Oferta Euro 2009: Băsescu, Geoană şi Crin. Din plin

Oferta Euro 2009: Băsescu, Geoană şi Crin. Din plin

Campania pentru europarlamentare a fost deturnată spre bătălia prezidenţiabililor. În loc de teme europene am avut parte de îmbrânceli pentru Cotroceni. Mâine sunt alegeri şi în România. Pentru Parlamentul European. Pentru ce anume însă puţini poate au înţeles.

Partidele şi candidaţii lor au eşuat în a declanşa o dezbatere pe teme europene de interes public. Dincolo de nişte lozinci suspecte, care sugerează jindul unor politicieni de a pune mâna pe bani europeni, nu se poate povesti nimic despre marile promi siuni ale acestei campanii. Euroalegerile au fost parţial ecranate de bătălia prezidenţiabililor programată pentru toamnă.

Alege bine, la bine şi la greu!

De fapt, aceasta este şi realitatea alegerilor europarlamentare. Ele au o miză doar pentru partide. PSD şi PDL, egale în procente la ultimele alegeri, se bat pentru stabilirea unui decalaj şi, implicit, pentru statutul de partid dominant în coaliţie. PNL se bate pentru conservarea scorului-record din istoria ultimilor ani, după schimbarea de conducere de la Tăriceanu la Antonescu. PRM, după ce a pierdut statutul de partid parlamentar, dă, cu Gigi Becali înhămat lângă C.V. Tudor, o ultimă bătălie pentru supravieţuirea politică.

În final, toate partidele, prin scorul obţinut duminică, vor să-şi asigure o poziţie cât mai bună la startul alegerilor prezidenţiale. De aici reiese şi problema euroalegerilor. În loc să avanseze programe şi să propună soluţii, partidele şi-au lansat şi supraexpus prezidenţiabilii.

Afişele de campanie ale PNL, de exemplu, au fost un pretext pentru ca figura lui Crin Antonescu să capete notorietate naţională. Noul lider al PNL a pozat indiviual şi în grup cu toţi eurocandidaţii liberali mai ales pentru a se prezenta pe sine.

La PSD situaţia a fost similară. Eurocandidaţii au fost împinşi spre marginea scenei, în timp ce campania s-a centrat pe imaginea lui Mircea Geoană. Aşa se face că, la Dăbuleni, electoratul se duce hotărât să-l trimită pe Geoană la Bruxelles. Nu contează că nu se află pe listă. Acelaşi lucru s-ar putea petrece şi în sectorul 5 deoarece Marian Vanghelie a umplut Capitala cu panouri cu propria lui figură. Deşi garantează pentru eurocandidaţii PSD, Vanghelie a tratat campania ca pe un prilej de a-şi exhiba puterea în creştere.

Traian Băsescu, chiar dacă nu s-a aflat pe afişele PDL, a fost prezent în mintea şi în discursurile democrat-liberalilor, dar şi în „înjurăturile” adversarilor de la PSD şi PNL. Prin toate discuţiile despre candidatura sau noncandidatura sa, ori prin independenţa fiicei sale, Elena, Traian Băsescu a fost spiritul campaniei familiei PDL. „Revelaţia” acestei campanii a fost Elena Băsescu sau EBA pe numele de scenă politică. În plictisul general, naturaleţea gafelor mezinei pre zidenţiale au mai destins electoratul-spectator.

O viaţă la Bruxelles pe bani europeni

Din toată relaţia cu UE, politicienii din România par că au înţeles un singur lucru: banii europeni. Toţi promit conectarea la euro - fonduri. Sloganul PNL este fără ocolişuri: „Bani pentru români, bani europeni”. În clipul său electoral, Theodor Stolojan frământă un pumn de ţărână şi promite bani europeni. Monica Macovei promite că va lupta ca PSD să nu fure. Candidaţii PSD, ca şi ceilalţi, promit şi ei, până şi în ultimul cătun, că vor merge la Bruxelles pentru a aduce bani europeni.

Cert este că, după alegerile de mâine, viaţa a 33 de români va fi mai bună. Pentru unii dintre ei, care au fost şi până acum europarlamentari, va fi la fel de bună. O viaţă la Bruxelles pe un salariu european. Lunar - 7.000 de euro. La care se adaugă 2.000 din diurnă.

Euroaleşii mai au la dispoziţie lunar 18.000 de euro sumă forfetară pentru diverse cheltuieli, inclusiv pentru a-şi plăti nişte secretare şi consilieri. Toate aceste lucruri au o singură consecinţă. O prezenţă redusă la vot, estimată undeva între 20% şi 25%.

SCENARIU

Lăzăroiu: „Cine iese pe locul doi intră în opoziţie”

Tot în perspectiva alegerilor pentru Cotroceni, consilierul prezidenţial Sebastian Lăzăroiu a făcut ieri o predicţie legată de ruperea coaliţiei PDL-PSD în toamnă dacă Mircea Geoană intră în turul doi şi pierde. Invitat în emisiunea „Evenimentele zilei”, realizată în parteneriat cu B1, Lăzăroiu a arătat că, în opinia sa, „Mircea Geoană şi Crin Antonescu se bat de fapt pentru locul trei”.

