UPDATE ora 14:00 Ministrul Transporturilor a dispus investigații în portul Midia  

În urma evenimentului produs ieri, când în timpul manevrei de plecare din portul Constanța – zona Midia, nava Queen Hind, pavilion Palau, cu destinația Jeddah – Arabia Saudită, având la bord 14.600 capete ovine vii, s-a înclinat la 60 grade, a balansat până în malul de pământ unde a rămas lipită cu tot bordul tribord în marginea șenalului navigabil, ministrul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, Lucian Bode, a dispus, la prima oră a dimineții, prin ordin de ministru, inițierea investigației tehnice privind siguranța și constituirea comisiei de investigație.

Ministerul Transporturilor informează că totodată, ministrul Lucian Bode a semnat și un ordin comun alături de ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Costel Alexe și Csutak Nagy Laszlo, președintele Autorității Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, pentru constituirea de echipe mixte care vor verifica modul în care au fost respectate prevederile legale privind încărcarea-descărcarea, îndeplinirea serviciilor de siguranță maritimă, gradul de poluare, contaminarea apei în urma incidentului, respectarea condițiilor de transport privind suprafața necesară îmbarcării, verificarea documentelor însoțitoare, dar și alte elemente ce pot rezulta în urma investigațiilor.

”Dacă în urma verificărilor vom constata o încălcare a prevederilor legale, vom sesiza organele abilitate astfel încât cei responsabili să răspundă. Nu putem să permitem repetarea unor asemenea evenimente.” a spus ministrul Lucian Bode.

 

În portul Midia se acționează, la această oră, pentru ușurarea navei, care este blocată în nisip, răsturnată pe partea dreaptă. În Comandamentul Județean pentru Situații de Urgență, întrunit, astăzi, la sediul prefecturii Constanța, s-a stabilit un plan de acțiune. Într-o primă fază, de pe puntea navei vor fi descărcați sacii cu furaj granulat, care, înainte de plecare, ar fi trebuit încărcați, jos, în siloz. Nava plecase și așa puțin înclinată, la 5%, iar când a ajuns în curba dinaintea șenalului navigabil s-a înclinat pentru manevră, moment în care furajele au alunecat spre tribord, odată cu oile speriate. Nu a mai putut fi redrestă, răsturnându-se pe partea dreaptă.

După ușurarea navei, de mărfurile care pot fi scoase, cu ajutorul unor remorchere va fi trasă din nisipul în care este înțepenită și, așa înclinată, dar în stare de plutire, va fi adusă la cheu. Va fi bine legată și abia atunci va începe operațiunea de descărcare a leșurilor de animale. Doar 53 de oi, din cele 14.600, au putut fi salvate, ieri și astăzi. Cadavrele vor fi încărcate și vor fi transportate la incineratoare din județele Tulcea, Ialomița. Atât nava cât și încărcătura sunt asigurate. Autoritățile susțin că oile moarte, care au căzut în apă au fost colectate, în jurul navei fiind baraje de forță.

La operațiunile de ranfluare participă nave ale Agenției de Salvare Vieți Omenești pe Mare (ARSVOM), ale Gărzii de Coastă, Autorității Navale Române, pompieri. Reprezentantul Centrului Meteorologic a declarat în ședință că luni seara va fi emisă o avertizare de a vremii, cu furtună puternică. “Este posibil ca la noapte operațiunile de ranfluare a mavei să fie suspendate, a spus Laurențiu Zamfir de la Autoritatea Navală Română (ANR).

Răspunderea pentru evenimentul naval din portul Midia a poartă exclusiv comandantul navei, sarcina autorităților fiind doar să supravegheze nava, potrivit reprezentanților ANR. Autoritățile portuare au explicat că, în cadrul cercetării pe care o efectuează, va exista și o latură penală. Deocamdată însă nu se știu cauzele care au dus la producerea evenimentului. Până la finalizarea cercetărilor cei 22 de marinari sirieni, membrii ai echipajului, sunt consemnați pe altă navă de transport animale din portul Midia.

 

Într-un comunicat transmis EVZ, Asociația Animals International condamnă tragedia din portul Midia unde vaporul încărcat cu 14.600 de oi Queen Hind s-a răsturnat ieri dimineață.

14.600 de oi condamnate la moarte. ”Această tragedie putea fi evitată dacă existau proceduri pentru astfel de situații de urgență și, mai ales, dacă România ar exporta carne în loc de animale vii”, acuză Gabriel Păun, directorul UE al Animals International.

Filmările teribile obținute ieri și astăzi de investigatorii Animals International demonstrează că, în afara curajului extraordinar al unor indivizi care au salvat echipajul navei și 32 din 14.600 de animale, lipsa unui protocol de urgență și a unei legislații stricte pentru transportul maritim al animalelor pot duce cu ușurință la astfel de tragedii.

”Imaginile pe care le-am obținut includ mii de animale prăbușite în pereții laterali ai vasului înainte ca acesta să intre sub apă și animalele să se înece, urmate de filmări de astăzi dimineață cu animale moarte plutind pe apă. Nava a fost abandonată pe timpul nopții iar dimineață nu s-a efectuat nicio operațiune de salvare pentru bietele animale”, a adăugat Păun.

Queen Hind a fost implicată în decembrie 2018 într-un incident pe Marea Marmara unde s-a defectat motorul, nava plutind zile în șir în derivă, după care a realizat până ieri mai multe transporturi cu animale vii din România spre Iordania, dar și spre Arabia Saudită, Dubai și Qatar. Ultimul transport fusese realizat din portul Midia de unde nava plecase, la 1 noiembrie, spre portul Jeddah din Arabia Saudită, unde ajunsese la 9 noiembrie. Pe 10 noiembrie, nava a pornit din Jeddah cu destinația Midia unde vasul a revenit la 23 noiembrie.

”Suspectăm o supraîncărcare a navei și o proastă distribuție a greutății care au dus la înclinarea decisivă a navei și răsturnarea pe o parte.”, a adăugat Păun.

”Cerem o anchetă încrucișată a Ministerului Agriculturii și a celui a Transporturilor pentru a se verifica cauzele tragediei, precum și în ce fel legislația pentru bunăstarea animalelor și pentru transportul maritim au fost respectate și unde acestea necesită îmbunătățire urgentă”, a încheiat Păun.”