pe sub calea ferată Elena Văcărescu – Şos. Nordului şi pasajul superior Dna Ghica – Colentina. Şi în lucru este studiul de fezabilitate pentru pasajul subteran Elena Văcărescu – Gârlei, pe sub DN 1. Pentru execuţia acestora avem însă nevoie de bani europeni.”

FAPTE. Pentru autostrada suspendată, Oprescu recunoaşte că nu sunt bani şi, oricum, nu ştie exact cât ar costa. Cât despre trafic, pe care primarul promitea să-l uşureze, bucureştenii se confruntă în continuare cu mai multe străzi închise în acelaşi timp pentru reabilitare, aglomeraţie şi pasaje doar pe hârtie. În schimb, au parte de noi promisiuni de genul: lucrările la Pasajul Basarab se vor finaliza în luna septembrie a anului viitor.

"Vin acum cu capul sus, vă pot privi în ochi şi vă pot spune că, odată ce v-am câştigat încrederea şi respectul, voi face tot ce îmi stă în putere să nu le pierd." Sorin Oprescu, Primarul General al Municipiului Bucureşti



TURUL BUCUREŞTIULUI ÎN ŞAPTE PROMISIUNI

RĂZBOI VECHI

Primăria pune mâna pe parcările Dalli

Primarul Sorin Oprescu a început numărătoarea inversă până la expirarea contractului cu firma Dalli pentru parcările din Bucureşti. Acestea vor fi gestionate, în curând, de o structură din cadrul Administraţiei Străzilor. Potrivit edilului-şef, „în urmă cu trei zile (pe 11 iunie – n.r.), societatea Dalli Exim S.A. a fost înştiinţată că, pe 11 iulie, încetează contractul cu nr. 20 încheiat în 1995, adică toate parcările exploatate de firmă intră în administrarea Primăriei Municipiului Bucureşti”.

Mai mult, Oprescu a arătat că nu este nevoie de nicio acţiune în justiţie, „întrucât contractul municipalităţii cu societatea Dalli a expirat acum patru ani, iar actul adiţional de prelungire este lovit de nulitate absolută, întrucât a fost realizat cu încălcarea prevederilor legale în vigoare, la data semnării actului”.

Posibile motive pentru rezilierea contractului

 Municipalitatea se chinuieşte de 11 luni să rezilieze acest contract, în condiţiile în care Oprescu susţinea încă din iulie 2008 că a început „demersurile” pentru ca toate cele 3.300 de locuri de parcare să intre în administrarea municipalităţii.

De altfel, la finele lui 2008, inspectorii municipalităţii au efectuat un control în cadrul căruia au constatat că firma Dalli Exim SRL, administrată de Dorin Cocoş (soţul ministrului turismului, Elena Udrea), nu şi-a respectat obligaţiile faţă de primărie. Astfel, deşi documentul prevedea că societatea trebuie să monteze parcometre, aceasta a preferat să angajeze peste 200 de oameni.

În plus, potrivit inspectorilor, în cazul parcărilor în care accesul se face controlat, nu există panouri luminoase de presemnalizare, nu există sisteme de supraveghere şi monitorizare video, nu este asigurată evidenţa încasărilor. Lipsesc, totodată, panourile care să anunţe numărul locurilor de parcare disponibile şi există situaţii în care este permis accesul în parcaje pentru mai multe autovehicule decât locurile existente. De asemenea, locurile pentru persoanele cu handicap nu sunt marcate corespunzător. În fine, inspectorii municipalităţii au mai descoperit că nu au fost făcute „niciun fel de îmbunătăţiri sau investiţii” pentru respectivele parcări.

La sfârşitul anului trecut, Primăria Capitalei a scos de sub administrarea firmei Dalli 11 parcări situate în zone centrale, pe motiv că acestea ar fi fost ocupate după încheierea, în 1995, a contractului între societate şi municipalitate şi că nu fac obiectul unui act adiţional la acest contract.