„Pentru că cine iese pe locul doi întră în opoziţie”, a anticipat sociologul, consilier al preşedintelui Traian Băses cu pe probleme de Pla ni ficare şi Analiză Politică. Remarca sa vine pe fondul mai multor suspiciuni lansate recent de partide în legătură cu şansele aproape nule de menţinere a coaliţiei după alegerile din noiembrie.

Antonescu şi Geoană au lansat deja mesajul că, odată ajunşi la Cotroceni, vor schimba formula de guvernare. (Anca Simina)

MOBILIZARE PENTRU FIICA PREŞEDINTELUI

PDL execută de la 10 la 50 de voturi pe secţie pentru EBA

Filialele judeţene ale PDL din ţară au pregătit în detaliu operaţiunea voturi pentru EBA, care ar urma să fie declanşată mâine. O investigaţie Hotnews.ro, pe baza testării prin sondare a stadiului pregătirilor în opt judeţe, relevă că în cinci dintre acestea militanţii PDL recunosc că au primit ordine să facă liste cu votanţii pentru Elena Băsescu şi să se asigure că aceştia îşi duc misiunea până la capăt. Dacă minimumul necesar a fost stabilit la 10 voturi de secţie - acordate de membri de încredere şi rude ale lor -, cei mai zeloşi, ca PDL-iştii din Suceava, au găsit şi câte 50 de dedicaţi cauzei.

Câte un telefon dat la organizaţiile PDL Prahova, Neamţ, Vrancea, Suceava şi Satu-Mare, sub pretextul unui control de la centru, a scos la iveală că pedeliştii au deja la dispoziţie atât numele, cât şi numerele de telefon ale celor in s truiţi să voteze cu EBA. Responsa bili sunt în general şefii de la tineret. Doar strategia de mobi lizare pen tru strângerea celor 130.000- 170.000 de voturi necesare inde pen dentei la o prezenţă de 25% -30% diferă de la o filială la alta.

La Ploieşti, Nicoleta Gheorghe, care se recomandă responsabilă cu îndrumarea votan ţilor pentru EBA, prezintă 3 liste cu câte 20 de alegători, cu tot cu numere de mobil, de la trei secţii de votare. “Persoanele pe care le am eu în grijă se duc până în ora 5.00 şi votează pentru ea. Alţii sunt de rezervă. La ora 5.00-6.00 primesc răspuns şi ştiu dacă se duc pentru EBA sau la partid”, spune ea.

Pe acelaşi sistem, la Vrancea, Monica Chitilă asigură că „acolo unde avem primar, acolo s-a cerut chiarmaimult. Pe lângăpreşedinţii de Birou Permanent Local, există şi un control cu directorii”.

„Vă asigur că liste am o grămadă. O să fie în regulă. Nu aş vrea însă să vorbim pe telefon”, întăreşte Florin Andronache de la Neamţ. Suceava plusează. „În fiecare din cele 550 de secţii vor fi 15 voturi pentru Elena Băsescu. Există un responsabil care se asigură că toate acele nume ajung la secţie în unele locuri chiar şi 50. La noi de liste răspunde viceprimarul (Sucevei - n.r.) Lucian Harşovschi”, spune Marius Boghean.

Flutur: „Nu este adevărat”

Contactat de EVZ, liderul PDL Suceava şi responsabil de campania naţională, Gheorghe Flu tur, spu ne că nu ştie cine este Boghean. „Probabil e de la tineret. Dar pot să vă spun că n-a fost nicio dispoziţie în acest sens, nici la nivel local, nici naţional. Nu este nimic adevărat. Pot fi glume, trucaje”, adaugă el. (Anca Simina)

STRATEGIE DE UN MILION DE LEI

Guvernul a mediatizat alegerile doar o săptămână

Doar o săptămână de mediatizare a alegerilor europarlamentare, atât au considerat repre zentanţii Agenţiei pentru Strategii Guvernamentale (ASG) că este suficient pentru a rezolva problema absenteismului. Spoturile mobilizatoare la vot, pentru care s-a plătit un milion de lei, au fost difuzate doar între 28 mai şi 5 iunie, în ultimele zile ale campaniei.

Explicaţia oficială a acestei situaţii este legată de procedurile greoaie pentru găsirea unei firme care să negocieze pentru difuzare. „Desigur că şi noi ne-am dorit o campanie de informare mai extinsă. Durata procedurii de atribuire ne-a determinat totuşi să optăm pentru o campanie mai scurtă, dar foarte densă”, susţine Gabriel Bădescu, şeful ASG.

Start întârziat

Licitaţia pentru campania de informare a fost declanşată pe 27 martie, pe baza constatărilor legate de lipsa de apetit a românilor pentru euroalegerilor. ASG a invocat ca bază de pornire datele unui eurobarometru potrivit căruia doar 19% dintre românii cu drept de vot sunt informaţi cu privire la organizarea alegerilor din iunie 2009, iar 20% declarau că vor vota, situând ţara noastră pe locul 21 din cele 27 de state membre UE, cu 7 procente sub media statelor Uniunii (28%).

Procedurile de atribuirea a contractului s-au întins pe două luni, astfel încât campania de informare a pornit cu o întârziere de trei săptămâni faţă de cea electorală.

Pe ultima sută de metri, a fost „antamată” difuzarea a 948 de sporturi, de câte 30 de secunde, la opt posturi de televiziune cu audienţa cea mai ridicată. (Romulus Georgescu)

Citiţi mai multe pe evz.ro/europarlamentare.

Ne puteți urmări și pe Google News